Den sunda hund aveln

Vilken är sund? Hunden eller aveln?

Inom hundaveln får man faktiskt leka lite Hitler...:rolleyes: Att avliva hundar bara för att de har fel färg (antagligen en dominant färg som till slut skulle göra hela rasen enfärgad/viss teckning) är väll lite extremt. Det går ju faktiskt att sätta avelsstopp på valparna...

/Carin

watson skrev:
2494422 Inom hundaveln får man faktiskt leka lite Hitler...:rolleyes: /klipp/ Det går ju faktiskt att sätta avelsstopp på valparna...

/Carin

Jag tycker hela resonemanget är absurt. Klart det går att sätta avelsstopp på valparna men av vilken anledning? Jävlar ta mig om vi skulle sätta avelsstopp på alla fula människor, inte fan skulle jag få skaffa barn då.

Finns det nån som helst rim och reson inom djuruppfödningen? Kattaveln är ju lika extrem. Varför i hela världen får inte blandraser, felfärgade, skadade djur vara med? I vanliga världen gör vi ju allt för att dessa av våra ska komma in i samhället men jag antar att all acceptans vi visar mot människor måste bygga upp en brunn av fördomar som vi tar upp på djuren istället...

Detta är inte riktat till dig watson, tyckte bara att citatet var bra att ha med i min argumentation. :)

imaster skrev:
2494439 Jävlar ta mig om vi skulle sätta avelsstopp på alla fula människor, inte fan skulle jag få skaffa barn då.

[;)]Är det så illa? Du kanske ska skaffa dig ett gymkort då? [/;)]

:hihi

imaster skrev:
2494439 Jag tycker hela resonemanget är absurt. Klart det går att sätta avelsstopp på valparna men av vilken anledning? Jävlar ta mig om vi skulle sätta avelsstopp på alla fula människor, inte fan skulle jag få skaffa barn då.

Finns det nån som helst rim och reson inom djuruppfödningen? Kattaveln är ju lika extrem. Varför i hela världen får inte blandraser, felfärgade, skadade djur vara med? I vanliga världen gör vi ju allt för att dessa av våra ska komma in i samhället men jag antar att all acceptans vi visar mot människor måste bygga upp en brunn av fördomar som vi tar upp på djuren istället...

Detta är inte riktat till dig watson, tyckte bara att citatet var bra att ha med i min argumentation. :)

Nu kan man inte jämföra hundavel med människor. Skulle vi göra det faller ju alla min argument!! :arsele
Allvarligt talat:
Skulle det inte finnas riktlinjer för hur en viss ras skulle avlas, så skulle det till slut bara finnas HUND, KATT osv. Det skulle inte finnas någon skillnad på hundarna, och det är ju faktiskt mångfalden man vill åt. Som uppfödare, så har man förhoppningsvis fasnat för en viss ras, och vill värna om just den rasens egenskaper. Därav lägger vi avelsstopp på hundar som bär på gendefekter, höftfel, fel färg, dåligt temprament osv. Oavsett om man avlar på HELT friska hundar, kan man inte vara helt säker på att hunden inte får för tidigt slitna höfter tex.

(Sluta mobba FIXXER. Hon är GRYM inom de ämnen hon KAN :arsele. )

/Carin

watson skrev:
2494496 Nu kan man inte jämföra hundavel med människor. Skulle vi göra det faller ju alla min argument!! :arsele
Allvarligt talat:
Skulle det inte finnas riktlinjer för hur en viss ras skulle avlas, så skulle det till slut bara finnas HUND, KATT osv. Det skulle inte finnas någon skillnad på hundarna, och det är ju faktiskt mångfalden man vill åt. Som uppfödare, så har man förhoppningsvis fasnat för en viss ras, och vill värna om just den rasens egenskaper. Därav lägger vi avelsstopp på hundar som bär på gendefekter, höftfel, fel färg, dåligt temprament osv. Oavsett om man avlar på HELT friska hundar, kan man inte vara helt säker på att hunden inte får för tidigt slitna höfter tex.

(Sluta mobba FIXXER. Hon är GRYM inom de ämnen hon KAN :arsele. )

/Carin

Jag tolkar det som att dina åsikter är helt i linje med kennelklubben!

watson skrev:
2494496 Nu kan man inte jämföra hundavel med människor. Skulle vi göra det faller ju alla min argument!! :arsele

Det går jättelätt. Båda är raser ur naturen, båda fungerar på en höft på samma sätt

watson skrev:
2494496
Allvarligt talat:
Skulle det inte finnas riktlinjer för hur en viss ras skulle avlas, så skulle det till slut bara finnas HUND, KATT osv. Det skulle inte finnas någon skillnad på hundarna, och det är ju faktiskt mångfalden man vill åt.

Om man bara avlar samma raser blir det ju ingen mångfald, då blir det enfald. Per definition. Länk. Notera punkt #4. Om man bara avlar var ras för sig får man alltså inte mångfald.

Ang. bara finnas HUND, KATT så är ju det jättebra. Nån som vill köpa en hund eller katt kommer således hitta en katt som passar dem perfekt och som inte är 'förbeställd'.

watson skrev:
2494496Som uppfödare, så har man förhoppningsvis fasnat för en viss ras, och vill värna om just den rasens egenskaper. Därav lägger vi avelsstopp på hundar som bär på gendefekter, höftfel, fel färg, dåligt temprament osv. Oavsett om man avlar på HELT friska hundar, kan man inte vara helt säker på att hunden inte får för tidigt slitna höfter tex.

Läs det fetstilta. Precis - och om man avlar på ett genetiskt defekt djur så kan man inte vara helt säker på att denna defekt avlas nedåt.

Att värna om rasens egenskaper eller total ovilja att prova något annat? Kanske en blandras kan komma att få båda ursprungsrasernas bästa egenskaper - eller båda sämsta. Hur som helst så är det fortfarande uppväxten som skapar individen - precis som hos människor. Eller hur? Annars faller ju hela resonemanget om att "kamphundar" inte är livsfarliga.

Blip skrev:
2494513 Jag tolkar det som att dina åsikter är helt i linje med kennelklubben!

Nej. Läs om läs rätt.

imaster skrev:
2494528
Att värna om rasens egenskaper eller total ovilja att prova något annat? Kanske en blandras kan komma att få båda ursprungsrasernas bästa egenskaper - eller båda sämsta. Hur som helst så är det fortfarande uppväxten som skapar individen - precis som hos människor. Eller hur? Annars faller ju hela resonemanget om att "kamphundar" inte är livsfarliga.

I en kull med "gameavlade" pitbulls, för att ta ett exempel, så kanske det inte finns en enda valp som faktiskt är "game". Om man nu vill avla på "Game" så får man hitta en hund som är det... Vill man avla på andra egenskaper så kan man hitta även dessa INOM RASEN. Varje uppfödare har sin egen filosofi, och den behöver inte överensstämma till 100% med ALLA rasuppfödare, men borde vara lik...
Tycker man som uppfödare att man har ett exemplar inom en ras som man tycker är så nära rasstandarden som möjligt, och tycker att rasstandarden för den tänkta rasen är den ultimata hunden behöver han/hon inte prova på något annat...

Nej, argumenten huruvida kamphundar är farliga eller inte faller inte. De hundar du läser om i tidningarna är blandraser till 99% och skrivs det om en renrasig PB så blir jag MYCKET förvånad då de är värda sin vikt i guld, om de är "game" och bra på det. Det innebär att dessa hundar hålls väldigt hårt, instängda och utanför både medias och dina ögon. Dessa hundar skulle jag kalla mycket farliga, och jag skulle INTE vilja träffa någon.

/Carin

Last edited:
watson skrev:
2494546I en kull med "gameavlade" pitbulls, för att ta ett exempel, så kanske det inte finns en enda valp som faktiskt är "game".

Och likaså i en kull som inte är "gameavlad" så kanske det finns ett flertal valpar som är "game".

imaster skrev:
2494595 Och likaså i en kull som inte är "gameavlad" så kanske det finns ett flertal valpar som är "game".

Väldigt otroligt.... Det är SVÅRT att avla fram dessa hundar.... Däremot kan du avla fram olika mycket motor, men det är en helt annan sak. Så är det inom alla raser... Prexis som inom tex BorderCollie så avlas det på "olika linjer". Antingen arbetande (vallande) eller sällskap (så lite vall som möjligt). Detta kan te sig i att en sällskaps BC kanske blir lite orolig när inte alla flockmedlemmar är i samma rum. Hos en PB kan detta te sig i att den "dödar" alla sina leksaker, även som vuxen (inte bara som valp). Jag anser faktiskt inte att det är speciellt "farligt"...:rolleyes:

/Carin

imaster skrev:
2494439
Varför i hela världen får inte blandraser, felfärgade, skadade djur vara med? I vanliga världen gör vi ju allt för att dessa av våra ska komma in i samhället......

du syftar antagligen på människan..... ja varför gör vi det? kanske är dags att tänka om?

A_o_D skrev:
2494633 du syftar antagligen på människan..... ja varför gör vi det? kanske är dags att tänka om?

Det kan man tycka. Det tycker inte jag. Vi kommer inte dö evolutionellt. Vi kommer utrota oss själva snabbt och effektivt och då kan alla lika gärna få vara med vid det tillfället.

Att avliva djur av den anledningen är naturligtvis helt galet, men som någon annan sa, avelsstopp och kastrering är ett mycket bättre alternativ.

Har själv en hanhund som jag lät kastrera för att han har överbett och bär på anlag för "felfärgat". Felfärgade pinschrar får dock oftast fler otrevliga problem än bara "fel" färg.
Så vissa restriktioner är inte fel, men inom vissa raser har det gått helt åt skogen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg