Nr:18
Snabbare än Don Queer
Rejsrapport HET #5
Knutstorp 17/9 2005
Stress!! Att dygnet endast har 24 timmar beklagas djupt på fredagen innan ERF på knudan. Man vaknar på morgonen i Nyköping och ser att tempmätaren visar –1°!! Ikväll blir det kallt! Jobbar undan fortare än nånsin och kl 13.00 får jag ett MMS från Skalman att dom åker till knudan nu. Skönt, då är allt urlastat när jag kommer vid 18-tiden. Skyndar lite extra, och vid pass 17.00 är jag färdig för avfärd. Jag kör ut på E6 och ringer grabbarna. –Var är ni? –Snapparp??? Lite försenade, kanske? Stannar till och handlar lite frukost i Kågeröd och anländer samtidigt som Skalman och Roger till banan. Kvällen ägnas åt att kränga att par däck och avslutas med trevliga samtal med Karin och Wollmar som kommit ner med bussen så att vi kan sova varmt och skönt.
Lördag: Mekanikerna droppar in vid 8-tiden, kvalet avlöper smärtfritt med 3:e plats på gridden. Alla förarna är ordentligt laddade och vi bestämmer att Andreas ska starta som vanligt. Planen är att köra korta pass och byta på safetycar. Vi räknar ut att vi kan köra ca 75 varv utan att tanka, så vi har möjlighet att vänta länge på safetycar. Nya däck hängs på och Andreas kör ut på gridden. Starten går! Han får inte igång hojen snabbt nog, är ca 25 in i första böjen. Spänningen är olidlig, ska han klara av trafiken de första varven? Efter ca 10 minuter har vi ett stabilt grepp om andraplatsen efter Allt i Däck och Kiviks Musteri. Efter ytterligare ca 20 minuter får vi den första safetycaren och alla är beredda på tankning och förarbyte. Andreas kommer in och allt är OK, dock ser bakdäcket katastrofalt ut! Skalman kör ut, vi får se Kiviks Musteri komma in på skamkärran. Fredrik har blivit påkörd i hårnålen och de börjar lappa ihop vraket.
Vi fortsätter vårt rejs med stabil körning ytterligare 30 varv innan Skalman signalerar att bakdäcket är slut. Han kommer in lite för tidigt, men det är länge kvar att köra nu. Nytt bakdäck och Mårtensson sätter upp ett högt tempo, stadiga 1,04
r med en bästa tid på 1,02.967! Snabbaste varvtid i racet!! Efter ca 45 minuter kommer han in, och vi bytar bakdäck igen.
Humlan ger sej ut bakom safetycar i 3 varv innan dom städat undan resterna efter rapidohojen. När bilen går av ligger jag först i klungan, med Allt i Däck strax bakom. Tiderna ligger på 1,06-1,07 och det känns ganska lugnt. Efter ca 20 minuter smiter Söderholm förbi, men jag hänger med i samma tempo. Efter ytterligare ca 40 minuter börjar jag fundera på när det ska hända nåt så jag får byta. Antalet varv på depåtavlan visar 60 och hela kroppen skriker efter vatten! Ingen safetycar i sikte!!!! På varv 72 börjar tanklampan lysa, Tåbbä är dock lite trög i depån idag, så det tar 4 varv innan jag får köra in. Ramlar trött av hojen med ett värkande högerben, det gör inte så mycket när depåtavlan visar att jag hållit andraplatsen hela passet. Tappade endast 15 sekunder på Allt i Däck under mina 76 varv! Skalman går ut på ett kort pass om ca 45 minuter. Efter det kommer han in med en fripassagerare under hjälmen, en skalbagge har krockat med honom på utvarvet och hängde med hela passet för att till sist krypa ner mot vänster öra. Snacka om att det var skönt att ta av hjälmen!
Med nytt bakdäck och 1 tim 5 minuter kvar av rejset ligger vi 2:a bakom Skjern Mc, med Allt i Däck strax bakom. Båda de lagen hade dock ett byte kvar att göra, så vi började bli lite nervösa. Kan det räcka hela vägen?
Efter deras byten är avståndet 2 varv till Skjern MC på 2:a plats, och Allt i Däck på en avhängd 3:e plats efter krångel med bromsar och ett avbrutet styre. Sista safetycaren går av med 20 minuter kvar och Lars Rulffs sätter fart för att köra ikapp oss. Tiden är dock på vår sida och Andreas håller undan hela vägen in i mål! Första plats! Stort jubel utbröt när mållinjen passerades!! Bästa resultatet nånsin i HET:s korta historia!
Stort tack till alla som hjälpt till detta rejset! Hela mekanikerstaben gjorde ett kanonjobb, allt bara funkade. TACK!!!
Knutstorp 17/9 2005
Stress!! Att dygnet endast har 24 timmar beklagas djupt på fredagen innan ERF på knudan. Man vaknar på morgonen i Nyköping och ser att tempmätaren visar –1°!! Ikväll blir det kallt! Jobbar undan fortare än nånsin och kl 13.00 får jag ett MMS från Skalman att dom åker till knudan nu. Skönt, då är allt urlastat när jag kommer vid 18-tiden. Skyndar lite extra, och vid pass 17.00 är jag färdig för avfärd. Jag kör ut på E6 och ringer grabbarna. –Var är ni? –Snapparp??? Lite försenade, kanske? Stannar till och handlar lite frukost i Kågeröd och anländer samtidigt som Skalman och Roger till banan. Kvällen ägnas åt att kränga att par däck och avslutas med trevliga samtal med Karin och Wollmar som kommit ner med bussen så att vi kan sova varmt och skönt.
Lördag: Mekanikerna droppar in vid 8-tiden, kvalet avlöper smärtfritt med 3:e plats på gridden. Alla förarna är ordentligt laddade och vi bestämmer att Andreas ska starta som vanligt. Planen är att köra korta pass och byta på safetycar. Vi räknar ut att vi kan köra ca 75 varv utan att tanka, så vi har möjlighet att vänta länge på safetycar. Nya däck hängs på och Andreas kör ut på gridden. Starten går! Han får inte igång hojen snabbt nog, är ca 25 in i första böjen. Spänningen är olidlig, ska han klara av trafiken de första varven? Efter ca 10 minuter har vi ett stabilt grepp om andraplatsen efter Allt i Däck och Kiviks Musteri. Efter ytterligare ca 20 minuter får vi den första safetycaren och alla är beredda på tankning och förarbyte. Andreas kommer in och allt är OK, dock ser bakdäcket katastrofalt ut! Skalman kör ut, vi får se Kiviks Musteri komma in på skamkärran. Fredrik har blivit påkörd i hårnålen och de börjar lappa ihop vraket.
Vi fortsätter vårt rejs med stabil körning ytterligare 30 varv innan Skalman signalerar att bakdäcket är slut. Han kommer in lite för tidigt, men det är länge kvar att köra nu. Nytt bakdäck och Mårtensson sätter upp ett högt tempo, stadiga 1,04

Humlan ger sej ut bakom safetycar i 3 varv innan dom städat undan resterna efter rapidohojen. När bilen går av ligger jag först i klungan, med Allt i Däck strax bakom. Tiderna ligger på 1,06-1,07 och det känns ganska lugnt. Efter ca 20 minuter smiter Söderholm förbi, men jag hänger med i samma tempo. Efter ytterligare ca 40 minuter börjar jag fundera på när det ska hända nåt så jag får byta. Antalet varv på depåtavlan visar 60 och hela kroppen skriker efter vatten! Ingen safetycar i sikte!!!! På varv 72 börjar tanklampan lysa, Tåbbä är dock lite trög i depån idag, så det tar 4 varv innan jag får köra in. Ramlar trött av hojen med ett värkande högerben, det gör inte så mycket när depåtavlan visar att jag hållit andraplatsen hela passet. Tappade endast 15 sekunder på Allt i Däck under mina 76 varv! Skalman går ut på ett kort pass om ca 45 minuter. Efter det kommer han in med en fripassagerare under hjälmen, en skalbagge har krockat med honom på utvarvet och hängde med hela passet för att till sist krypa ner mot vänster öra. Snacka om att det var skönt att ta av hjälmen!
Med nytt bakdäck och 1 tim 5 minuter kvar av rejset ligger vi 2:a bakom Skjern Mc, med Allt i Däck strax bakom. Båda de lagen hade dock ett byte kvar att göra, så vi började bli lite nervösa. Kan det räcka hela vägen?
Efter deras byten är avståndet 2 varv till Skjern MC på 2:a plats, och Allt i Däck på en avhängd 3:e plats efter krångel med bromsar och ett avbrutet styre. Sista safetycaren går av med 20 minuter kvar och Lars Rulffs sätter fart för att köra ikapp oss. Tiden är dock på vår sida och Andreas håller undan hela vägen in i mål! Första plats! Stort jubel utbröt när mållinjen passerades!! Bästa resultatet nånsin i HET:s korta historia!
Stort tack till alla som hjälpt till detta rejset! Hela mekanikerstaben gjorde ett kanonjobb, allt bara funkade. TACK!!!