Den ryska "attacken"

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
På vilket sätt skulle det vara skillnad?

Till störst del är det väl tiden som ändrats.

Det tar år att bygga hemliga bergrum och det tar 1 dygn för en sattelit att forografera platsen.

Fienden vet exakt var alla "hemliga" installationer finns, och vi vet vart deras är.
Det gäller mer att de ska överleva ett riktat anfall alternativt vara mobila.

Annat var det på bärplockar/tavelförsäljartiden. Då var det befogat hysch-hysch i stugorna.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Utan att lägga mig i diskussionen (spekulationen) alltför mycket, bör det allmänt vedertagna bland samtliga medlemmar - och även för den svenska befolkningen - vara att man agerar som:

images
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det är sannerligen ett torftigt Sverige när det inte fiskas på Gotland ens under flaggade övningar.. Är detta det nya försvaret som det är tänkt har många barn spolats ut med badvattnet. Det är mödosamt och resurskrävande att skapa välfungerande strukturer men inte alls lika kostsamt att underhålla, förnya och förbättra. Men vad vet jag.. Mer än att ÖB blev sjukskriven med stressyndrom..

Om det på något plan istället handlar om en ny försvarsdoktrin än det som sades vid värnpliktomläggningen är det märkligt att varken plenisal eller media har speglat någon beslutsprocess i frågan. Om det ENBART ska hänföra sig till att vara produkten av ett ändrat ekonomiskt ramverk är det sjukt så in i h-vete att inte DET uppmärksammats innan budgetar antagits. Vi betalar riksdagsmänniskor att värna våra intressen och att för oss granska de som satts att styra. Detta är för mig ännu en inteckning på att den representativa demokratin är strukturellt död och 3:e statsmakten går särintressens ärenden. Direktare beslutsvägar krävs eller så kommer Sverige till slut vara som dekadenta Väst-Rom. (Bröd och skådespel för folket! Och blyförgiftat dricksvatten..)

Att svensken ska tillfrågas om sin inställning är inget jag förväntat mig. Men att få veta om grundvalarna ruckas tycker jag ingår i Statens åtagande gentemot medborgaren i det sociala kontraktet. Vad har jag att vara lojal med och på vilket sätt värnar vi detta gemensamt ställda inför olika tänkbara hot? Så länge som iaf transfereringarna (makten över pengarna) sker med statlig försorg kan man inte tänka bort Nationalstaten som det grundläggande fundament som tryggar samhällets existens i den "demokratiska anda som (en gång av andra i framsynthet mindre begåvade) konstitutionerats och överlämnats till det självändamålsdrivna nyfrälset karriärpolitiker, dess stabsbihang och "sakkunnighetstrossen" (där även idéutveckling, partikulturell tillväxt/förvaltning och nära spinndoktorsarbete utförs. Allt "i det allmännas intresse").

Demokratin och Rättstaten retarderar som förutsagt enligt. oligarkins järnlag. Den må vara murknande och propagandadriven med uppenbart vinklade debatter. Sila mygg och svälja kameler är slentrian. Småsaker blir hyperviktigt; (hur ska egentligen en gammal karikatyr på en godispåse se ut för att inte vara kränkande?). Småsakerna kastas in som malstenar i propagandakvarnen där samma pseudodebatt förs om och om igen. Andra jävelstora problem, inte minst sociala och ekonomiska, bryts ner och adresseras ur konstruerade särperspektiv utan avsikt på någon helhetslösning. Helst ska allt begravas. Men det är inte värre än att det finns enorm försämringspotential kvar!

Det kritiska är det sociala kapitalet. Utan tro på ETT fungerande, sammanhållet samhälle kommer gamla folkhemmet istället vara en skendemokratisk spillra bebodd av ögontjänare med korruption, nepotism och informella nätverk som verkligt statsskick. Medborgerlig plikt är ett skämt och (öppen) lojalitet finns bara i särartshävdande subsamhällen.

Äsch, sitta här och goja. Nä, man kanske skulle ta och tänka lite framåt och bli frimurare för att säkra ålderdomen istället. "Ta sig en mentor"(sic!) och växa mentalt i takt med frukterna av lojalitet och kvalitet på nätverket. Sveriges rikedomar i ryskt perspektiv är naturtillgångarna i norr. Hit till mellan-Sverige kommer inte ryssen iaf! Bombas Stockholm sönder och samman blir vi kvitt gökungen som stjäl vägunderhållet för oss andra.. ;)Det finns positiva sidor i alla förändringar.. "Det är ingen fara.. Det håller.."

http://www.youtube.com/watch?v=K7ROZqbkt-4#t=82s

Ha det gött i vårsolen! Ha grepen på replängds avstånd!
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
En betongbunker kan stå och mögla jäkligt länge innan den blir oanvändbar.

Då måste det vara en bra gammal anläggning i så fall. De flesta kräver avfuktare som går 24/7. Stängs de av så fylls bergrummet med vatten eller så blir det extremt fuktskadat.

Pratar vi om en bunker ovan mark så överlever de ganska länge.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har iofs en lösning på hela det här problemet.
Det finns dock en liten hake.... Det är att lösningen är ganska kontroversiell.
Därmed inte sagt att den inte går att genomföra. Det finns flertal andra länder som har sämre förutsättningar som med lyckat resultat har genomfört det hela.
Vad är det jag förespråkar då..?
Kärnvapen.
Jupp, jag tycker Sverige borde skaffa sig bomben.

Se på fördelarna:
-Ryssen ger fan i att invadera oss
-Vi visar vårat tekniska kunnande för omvärlden
-Kostnaderna för försvaret kan hållas på en låg nivå
-Vi behöver inte bygga en massa reaktorer. Vi har ju redan tillräckligt många.
-Vi behöver inte betala en massa för att andra länder skall destruera och slutförvara vårat nukleära avfall.
-Vi har redan vapenbärare för kärnladdningar (torpeder, bomber, sjömålsrobotar, osv.)
Vi har ju även hela raketprogrammet vid Esrange till vårat förfogande. T.ex. Maxus 8 som kan användas som medeldistansmissil och kan ha en vapenlast på 803 kg.
-Vi skulle ha en grym överrasknings effekt på omvärlden. Här går de och oroar sig för NordKorea och plötsligt så kör vi en provsprängning i Norrland. *suprise*
-Omvärlden skulle bli grymt imponerade av oss
-Vi skulle kunna skryta för våra grannar att vi återigen är bättre än dem. "vi har kärnvapen, det har inte ni.."

Negativt då:
-USA och FN skulle väl bitcha lite, men å andra sidan är vi ju på USA:s sida så va fan...det går över.
-Eventuella IAEA inspektioner, men dessa skulle få hanteras av Hans Blix där han förklarar att allt är lugnt och inget att oroa sig över.
-Den regeringen som genomför detta skulle säkert få det lite jobbigt vid nästa, men gör man det i smyg så... Eller så göra det blocköverskridande.

 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ett aber: Våra kärnkraftverks avfall går ej att använda till kärnvapen, det är en av anledningarna till att man valt den konstruktionen. Däremot gamla forskningsreaktorn Ågesta och det avbrutna bygget i Marviken, båda tungvattenreaktorer skulle tillverka vapenplutonium.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har iofs en lösning på hela det här problemet.

En smart ide borde vara att placera kärnvapen i alla större svenska städer,
en vecka efter invasionen så smäller vi av allihopa på en gång, snacka om överaskning! :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett aber: Våra kärnkraftverks avfall går ej att använda till kärnvapen, det är en av anledningarna till att man valt den konstruktionen. Däremot gamla forskningsreaktorn Ågesta och det avbrutna bygget i Marviken, båda tungvattenreaktorer skulle tillverka vapenplutonium.
KTH har väl fortfarande kvar reaktorhallen under skolan. Bara rusta upp den å de andra.
Centrifuger torde inte vara något större problem heller. Det blir ju bara ett problem när någon upptäcker vad du skall ha dem till.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är lite kul att vi står med på listan över suspected to have nuclear weapons. Mig veterligen lade vi ned våra kärnvapenambitioner på 60-talet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då måste det vara en bra gammal anläggning i så fall. De flesta kräver avfuktare som går 24/7. Stängs de av så fylls bergrummet med vatten eller så blir det extremt fuktskadat.

Pratar vi om en bunker ovan mark så överlever de ganska länge.

Hur långt tid kan det tänkas ta att pumpa bort det vattnet då? I relation till soldaternas inställelsetid borde väl pumptiden vara närmast försumbar?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är lite kul att vi står med på listan över suspected to have nuclear weapons. Mig veterligen lade vi ned våra kärnvapenambitioner på 60-talet.

Det var väl någon som höll på i köket i sin lägenhet för några år sedan.

Saken kanske läckte ut till iaea.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur långt tid kan det tänkas ta att pumpa bort det vattnet då? I relation till soldaternas inställelsetid borde väl pumptiden vara närmast försumbar?

Det var ett tjat.

Dom är ju redan utdömda av försvarsmakten, inte satta i vila utan utdömda.

Förövrigt borde betong som varit i fukt i 10-20 år inte ha kvar så stor skyddsfaktor.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top