Den slutade rassla, varför???

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Kopplingskorgen på min fireblade har låtit lite illa ett tag, (rasslat vid belastning mellan 3000-4000 varv, samt slagit lite vid plötsligt gaspådrag på tomgång) men idag när jag var ute och åkte märkte jag plötsligt att det inte lät som att den rasslade längre. Jag prövade att dra fullt från botten på både 1:an, 2:an och 3:an men den var märkbart tystare än innan.
Vad kan detta bero på?
:va
Ska kanske tillägga att den fortfarande slår när jag ger gas från tomgång.

BajkMajk skrev:
Kopplingskorgen på min fireblade har låtit lite illa ett tag, (rasslat vid belastning mellan 3000-4000 varv, samt slagit lite vid plötsligt gaspådrag på tomgång) men idag när jag var ute och åkte märkte jag plötsligt att det inte lät som att den rasslade längre. Jag prövade att dra fullt från botten på både 1:an, 2:an och 3:an men den var märkbart tystare än innan.
Vad kan detta bero på?

Min 929 slår också lite vid hastigt gaspådrag från tomgång.. Ska det vara så? liksom knackar till lite..

Sep skrev:
Min 929 slår också lite vid hastigt gaspådrag från tomgång.. Ska det vara så? liksom knackar till lite..

Enligt vad jag har läst här på forumet är det troligtvis kopplingskorgen. Du kan testa om den slår när du har frikopplingen inne. Gör den inte det är det troligt att det är kopplingskorgen som är felet.

BajkMajk skrev:
Vad kan detta bero på?

Kan det inte ha varit kamkedjesträckaren som lät då?
Den kanske lyckats kugga ut ett snäpp till nu så att kedjan blev lite mer spänd.
Kolla upp om det kan vara det, isf byt sträckaren.

Geiger skrev:
Kan det inte ha varit kamkedjesträckaren som lät då?
Den kanske lyckats kugga ut ett snäpp till nu så att kedjan blev lite mer spänd.
Kolla upp om det kan vara det, isf byt sträckaren.

Borde inte kamkjedjan rassla även utan hård belastning då? T ex när man gasar med frikopplingen inne?

BajkMajk skrev:
Enligt vad jag har läst här på forumet är det troligtvis kopplingskorgen. Du kan testa om den slår när du har frikopplingen inne. Gör den inte det är det troligt att det är kopplingskorgen som är felet.

Okej, men vad är det som är fel på korgen i så fall?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka