Den viktiga frågan. Att skaffa motard.

Där kom det.Undrar hur länge det dröjer innan någon skriver att kickstart är "mer racing"(på en 660:rolleyes: )?

Jag satt och kollade på AMA SuperMoto i slutet av deras säsong där och då snackade kommentatorerna om att Husa och KTM skulle ha elstart på sina hojar till nästa säsong för att folk skulle slippa stå och kicka i oändlighet när de vurpar... Snart är det räjsing med elstart också... :hihi

Jag valde 625:an för att den har elstart. Latmasken i mig övertalade mig helt enkelt.
Sen att de inte finns nåt tändningslås på 660:n gjorde att valet blev en 625.

Sen måste man ju va lite värre en polaren som har touring varianten 640 :D

Mohahahaha

Nya KTM 450 och 505 har bara elstart.Finns nog ingen som skulle påstå att en 660 är "rejsigare":näsblod

Ironi på:
Allt under 653 cc och utan kick är mopeder.
Ironi av

Nä men allvarligt varför har de bantat bort kicken. Räknar de kallt med att grejerna funkar i ur och skur och därmed gör kicken överflödig.

Ironi på:
Allt under 653 cc och utan kick är mopeder.
Ironi av

Nä men allvarligt varför har de bantat bort kicken. Räknar de kallt med att grejerna funkar i ur och skur och därmed gör kicken överflödig.

kicken e nog på väg bort..börjar väl få ner vikten o får de o funka..

men jag skulle nog välja 660 utan o tveka..
de e värt nåra kg + hk att kicka ibland.
sen att de inte är tändningslås ser jag bara som en fördel...
fördjäkla skönt o bara dra ut hojen o kicka o dra..
sen slipper man massa extragrejer som kan gå sönder :tummenupp

Måste också vara skitkul att rulla igång en endurohoj när man är som tröttast och "el" grejerna strejkar :rolleyes:

Finns det någon 4-takts sportmotorcykel som har kick nuförtiden?

Varför skulle det strejka? :va

Nu syftar jag på endurohojar och de får ju gå i lite mer krävande miljö om man säger så.
Tycker att det verkar vettigt med ett annat start alt. då rulla igång en stor stånka inte är det enklaste som finns. Speciellt inte på en slipprig skogsslinga. Men jag har säkert fel som vanligt :)

Last edited:
Nu syftar jag på endurohojar och de får ju gå i lite mer krävande miljö om man säger så.
Tycker att det verkar vettigt med ett annat start alt. då rulla igång en stor stånka inte är det enklaste som finns. Speciellt inte på en slipprig skogsslinga. Men jag har säkert fel som vanligt :)

Jag menade också enduro faktiskt och KTM har nog byggt det som sådant att det tål lika mycket stryk som resten av hojen. De har ju hållt på med offroadare ett tag... :)

Jag menade också enduro faktiskt och KTM har nog byggt det som sådant att det tål lika mycket stryk som resten av hojen. De har ju hållt på med offroadare ett tag... :)

Ja nog f.n vet de vad de pysslar med allt :) Men jag är iallafall lite skeptisk tills det visar sig i verkligheten att det funkar prima utan kick som en reserv :tuttar Jag har veven kvar på V70:in ifall startmotorn skulle få för sig att bråka.

Jag vet om att 625 har elstart och att 660 inte har elstart. Att rulla igång den på slippriga skogsvägar tror jag inte kommer att bli aktuellt.

Nu har jag tänkt igenom det riktigt och kommit fram till: +hestkraft och -vikt =roligare hoj. Det blir en 660. Och med all säkerhet hos Superbike uppe i Gbg. Tack för alla svar och synpunkter.

Jag vet om att 625 har elstart och att 660 inte har elstart. Att rulla igång den på slippriga skogsvägar tror jag inte kommer att bli aktuellt.

Nu har jag tänkt igenom det riktigt och kommit fram till: +hestkraft och -vikt =roligare hoj. Det blir en 660. Och med all säkerhet hos Superbike uppe i Gbg. Tack för alla svar och synpunkter.

Gött... då "bokar" jag en till dig!!:D

Var också orolig för att kicka, speciellt när den sitter på vänster sida, innan jag köpte min 660...Det var svårt ett tag, sen får man in snittsen...Vilka spakar och rattar man ska röra och inte röra...Jag kan inte annat än att rekommendera att sitta på hojjen och enbart använda choken, ingen gas eller dylikt eller dekomp!

Angående att kicken är onödig så kan man ju berätta att ktm hade problem med sina 690 hojar utan kick i dakar, det höll på att ej bli nån start en dag så helt utprovat är det nog inte, även om man gärna sluppit det där aset...

Angående att kicken är onödig så kan man ju berätta att ktm hade problem med sina 690 hojar utan kick i dakar, det höll på att ej bli nån start en dag så helt utprovat är det nog inte, även om man gärna sluppit det där aset...

Nu är ju dakarhojarna extrapreppade men undrar om gat 690 kommer få samma problem med växellådan som de hade i dakar?

Var också orolig för att kicka, speciellt när den sitter på vänster sida, innan jag köpte min 660...Det var svårt ett tag, sen får man in snittsen...Vilka spakar och rattar man ska röra och inte röra...Jag kan inte annat än att rekommendera att sitta på hojjen och enbart använda choken, ingen gas eller dylikt eller dekomp!

Jag kickade mig dyngsvettig första dagen och var hopplöst trött på eländet. Kom tillslut underfund med hur hon ville bli behandlad och sedan var det plättlätt. En inbyggd startspärr för klåfingriga ligister är inte fel :tungan
Hålla full gas + hålla in dekomp och kicka 5-10 ggr om den skulle råka blir sur är ett annat bra tips för nybörjare.

Jag kickade mig dyngsvettig första dagen och var hopplöst trött på eländet. Kom tillslut underfund med hur hon ville bli behandlad och sedan var det plättlätt. En inbyggd startspärr för klåfingriga ligister är inte fel :tungan
Hålla full gas + hålla in dekomp och kicka 5-10 ggr om den skulle råka blir sur är ett annat bra tips för nybörjare.

Eller ...
Vrid om tändningsnyckel, och tryck på knappen i ca 1-2 sekunder så säger det brömm om motorn och du kan börja köra (om du nu inte måste vänta tills dina kompisar med kick ska få igång sina hojar först förstås).

Eller ...
Vrid om tändningsnyckel, och tryck på knappen i ca 1-2 sekunder så säger det brömm om motorn och du kan börja köra (om du nu inte måste vänta tills dina kompisar med kick ska få igång sina hojar först förstås).

Men det är ju inte lika raceigt :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!