Den rackarns lådan krånglar!!!!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Behöver er hjälp nu mer än någonsin grabbar/tjejer!!!

Var ute och körde idag, då växellådan börjar krångla...

Tvåan blev helt plötsligt jättesvår att lägga in, och när man försöker låter det förfärligt! :huvet :huvet :huvet
Går trots allt att få in den, hoppar inte heller ur när man väl fått in den...

Vad kan detta va för nått? Något så simpelt som mer olja? Hoppas verkligen inte det är dreven eller växelförarna.... (apsvårt att få tag på till min hoj)

Till saken hör att jag för ett tag sedan plockade av växelspaken, och lyckades sedan inte få den tillbaka på exakt samma ställe kändes det som, men det ska ju inte ha någon påverkan...

Nån som är bra på renovera lådor?

Hade verkligen inte råd eller ork med detta.

Svar uppskattas otroligt :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Skulle kunna vara växelförararmen som gått åt hellskotta. Hade liknande problem på en DT125R och då var det den som var boven i dramat. Men det är ju en viss skillnad på en DT125R och en GSX400R...

Esquire skrev:
Skulle kunna vara växelförararmen som gått åt hellskotta. Hade liknande problem på en DT125R och då var det den som var boven i dramat. Men det är ju en viss skillnad på en DT125R och en GSX400R...

hmmm så kanske det kan vara...
Får väl försöka plocka isär lådan :död detta blir min död :hihi

Hur ser man om det är växelföraren som är död? hur ser kugghjulen ut om dom dehöver bytas????

Har haft samma problem med en tzr. Fick lägga i 2:an med handen, helt omöjligt att få i den med foten och det enda jag gjorde va att hälla på mer olja så funkade det perfekt så börja med det och se vad som händer.

Therudeboy skrev:
Har haft samma problem med en tzr. Fick lägga i 2:an med handen, helt omöjligt att få i den med foten och det enda jag gjorde va att hälla på mer olja så funkade det perfekt så börja med det och se vad som händer.

määän i hope thats the problem! :)

Therudeboy skrev:

knakade det och lät förfärligt när du väl fick i den???

Det lät väl inte så värst illa utan den ville bara inte gå i med fotkraft utan man fick göra der med handen

Är det bara tvåan som krånglar? Funkar de andra växlarna bra? Om jag inte minns fel sitter växelförarna fast på axeln med en skruv. Om denna skruv gängat upp sig så växelföraren kan röra sig i förhållande till axeln kan detta fel uppstå. En kompis hade samma fel på en GSX750 vill jag minnas.

Man behövde inte dela på motorn i alla fall utan det räckte att skruva bort tråget så kom man åt att fixa felet.

hp skrev:
Är det bara tvåan som krånglar? Funkar de andra växlarna bra? Om jag inte minns fel sitter växelförarna fast på axeln med en skruv. Om denna skruv gängat upp sig så växelföraren kan röra sig i förhållande till axeln kan detta fel uppstå. En kompis hade samma fel på en GSX750 vill jag minnas.

Man behövde inte dela på motorn i alla fall utan det räckte att skruva bort tråget så kom man åt att fixa felet.

Ja det är bara tvåan som krånglar. De andra växlarna fungerar bra. Fick han byta växelförare för tvåans växel eller bara byta/skruva åt skruven?

Hur ser man om det är det som är felet då? "glappande" växelförare? hur mkt spel?

Tack så jätttemkt för svaren!! :tummenupp

Jag tror att det inte funkade på någon växel med polarens hoj. Jag minns att man kunde kolla ner i motorn om man vände den upp och ner och skruvade av tråget. Då såg man axeln med växelföraren som typ satt lös på axeln. Det här var runt 1997 så minnet sviktar litegrann.

Kolla så att spaken går "fri", på vissa hojar tar det i om man inte får den helt rätt,kan då bli apsvårt att få i vxl,ligger så att säga bara och nöter imot,så börja med att kolla så att allt går fritt på utsidan....Börja med det enklaste....hur kolla om en tändhatt är kass på en thunderace,jo genom att riva hela jävla elsystemet och 3/4 av hojen innan liljeholmsögonblicket....detta kommer jag givetvis att förneka att ha gjort till döden...

thundrace skrev:
Kolla så att spaken går "fri", på vissa hojar tar det i om man inte får den helt rätt,kan då bli apsvårt att få i vxl,ligger så att säga bara och nöter imot,så börja med att kolla så att allt går fritt på utsidan...

Är inte säker på att jag förstår vad du menar...
Menar du att själva spaken inte sitter i rätt läge? att den typ behöver justeras in för att alla växlar ska gå i ordentligt?

matte_mannen skrev:
Tvåan blev helt plötsligt jättesvår att lägga in, och när man försöker låter det förfärligt! :huvet :huvet :huvet

Vad kan detta va för nått?

På en så pass gammal hoj är nog orsaken en sliten växeltrumma (väldigt vanligt) eller slitna växelgafflar.

Du får plocka ur motorn och vända upp-och-ned på den och lyfta undre motorblockhalvan och kika på't. Låter (och kanske är för de flesta) omständligt men det är det enda du kan göra för att vara helt säker.

matte_mannen skrev:
Hej!

Behöver er hjälp nu mer än någonsin grabbar/tjejer!!!

Var ute och körde idag, då växellådan börjar krångla...

Vad kan detta va för nått? Något så simpelt som mer olja? Hoppas verkligen inte det är dreven eller växelförarna.... (apsvårt att få tag på till min hoj)

Till saken hör att jag för ett tag sedan plockade av växelspaken, och lyckades sedan inte få den tillbaka på exakt samma ställe kändes det som, men det ska ju inte ha någon påverkan...

Nån som är bra på renovera lådor?

Hade verkligen inte råd eller ork med detta.

Svar uppskattas otroligt :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
Eftersom felet uppstod under färd så verkar det ju inte som att det saknas olja bara,då måste den ju ha försvunnit medans du körde.Verkar va slitna delar i lådan,troligtvis växeltrumman.Kan va cuttningen på dreven som blivit helrund oxå.Annars e det vanligt att man har servat o spänt kedjan o sånt under avställningen,då kan det ibland uppstå ett liknande fenomen om man spännt kedjan alldeles för hårt,men i ditt fall va det ju som sagt efter att du redan kört en stund så det verkar ju inte troligt.

andersbrink skrev:
På en så pass gammal hoj är nog orsaken en sliten växeltrumma (väldigt vanligt) eller slitna växelgafflar.

Du får plocka ur motorn och vända upp-och-ned på den och lyfta undre motorblockhalvan och kika på't. Låter (och kanske är för de flesta) omständligt men det är det enda du kan göra för att vara helt säker.

Vad är växeltrumman för något? Växelgafflar = växelförare?
Är lösningen att köpa nya grejer, eller kan man lämna in på någon mekanisk verkstad och be dem slipa nya klackar eller fixa växelgafflana...

ang. gammal hoj: har inte gått så värst långt, bara typ 4200 mil körde inte alls speciellt hårt när problemet uppstod... övade lite konbana bara i låg fart.

Tack i alla fall för alla svar! Får väl ut och skruva i skiten snart...

Om du inte förstår vad jag menar så ring mig så skall jag försöka hjälpa dig,,
042-77392 Johan

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...