Den tickar ibland, vad är galet???

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Min fireblade -93 går kalasfint på alla sätt, men det är något skumt med den. Om man kört en stund och sedan stänger av motorn, så när man startar igen så kommer ett tickande ljud från motorn som blir högre och högre (dock inte jättehögt). Om jag kör iväg då så försvinner ljudet ganska fort och allt är som vanligt, men om jag står stilla och låter den gå på tomgång, så fortsätter den att ticka. Blir lite nojig för det här så jag skulle bli glad om någon kunde stilla mig (eller förhoppningsvis inte förklara för mig att jag snart är pank)!!!

tjaa vad kan det vara...en kamkedjesträckare som börjar bli slut kanske eller kanske taskigt med olja i motorn eller kanske taskig olja..möjligtvis dålig olja och dålig oljepump om ngn sådan finns...tänker lite på hur en bilmotor funkar..borde vara likheter med hojjmotor..
kan ju vara dax för ventiljustering oxo ...

BajkMajk skrev:
Min fireblade -93 går kalasfint på alla sätt, men det är något skumt med den. Om man kört en stund och sedan stänger av motorn, så när man startar igen så kommer ett tickande ljud från motorn som blir högre och högre (dock inte jättehögt). Om jag kör iväg då så försvinner ljudet ganska fort och allt är som vanligt, men om jag står stilla och låter den gå på tomgång, så fortsätter den att ticka. Blir lite nojig för det här så jag skulle bli glad om någon kunde stilla mig (eller förhoppningsvis inte förklara för mig att jag snart är pank)!!!

Hmm har något liknande tickande från motorn... :confused:
Så jag vill oxå gärna veta!!!!! :Bugar

janoshki-jonaz skrev:
tjaa vad kan det vara...en kamkedjesträckare som börjar bli slut kanske eller kanske taskigt med olja i motorn eller kanske taskig olja..möjligtvis dålig olja och dålig oljepump om ngn sådan finns...tänker lite på hur en bilmotor funkar..borde vara likheter med hojjmotor..
kan ju vara dax för ventiljustering oxo ...

Den ska in på storservice nu i veckan (inklusive ventiljust.) så jag får väl vänta och se om det hjälper! Tack i alla fall!!!

Min bror skulle köpt en blade -97 i höstas.
Men vi hörde precis innan det blev affär detta ljud.
Killen lämnade in den och de bytte kamkedja och kamkedjesträckare.
Alltså var någon av dessa saker orsaken till ljudet.

Dock köpte bror min en annan blade när denna var inlämnad om någon undrar. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park