Den spyr rök!!!

Vet inte, det gick lugnt och fint till, den bara började ryka, inge ljud alls. Får väl riva ner den i morn, lättare att kasta med om den är i småbitar.........

Blågrå, och luktade fan... Kom helt plötsligt, fick se dét i spegeln när jag släppte gasen och skulle svänga in på gården hemma.

Oljerök alltså.
Ta isär och analysera.
Svåt att gissa på ngt exakt fel. Men ringar eller ventiltätningar ligger ju nära till hands.

Jag gissar på att topplockspackningen av grafit har packat ihop eller att en ventiltätning har hoppat av. Om det blir mer rök precis efter ett gasavslag har du förmodligen torskade ventiltätningar. Blir det mer rök när du gasar på mer och mer är det kanske kolvringarna. En leak-down test avslöjar var problemet är någonstans.

He he, tack Anders, men jag måste rodnande fråga vad en leak down test är, och hur gör man det???

Tudor_66 skrev:
He he, tack Anders, men jag måste rodnande fråga vad en leak down test är, och hur gör man det???

Jag skulle precis undra samma sak, samt en sak till : Mr Brink - kan du förklara steg för steg varför det ryker till "mer" precis efter gasavslag?

Tudor_66 skrev:

Jag gör ett försök att svara på det, så får la Anders rätta/komplettera sen. :) Vad jag förstår så trycksätter man cylindrarna via tändstiftshålen och kollar hur mycket av luften som försvinner ner förbi kolvringarna. (på en viss tid kanske..?) Det ska väl vara ett bättre test än att bara kolla kompressionen.

Pejo skrev:
varför det ryker till "mer" precis efter gasavslag?

Med stängd trottel/spjäll skapas ett större vakum i motorn än vid normal körning. Är då avgastätningarna otäta drar man in olja via avgasstyrningarna och får ett oljemoln efter fordonet när man drar på igen. Är insugstätningar otäta ryker det hela tiden och det kan ryka mer än med bara taskiga kolvringar.

Leak-down test sker vid top dead center när både insug och avgasventilerna är stängda. Man trycksätter cylindern via tändstiftshålet och manometrarna man avläser värdet på har en fast kalibrerad strypning mellan sig som ger en tryckdifferans mellan manometrarna beroende på mängden lyft som smiter ut på fel ställen i motorn. Man avläser värdet och konstaterar OKEJ eller TORSK. Är det "torsk" man avläser så kan man höra varifrån det pyser och avgöra vad som knasar. En motor "pyser" trots att den är "okej" så man måste använda leak-down testaren för att avgöra om det läcker "försumbart" eller "på-tok-för-mycket".

Jag har gjort följande nu nyss. Startade hojen, går fint i maskinen, när man gasar till, börjar den ryka, när man släpper ner den på tomgång igen, kommer liksom ett moln ur pipan. Men den går som normalt i motorn, det borde den väl inte göra om topplockspackningen hade gått, eller??

Om topplockspackningen har gått tränger oljan in i cylindern och förbränns/ryker. Någon annan symptom får du inte utöver ökad oljeförbrukning och möjligen lite lite sämre prestanda (förmodligen icke märkbar) på den cylle där packningen är trasig.

Låt en kännare ta sig en flukt på din hoj.

Tudor_66 skrev:
Jag har gjort följande nu nyss. Startade hojen, går fint i maskinen, när man gasar till, börjar den ryka, när man släpper ner den på tomgång igen, kommer liksom ett moln ur pipan. Men den går som normalt i motorn, det borde den väl inte göra om topplockspackningen hade gått, eller??

Annars brukar dåliga ventiltätningar märkas genom att hojen röker mycket just vid start och sedan lugnar det ner sig.

Det beror på att oljan rinner ner när hojen står.

Så jag gissar att detta är nåt annat jag med.

Ok, har nu utförd följande, tog lite tid, tog korkortet emellan.... Bytte toppackningen, var så säker på att felet låg där, vilket det inte gjorde.. Så var frågan, ligger felet uppåt eller neråt?? Kompresionstest visar dålig komp på nr 2 och 3, i med en skvätt olja i dom två, köra runt motoren en del, ny mätning, då blev det helt ok komp igen. Då måste det väl ändå vara kolvringarna som har gett sig?? Dom e ju letta att byta tack och lov, rätta mig om det fortfarande kan vara så att det finns ytterligare möjligheter för andra fel. Som sagt, den går precis hur fint som helst i maskinen, bara att den skapar en rejäl dimma efter sig...

Tudor_66 skrev:
Ok, har nu utförd följande, tog lite tid, tog korkortet emellan.... Bytte toppackningen, var så säker på att felet låg där, vilket det inte gjorde.. Så var frågan, ligger felet uppåt eller neråt?? Kompresionstest visar dålig komp på nr 2 och 3, i med en skvätt olja i dom två, köra runt motoren en del, ny mätning, då blev det helt ok komp igen. Då måste det väl ändå vara kolvringarna som har gett sig?? Dom e ju letta att byta tack och lov, rätta mig om det fortfarande kan vara så att det finns ytterligare möjligheter för andra fel. Som sagt, den går precis hur fint som helst i maskinen, bara att den skapar en rejäl dimma efter sig...

Dåliga kolvringar. Spruckna kolvringsspår, sprucken kolv. Repa i fodren pga av överhettning. Det finns bara ett sätt att ta reda exakt vad som är knas, plocka isär den.

andersbrink skrev:
Dåliga kolvringar. Spruckna kolvringsspår, sprucken kolv. Repa i fodren pga av överhettning. Det finns bara ett sätt att ta reda exakt vad som är knas, plocka isär den.

Hade isär for toppackningen, kollade det som gick att se då, loppen är det inget fel på, blanka och fina, inte en repa, knappt så det var kännbar vändkant ens. Men som du säger, den ska rivas ner i molekyler, mätas renoveras inn i minsta detalj i motoren. Sen ska det åkas nästa år...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025