den startar inte

  • Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
När jag köpte hojen så kunde jag starta den ca 3 gånger. Därefter hördes det där typsika ljudet för när batteriet är slutkört. Det var min fulla övertygelse att det bara var att köpa ett nytt batteri så ett par körningar startade jag hojen i medlut och i 2:an växel. Det gick alldeles perfekt att starta hojen på detta sätt.

Idag var jag på biltema och köpte ett nytt gelébatteri för 350 kr. Jag satte dit batteriet och kopplade på öglorna. Det var kräm i batteriet eftersom neutralen lyste och lamporna osv. Vid första knapptrycket hände ingenting. Vid andra knappen startade han och YEAH tänkte jag då. Stack upp för trapporna för att hämta hjälmen och när jag kom ner igen så stod temperaturmätaren på 60 grader och helt plötsligt så dog motorn. Jag försökte starta den igen men det gick inte.

Det som händer när jag vrider om nyckeln är att man hör ett vibrerande ljud från jag tror att det är bensinpumpen. Det är som en liten grej som sitter till höger och upp från Öhlinaren. Den vibrerar i alla fall några sekunder när jag vrider om nyckeln. När jag trycker på startknappen så hör man att batterier försöker starta motorn men den kommer aldrig till den punkten att den startar. När jag släppt startknappen efter misslyckat startförsök så börjar bensinpumpen att vibrera och låta några sekunder igen. Så här fortsätter det - jag får inte igång hojen och det suger verkligen.

Är det nån här som kanske kan hjälpa mig för det är verkligen assurt:( :( :( :(

------------

Jag ska kanske tillägga att hojen dött sådär helt plötsligt tidigare också, under den tiden då jag rullade igång hojen. De gångerna det hänt har det varit på stan med många trafikljus. Eftersom min hoj inte "ventileras" så pass bra på stan (låga hastigheter lite luft som kommer in) så blir den mycket varmare än på landsväg. På landsväg är temperaturen ungefär 65 grader om man kör normalt och på stan kan temperaturen komma upp i 70-85 grader - det beror på hur många trafikljusstopp man måste göra. I alla fall, tempen var 84 grader och jag växlade ner till ettan i en korsning, bromsade in, stannade hojen och helt plötsligt dog den. Exakt samma sak har hänt 3 gånger. Beror detta på värmen eller kan det ha att göra med bränslepumpen?

Mycket tacksam för svar!
 
Jag kan säga att värmen inte är nåt problem om tempgivaren visar rätt. Den borde klara uppåt en 120 grader utan problem. Jag vet inte vad det kan vara för problem men det låter som att du kan börja med att kolla tändstiften kanske?

Orkar den dra runt motorn överhuvudtaget?
 
Temperaturen behöver du nog inte oroa dig över, min hoj brukar visa 78-82 grader när jag kör, och vid envisa trafikljus så kan den stiga till mellan 106-108 grader (fläkten kör igång), kan du inte kolla med en voltmeter? koppla direkt på batteripolerna och starta hojen å se vad mätarn visar, gasa lite och se om den laddar mer, borde ladda över 14 volt tror jag.
 
Jag kan säga att värmen inte är nåt problem om tempgivaren visar rätt. Den borde klara uppåt en 120 grader utan problem. Jag vet inte vad det kan vara för problem men det låter som att du kan börja med att kolla tändstiften kanske?

Orkar den dra runt motorn överhuvudtaget?

Hm, man ska kanske börja med det "enkla". På moppen var det lätt att komma åt tändstiftet, men hur når man tändstiften på en r6a? Det är bara att göra som på moppen eller? Sandpappra lite - kolla om det kommer några gnistor?

Temperaturen behöver du nog inte oroa dig över, min hoj brukar visa 78-82 grader när jag kör, och vid envisa trafikljus så kan den stiga till mellan 106-108 grader (fläkten kör igång), kan du inte kolla med en voltmeter? koppla direkt på batteripolerna och starta hojen å se vad mätarn visar, gasa lite och se om den laddar mer, borde ladda över 14 volt tror jag.

Okej, jag kände egentligen att tempen inte alls var orsaken men det var lika bra att nämna det. Min fläkt är avmonterad så motorn kyls bara när hojen går.

Jag har provat med en multimeter och den visar 12 volt, alltså är det inte problem med batteriet vågar jag lite smått konstatera. För det krämar ju på bra från batteriet när jag försöker starta hojen. Det är ljudet från bensinpumpen som spökar. Kanske får han ingen bensin?

Jag kan inte starta hojen!

Imorgon ska jag prova en brant backe och se om jag kan rulla igång den.
 
Last edited:
Hm, man ska kanske börja med det "enkla". På moppen var det lätt att komma åt tändstiftet, men hur når man tändstiften på en r6a? Det är bara att göra som på moppen eller? Sandpappra lite - kolla om det kommer några gnistor?



Okej, jag kände egentligen att tempen inte alls var orsaken men det var lika bra att nämna det. Min fläkt är avmonterad så motorn kyls bara när hojen går.

Jag har provat med en multimeter och den visar 12 volt, alltså är det inte problem med batteriet vågar jag lite smått konstatera. För det krämar ju på bra från batteriet när jag försöker starta hojen. Det är ljudet från bensinpumpen som spökar. Kanske får han ingen bensin?

Jag kan inte starta hojen!

Imorgon ska jag prova en brant backe och se om jag kan rulla igång den.

Du säger att multimetern visar 12 volt, men om du startar hojen och gasar lite så ska den visa över 14 volt. (den borde iallafall öka)
 
Hm, man ska kanske börja med det "enkla". På moppen var det lätt att komma åt tändstiftet, men hur når man tändstiften på en r6a? Det är bara att göra som på moppen eller? Sandpappra lite - kolla om det kommer några gnistor?



Okej, jag kände egentligen att tempen inte alls var orsaken men det var lika bra att nämna det. Min fläkt är avmonterad så motorn kyls bara när hojen går.

Jag har provat med en multimeter och den visar 12 volt, alltså är det inte problem med batteriet vågar jag lite smått konstatera. För det krämar ju på bra från batteriet när jag försöker starta hojen. Det är ljudet från bensinpumpen som spökar. Kanske får han ingen bensin?

Jag kan inte starta hojen!

Imorgon ska jag prova en brant backe och se om jag kan rulla igång den.


har du mätt över batteriet när hojen är igång? visar den 12 när den är igång är nåt fel med laddningen...
 
Du säger att multimetern visar 12 volt, men om du startar hojen och gasar lite så ska den visa över 14 volt. (den borde iallafall öka)

Ja, multimetern får utslag när jag endast vridit om tändningen. Jag kan alltså inte starta hojen och gasa - det går inte - det är det hela tråden går ut på.:pannkyss

har du mätt över batteriet när hojen är igång? visar den 12 när den är igång är nåt fel med laddningen...

Jag kan inte starta hojen så jag kan inte testa det där. Var jag kanske otydlig med det innan för nu är det 2 pers som inte förstått att jaginte kan starta hojen alls.
 
Last edited:
Jag kan inte starta hojen så jag kan inte testa det där. Var jag kanske otydlig med det innan för nu är det 2 pers som inte förstått att jaginte kan starta hojen alls.
Nej då, jag tyckte du var väldigt tydlig med det. Tänkte när jag läste kommentarerna att det måste vara lite frustrerande att gång på gång få rådet att mäta med hojen igång när problemet är att den inte går igång. :näsblod
 
Ja, multimetern får utslag när jag endast vridit om tändningen. Jag kan alltså inte starta hojen och gasa - det går inte - det är det hela tråden går ut på.:pannkyss



Jag kan inte starta hojen så jag kan inte testa det där. Var jag kanske otydlig med det innan för nu är det 2 pers som inte förstått att jaginte kan starta hojen alls.



ber om ursäkt. det är möjligt att jag har missuppfattat det men jag hade fattat det som att du inte kunde starta med elstarte. "jag har rullat igång hojen tidigare" därför tänkte jag kanske att du kan starta, dock inte med elstart.

men som sagt. jag ber om ursäkt om jag missuppfattat saken.
 
Börja med å kolla så att du inte skruvat åt batteripolerna för löst.
Annars så blir det oxid mellan kabel och pol, och det blir inge vidare kräm!!
 
Kolla även att batteriet är laddat, bara för att det är nytt och lamporna lyser betyder det inte att det har full laddning..
 
12 V vid avstängd motor berättar att batteriet inte är fulladdat. Vanligt på nya batterier (de har självurladdat på lagret/affären).
Ladda åtminstone över natten innan nästa koll. Kommer inte batteriet upp i närapå 13 V efter laddning (vänta en timme efter du kopplat från laddaren) är batteriet defekt.
 
Ööööh biltema andas ju inte kvalitet direkt...

Det är sant..

Men faktum är att ja kör med biltemas batterier i både bilen och bågen och det funkar precis lika bra som viket batteri som helst.

Det i bilen har suttit i 2,5 år nu och funkar perfekt.. Jag skulle få minst 2 st biltema batterier för priset av ett från märkesverkstan och det som satt i orginal höll inte i 5 år.....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top