den rasslade till och dog...

Myri

länge leve dubbelmoralen!
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 600F3
Var ute och tog premiärturen precis med min CBR600, vilket inte gick strålande tyvärr...
Vad är det mest troliga problemet vid följande symptom:
* Tickande motor
* Luktar bränd olja
* Vit rök, mest vid motorbroms.
...varpå den sedadn rasslar till och dör.

(det här blir dyrt va?)
:gråta
/mari
 
Tickar den av en trasig topplockspackning?
Och framförallt, gör en trasig topplockspackning att den rasslar till och bara dör?
 
Myri skrev:
Tickar den av en trasig topplockspackning?
Och framförallt, gör en trasig topplockspackning att den rasslar till och bara dör?
Vet inte... Tänkte så här: vit rök brukar va vatten. Inget vatten = varm motor. Varma motorer kan skära och lukta bränd olja... :confused:
 
Jag tror det är motorn som är trasig. Inte startmotorn utan den där lite större tunga prylen där nere.





































































































:tomten

dvs, något har frysit över vintern och antagligen spräckt något i motorblocket/cyllen. Ur med motorn och riv isär. Finns inget alternativ.
 
andersbrink skrev:
:tomten

dvs, något har frysit över vintern och antagligen spräckt något i motorblocket/cyllen. Ur med motorn och riv isär. Finns inget alternativ.

Hojen har stått inomhus, i ett varmförråd hela vintern, så chansen att något har fryst sönder är obefintlig.

Men tack för tipset.
 
Enklast är att försöka få med dig hojen till mc-hallen så killarna i verkstan får kika på den.

/
 
Min fråga är, VARFÖR man ens utsätter en motor för mer tortyr om den visar följande symptom:

* Tickande motor
* Luktar bränd olja
* Vit rök, mest vid motorbroms.

Då kan man bara förvänta sig att den rasslar till och dör ;D
Synd o säga det alltså, men du kan börja leta motor på skroten.
Om du inte känner för att spendera halva sommaren på en motorrenovering efter jobbet och under semestern ;D
 
Vit rök brukar ju tyda på att det kommer vatten ut i förbränningsrummet. Kolla om det försvinner vatten. Tickandet kanske tyder på dåligt oljetryck varpå kammarna och vipporna kan börja att föra ett jäkla liv.
Men rasslet och att den dog låter bestämt som ett kamkedje ras.
Hursom helst är det nog tyvär bara att göra som brink säger. Ur med motorn och lyft på toppen och se vad som hänt.

Du kan ju även kolla om oljan i motorn är gråaktig och/ eller om du har olja i kylarvattnet. Sånna grejer brukar leda till diverse ras.... :gnissla

Vad säger man....Lycka till!
 
Myri skrev:
Hojen har stått inomhus, i ett varmförråd hela vintern, så chansen att något har fryst sönder är obefintlig.

Men tack för tipset.

Öppna ventilkåpan och kolla hur det ser ut. Kanske har kamkedjan kuggat över. Annars är det väl bara att riva vidare. Tråkig start på våren, men se det positivt, du blir i alla fall en erfarenhet rikare. Lycka till :tummenupp
 
Låt någon som är van med motorer kika på den. Om du är lagd åt det nervösa hållet kan det vara ett normalt motorljud, kondensvatten ur avgasröret och rengöringsmedel på krökarna eller nån enstaka droppe olja på kollektorn.

Myri skrev:
Hojen har stått inomhus, i ett varmförråd hela vintern, så chansen att något har fryst sönder är obefintlig.

Men tack för tipset.
 
Farbrorn skrev:
Min fråga är, VARFÖR man ens utsätter en motor för mer tortyr om den visar följande symptom:

* Tickande motor
* Luktar bränd olja
* Vit rök, mest vid motorbroms.

Då kan man bara förvänta sig att den rasslar till och dör ;D
Synd o säga det alltså, men du kan börja leta motor på skroten.
Om du inte känner för att spendera halva sommaren på en motorrenovering efter jobbet och under semestern ;D

Varför är för att första spekulationerna, angående röken, var att packningarna eventuellt var torra, eftersom det trots allt var premiärturen.
Tickningarna gjorde att jag blev riiktigt skeptisk så tänkte vi att: okej. Vänd om, kör hem, nu.
Leta motor börjar jag med när jag vet att det inte finns något annat sätt att fixa skiten på.

Nysse skrev:
Enklast är att försöka få med dig hojen till mc-hallen så killarna i verkstan får kika på den.

Yepp, dit ska den. Snart.

Stoppsladd skrev:
Du kan ju även kolla om oljan i motorn är gråaktig och/ eller om du har olja i kylarvattnet. Sånna grejer brukar leda till diverse ras....

Oljan såg ok ut. Kylarvattnet ska jag ta en titt på idag.
 
andersbrink skrev:
Låt någon som är van med motorer kika på den. Om du är lagd åt det nervösa hållet kan det vara ett normalt motorljud, kondensvatten ur avgasröret och rengöringsmedel på krökarna eller nån enstaka droppe olja på kollektorn.

Tro mej, det var inte kondensvatten och definitivt inget normalt motorljud.
Rengöringsmedel på krökarna, visst, men det bör inte lukta olja så som det gjorde.

Och ja. Någon som kan ska få fixa. :näsblod
 
Nåja, jag kanske var lite hård i min dom att motorn är helt skräp. Men den måste dän iaf och toppen måste säkert lyftas. Som sagt, något läcker. Det är lätt hänt. Speciellt om du kör på helsyntet med, packningar ryker lättare eftersom helsynteten löser upp den mesta smutsen osv som kanske höll ihop en fallerande packning. Och om en maskin stått länge ska man gärna veva motorn några varv innan man startar den så oljan hinner komma runt överallt igen.

Lycka till, det är trist med något sådant på vårkanten. Köpte mig precis en GSX 600, visade sig att en av insugsventilerna på cylinder 2 inte följer kamaxelsprofilen utan bara står still. Lysande! Blir ett likande projekt för mig verkar det som.
 
Farbrorn skrev:
Lycka till, det är trist med något sådant på vårkanten. Köpte mig precis en GSX 600, visade sig att en av insugsventilerna på cylinder 2 inte följer kamaxelsprofilen utan bara står still. Lysande! Blir ett likande projekt för mig verkar det som.
Hoppsan, det lät ju inte alltför skoj det heller...
får önska lycka till tillbaka då! ;)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top