Den suger inte bromsvätska!

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Har bytt till stålomspunnet fram å bak på cbr 600:an men fick problem nu då jag skulle fylla systemet igen.
Den suger inte in nån ny vätska fram.

Har fyllt behållaren, kollat så att alla nipplar och banjobultar är dragna och sedan öppnat en nippel på ett av oken, pumpat, stängt nippeln, släppt handtaget, öppnat, pumpat osv osv. Men den suger inte den minsta milliliter vätska ur behållaren!
Vad är felet?

Gjorde samma procedur på bakbromsen och det var luftat och stumt på 5 minuter.

Blir glad för snabba svar!
 
Pumpa, tryck in handtaget och håll det inne medans du öppnar nippeln och håll det inne tills du skruvat i nippeln igen. Och fortsätt så tills du får tryck. Släpp inte upp/pumpa medans nippeln är öppen. :)

Och glöm inte att ha locket på behållaren medans du luftar :tummenupp
 
Är nippeln öppen då? Kolla så det inte sitter rost eller smuts i den.
Luftat båda oken fram?
 
Problemet är att jag inte får in nån vätska i systemet.
Nu är systemet helt tomt, finns ingenting förutom luft där inne...

Kan kolven i pumpen ha kommit för långt fram för att släppa in nån ny vätska? Fattar ingenting.
 
alt trycksätt vätskebehållaren om möjlighet finns (tex luftingskit till bil om du har sporthojsburk med gängor på =)
 
Det kan ta ett tag. Fortsätt pumpa. Sist jag bytte vätska pumpade jag så jag fick mjölksyra och värsta ådrorna på underarmarna :thumbup:
 
en olje kanna från biltema samt en slang o så går du på från oket nipeln o kopplar in slangen sen pumpar du tillde börjar fylla på i behållaren.. sen efter de kan du lufta som vanligt.. funkade kanon på min 600rr
 
Biltema har ju hunnit stänga, snart säsong igen ju så man är ju lite stressad.. ;)

Ska ner till garaget å prova en sväng igen.

Tack för svaren!
 
Ett annat alternativ som kan fungera om du är lite tålmodig är följande :

Öppna nipplarna på oken och montera lämplig slang till behållare för att undvika dräll
Öppna locket på bromsvätskebehållaren
Spärra bromshantaget fullt intryckt m.h.a buntband eller vadsomhelst
Fyll på bromsvätska i behållaren
Låt gravitationen sköta jobbet
Gå och ta en kopp kaffe
Gör något annat ett tag
Kolla till så att det inte blir tomt i behållaren för bromsvätska då och då.
När det börjat komma ut vätska vid oken luftar du systemet som vanligt
 
Mitt bromssystem fram var helt tomt för ett tag sedan. Fick pumpa görlänge precis som det nämnts tidigare i tråden. Om det var inbillning eller ej vet jag inte men jag tyckte jag fick störst effekt när jag luftade oken om vartannat, alltså ena gången höger sen vänster och höll på så tills det blev tryck. Kanske är jag ute och cyklar men det funkade ju till slut.. :)
 
Hittade felet!!!

Jag har i samma veva som jag bytte bromsslangarna även bytt till körasnabbtutavhelvetet broms och kopplingshandtag. Det nya brombshandtaget gjorde så att pumpen var lite intryckt hela tiden vilket blockerade oljekanalen från behållaren.
Satte på det gamla handtaget och sen var det inga problem med att fylla det. Någon som varit med om detta förrut? Köpa nytt bromshandtag igen eller kapa "tryckstången" nån millimeter?

Sen luftningen:

Bak gick hur bra som hellst. Stuuumt så inni helvetet.

Fram gick sämre. Luftat nipplar och banjos om vart annat men får inte den här riktigt stumma känslan. Nån luftbubbla kvar nånstans. Tänker låta den stå inatt så luften får tid att vandra upp i pumpen och försöka igen imorgon.
Fler smarta tips på luftning för att få ut det sista? ;)
 
Spänn upp bromshandtaget genom att linda ett elastiskt band eller liknande och låt det stå över natten. Trycket pressar samman små luftbubblor och ser till att Du kan lufta ur det sista i morgon. Glöm inte nippeln vid bromspumpen, den ligger längst upp i systemet och det är där den sista luften brukar gömma sig.

Lycka till:)
 
Last edited:
Spänn upp bromshandtaget genom att linda ett elastiskt band eller liknande och låt det stå över natten. Trycket pressar samman små luftbubblor och ser till att Du kan lufta ur det sista i morgon. Glöm inte nippeln vid bromspumpen, den ligger längst upp i systemet och det är där den sista luften brukar gömma sig.

Lycka till:)

Will try! :)
Tack
 
Misstänker att man får vara ganska mycket tålmådig om man ska försöka fylla bromssystemet på detta sätt :).
Trycker du in handtaget o spärrar det i intryckt läge kommer inte bromsoljan att rinna ner i slangarna. Kolven i bromspumpen spärrar flödet av oljan. Om man däremot låter handtaget vara ut-släppt kommer oljan att rinna ner i slangar och ok.


Ett annat alternativ som kan fungera om du är lite tålmodig är följande :

Öppna nipplarna på oken och montera lämplig slang till behållare för att undvika dräll
Öppna locket på bromsvätskebehållaren
Spärra bromshantaget fullt intryckt m.h.a buntband eller vadsomhelst
Fyll på bromsvätska i behållaren
Låt gravitationen sköta jobbet
Gå och ta en kopp kaffe
Gör något annat ett tag
Kolla till så att det inte blir tomt i behållaren för bromsvätska då och då.
När det börjat komma ut vätska vid oken luftar du systemet som vanligt
 
Köpt billiga handtag på Ebay?
Prova att fila lite på handtaget så det inte trycker på bromskolven i utsläppt läge.

Hittade felet!!!

Jag har i samma veva som jag bytte bromsslangarna även bytt till körasnabbtutavhelvetet broms och kopplingshandtag. Det nya brombshandtaget gjorde så att pumpen var lite intryckt hela tiden vilket blockerade oljekanalen från behållaren.
Satte på det gamla handtaget och sen var det inga problem med att fylla det. Någon som varit med om detta förrut? Köpa nytt bromshandtag igen eller kapa "tryckstången" nån millimeter?

Sen luftningen:

Bak gick hur bra som hellst. Stuuumt så inni helvetet.

Fram gick sämre. Luftat nipplar och banjos om vart annat men får inte den här riktigt stumma känslan. Nån luftbubbla kvar nånstans. Tänker låta den stå inatt så luften får tid att vandra upp i pumpen och försöka igen imorgon.
Fler smarta tips på luftning för att få ut det sista? ;)
 
Bumpar tråden för att höra om det är någon som vet nått kort bromshandtag som passar bra till en cbr 600rr -08?
Gärna billigt från ebay. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top