den tänder inte! (hjälp!)

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
Nu har jag riktigt stora problem med min motorcykel.. fungerade för nån vecka sen men nu får den inte ens någon tändning! vad kan vara fel.. har bytt stift. den får soppa men verkar inte komma fram nån ström till stiften.. kan det va fel på "IC ignitern? Känns nästan som att man måste lämna in den till en verkstad.. men de var väl flera tusen kronor bara för att titta på den?!
Säkringarna är ju hela men kan ju va nån liten kabelj***l som hoppat ur nånstans när man har meckat...

Svårt att svara på.
Har du gnista med stiften ur eller är det bara att den inte tänder?

Okey. Kolla då från tändstift och följ hela vägen bort. Antagligen cdi box eller tändplatta. Något på dom ställena skulle jag börja.

Finns det ingen delning (ex sockerbit) vid tändplattan? Iså fall ta isär och mät spänningen där.

cRoC skrev:
Finns det ingen delning (ex sockerbit) vid tändplattan? Iså fall ta isär och mät spänningen där.

vad är en tändplatta då?
tänk på att ni måste skriva så att ett litet barn skulle förstå =)

Tändplattan = plåten som givarna för tändläge sitter på. Oftast vid ena vevaxeländen.

Edit: På din hoj sitter tplattan i ena vevaxeländen, innanför en alukåpa.

Hehe, tändplattan är alltså en metallplatta med 1 spole på (eller fler?), den genererar ström till stiften. Den sitter innanför vänstra motorkåpan, innanför svänghjulet. Svänghjulet är en magnet, format som ett hjul som sitter på en axel, när motorn går snurrar svänghjulet och ger ström tilll stiften.

Fast i det här fallet så är det spolar som inte genererar strömmen till stiften, de genererar bara signalen till CDI (dvs databoxen som innehåller "spänningsförstärkare", elektronisk tändförställning med mer).

Och den sitter inte innanför svänghjulet. Därinnanför sitter (om jag minns rätt) startslungan på de gamla 750R.

Robban_C skrev:
Och den sitter inte innanför svänghjulet. Därinnanför sitter (om jag minns rätt) startslungan på de gamla 750R.

låter alldeles för avancerat för att jag ska våga ge mig på det och ha sönder någonting.. :confused:

Du har väl kollat alla säkringar?

Det intressanta annars just nu verkar vara CDI och/eller tändgivarna. Möjligen spolarna men som jag har fattat det är alla stift döa?
Om en tändspole eller en givare säger upp sig så fungerar ju åtminstone den andra "kanalen" så att säga.

Ta hjälp av någon som kan MÄTA spänning till spolarna resp signalerna från givarna. Stiften är lätt eftersom man kan se en gnista med ögonen men här måste man mäta.

Robban_C skrev:
Du har väl kollat alla säkringar?

Det intressanta annars just nu verkar vara CDI och/eller tändgivarna. Möjligen spolarna men som jag har fattat det är alla stift döa?
Om en tändspole eller en givare säger upp sig så fungerar ju åtminstone den andra "kanalen" så att säga.

Ta hjälp av någon som kan MÄTA spänning till spolarna resp signalerna från givarna. Stiften är lätt eftersom man kan se en gnista med ögonen men här måste man mäta.

har hittat en kille inne i norrköping med verkstad som ska kolla på cykeln och se om han kan mäta upp om det kommer nån ström... måste bara få tag i ett häst släp eller nått till transporten....

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...