Den stora tråden om saker du aldrig har vågat fråga

  • Thread starter Thread starter Paradoxy
  • Start date Start date
Om man hoppar ifrån en finlandsfärja (barbord/styrbord/för/akter), "sugs man in" och blir köttfärs av proppellrarna ? Vad har en sådan färja för djupgående? Hur djupt sitter proppellrarna?

Det är ganska liten risk att sugas in, har man flyväst är den ännu mindre. Du kan ju studera isflaken som tumlar förbi om du åker färja i isränna ngn gång. De har ungefär samma densitet som en levande människa med luft i lungorna.

Jag har deltagit i sjöprover med flytvästförsedda testdockor där vi manövrerade även vattenjetdrivna fartyg intill testdockorna. Vi provade även att provocera fram en nedsugning men misslyckades. Provet hade till syfte att utprova olika metoder att närma sig nödställda i vattnet med stora fartyg.

Skulle du dock hamna bakom aktern på en backande finlandsfärja är det ju inget bra läge. Ej heller att hoppa från tex babordsidan långt fram på båten när fartyget ligger i en styrbordsgir, ty fartyg girar ju med aktern. Som en gaffeltruck. Bogpropellrar (eg tunnelthrusters) är också lättare att att sugas in i.

Propellrar och vattenjetaggregat för framdrivning är dock mindre risk.

/Naval Architect
 
Last edited:
Om man hoppar ifrån en finlandsfärja (barbord/styrbord/för/akter), "sugs man in" och blir köttfärs av proppellrarna ? Vad har en sådan färja för djupgående? Hur djupt sitter proppellrarna?

Är det inte så att feta människor flyter bättre än smala, är det det som är anledningen att folk (nej, jag vet inte alla) äter sig feta?:va. För att slippa dras in i propellern. Det samma borde vara att stå framför ett proppellerplan. Väger man mer så borde man stå stadigare och inte sugas in i propellern lika lätt.
Nu jävlar har jag tänkt till..:tummenupp


(Nej, jag är inte fet)
 
Det är ganska liten risk att sugas in, har man flyväst är den ännu mindre. Du kan ju studera isflaken som tumlar förbi om du åker färja i isränna ngn gång. De har ungefär samma densitet som en levande människa med luft i lungorna.

Jag har deltagit i sjöprover med flytvästförsedda testdockor där vi manövrerade även vattenjetdrivna fartyg intill testdockorna. Vi provade även att provocera fram en nedsugning men misslyckades. Provet hade till syfte att utprova olika metoder att närma sig nödställda i vattnet med stora fartyg.

Skulle du dock hamna bakom aktern på en backande finlandsfärja är det ju inget bra läge. Ej heller att hoppa från tex babordsidan långt fram på båten när fartyget ligger i en styrbordsgir, ty fartyg girar ju med aktern. Som en gaffeltruck. Bogpropellrar (eg tunnelthrusters) är också lättare att att sugas in i.

Propellrar och vattenjetaggregat för framdrivning är dock mindre risk.

/Naval Architect

Hur djupgående är en har en större färja? Var sitter akterpropellrarna, långt ut eller mer "under båten"?
 
Årets bästa fråga!
Det där har jag fanimej undrat och oroat mig för sedan jag var liten spoling och såg någon bli köttfärs på film. Jag har fram till och med vuxen ålder med jämna mellanrum funderat på och lagt upp strategier för hur jag ska agera om jag faller i vattnet framför en färja.. Har lixom planerat hur jag ska toksimma nedåt för att klara mig.

Om en färja har ett djupgående på ca 7 meter så kan nog inte din plan att toksimma nedåt vara det bästa. Eller vad föreslår du Jörgen?
 
Angående insugsrisken på båtar har jag hört av en seglar instruktör att aldrig är risk för att "sugas" in i propellern när du hoppar akteröver, eftersom att du snarare trycks bort ifrån båten när du hoppar.
Dessutom så är "suget" framför propellern inte längre än vad blad diamatern är, det låter konstigt men båtar med propeller drift "skär" sig framåt i vattnet, alltså sugs/trycks de inte fram, därför kan man jämföra de lite med en jordfräs i vatten :P.
 
Om en färja har ett djupgående på ca 7 meter så kan nog inte din plan att toksimma nedåt vara det bästa. Eller vad föreslår du Jörgen?

Nej det är ingen bra ide. Skulle möjligtvis vara en idé om ngn försökte köra över dig med tex en styrpulpetbåt.

Framför en färja är det nog bättre att simma så fort man kan vinkelrätt från kursriktningen. Stäven flyttar dessutom så mycket vatten åt sidorna att många föremål, fritidsbåtar mm, ofta lyfts åt sidan innan de hinner träffa skrovet.

[YOUTUBE-ID]OKNBlms5RMw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Däremot har man lite sämre flytkraft om man trillar av bakom
ett större fartyg pga av alla luftbubblor i vattnet.

Samma om man befinner sig i vattnet just efter en större båt sjunkit.
 
Är det bättre att serva hojen innan vintern eller det går lika bra att vänta till våren? (olja,filter m.m.)

Gammal olja innehåller syror från förbränningsrester och fasta smutspartiklar.

Om du ställer bort din hoj med gammal olja i sjunker dom fasta partiklarna och blir en kaka i botten, därefter kommer ett skikt med hyfsat ren olja för att toppas av kondensvatten/syra som kommer att rosta en rand på alla delar i motorn.

Ställer du undan hojen med fräsh olja så rostar det mindre/inte alls
 
Varför har jag de fåtalet gånger jag köpt rockyroad sista åren i princip bara fått gammal vaniljglass? :mad:
 
På senaste tiden har jag käkat massor med vindruvor (ICA har kört kampanj och jag föll för den)

Jag har ätit så pass mycket vindruvor att tanken på odling har slagit mig, inte att odla själv då, men hur den går till.

Druvorna är nämligen av den kärnfria sorten, hur fan sår man såna?

Att man kan ta kärnan från vanliga druvor och pilla ner i mammas blomkrukor och det kommer upp någon form av växt provade man ju redan som barn, men hur gör man om druvorna är kärnfria?
 
Varför står människor kvar och stirrar på bankomaten efter att ha fått pengar, kvitto och kort?

Jag behövde en massa hundralappar en gång, så jag tog ut 400+400+400osv för att inte få femhundralappar, då en stressputte bakom högljutt frågade "Vad fan sysslar du med"

Varpå jag svarade "stör mig inte, jag vinner ju varje gång här"

Dom övriga i kön skrattade, men han stegade argt iväg.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top