Den perfekta krachpucken...?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag satt o fundera lite över krachpuckens konstruktion...
och va jag förståt så har det bådat räddat kåpor och förstört ramar.. och satt då o tänkte på en deformerings"zon" på pucken..
Dvs när den slår i marken så ska den knycklas ihop nån cm för att sen glida....

Då tror jag även att man kan få bort att mcn skulle stutsa o börja snurra och totalt kvadda hojen...

eftersom de deformeras så ska de ju självklart bytas efter en vurpa... men

Va tror ni om det
Berätta va ni tror plus o minus?

Nu kopiritar jag detta så sno inte min idea nu va :rolleyes:

AleX skrev:
Jag satt o fundera lite över krachpuckens konstruktion...
och va jag förståt så har det bådat räddat kåpor och förstört ramar.. och satt då o tänkte på en deformerings"zon" på pucken..
Dvs när den slår i marken så ska den knycklas ihop nån cm för att sen glida....

Då tror jag även att man kan få bort att mcn skulle stutsa o börja snurra och totalt kvadda hojen...

eftersom de deformeras så ska de ju självklart bytas efter en vurpa... men

Va tror ni om det
Berätta va ni tror plus o minus?

Nu kopiritar jag detta så sno inte min idea nu va :rolleyes:

Det finns kraschpuckar med inbyggd fjäder eller vad det nu är som är till för att ta upp en del av energin vid en krasch.
Så det är bara att handla!

Swedie skrev:
hojen stutsar inte mindre pga ett par kraschpuckar.. roterar hojen så gör den det.

Grymt sant!
Ingen tror väl på allvar att en hoj som väger 200 kg bryr sig om en fjäder eller en krash-boom-bang-zon på puckarna... Vi pratar möjligtvis mycket "snälla" incidenter, då KANSKE knölaihopzonerna kan funka... Nej, sluta vurpa i stället! :tummenupp

fettast vinner! närå men en deformasions zon gör nog att bultar na håller bättre å så blir inte smällen inte så stor på ram/motor...
mina är lite väl över drivna kanske men den som krashar får se

Bifogat

• PICT0067.JPG
    PICT0067.JPG
    42.3 KB · Visningar: 290
Cbr skrev:
Grymt sant!
Ingen tror väl på allvar att en hoj som väger 200 kg bryr sig om en fjäder eller en krash-boom-bang-zon på puckarna... Vi pratar möjligtvis mycket "snälla" incidenter, då KANSKE knölaihopzonerna kan funka... Nej, sluta vurpa i stället! :tummenupp

Men snälla... svårt att tvätta rent tungan efter detta..

jag lät svarva efter egen ide av två aluminuim bitar, blev asssnyggt och tog en del om kull läggningar, men när jag craschade ordenltigt så gick ramen av i motorfästet på höger sida,,,, synd nu måste jag svetsa allt.. vet inte riktigt hur man gör

peter the great skrev:
fettast vinner! närå men en deformasions zon gör nog att bultar na håller bättre å så blir inte smällen inte så stor på ram/motor...
mina är lite väl över drivna kanske men den som krashar får se

Tycker det ser lite vådligt ut med så långa puckar, kommer nog bli en hel del brytningar i ramen vid en eventuell krasch.

Swedie skrev:
långa puckar gjorda av stål/alu/metall kommer bryta av din ram om din bult är för hård!

Jag har precis bestället alu puckar... Det var kanske dumt? Hade nylon vart bättre tro?
Tacksam för svar så kan jag isåfall göra om beställningen på måndag.

Valde enbart alu för att jag blev överraskad av försäljarens frågor o inte hann tänka igenom mitt beslut.

Swedie skrev:
hojen stutsar inte mindre pga ett par kraschpuckar.. roterar hojen så gör den det.

tro det eller ej så har en puck en deformeringzon så absorberar den en viss energi .. dvs fallets kraft..
Har man tur så e det tillräckligt för att den inte ska volta...
Men Allt kan hända.. :rolleyes:

svetsa

Alex 6R skrev:
jag lät svarva efter egen ide av två aluminuim bitar, blev asssnyggt och tog en del om kull läggningar, men när jag craschade ordenltigt så gick ramen av i motorfästet på höger sida,,,, synd nu måste jag svetsa allt.. vet inte riktigt hur man gör

Leta reda på en kille som kan svetsa alu. Helst TIG säger alla. Min ram sprack och gick av precis i motorfästet. Fick hjälp med att TIGá det på plats. När jag fick hem ramen tyckte jag det såg väldigt klent ut så jag gick på det med MIGen och byggde på lite. Ser bra ut, återstår bara att se om det håller. Lycka till !

/Fredrik

såg i JD2 att vissa hade extremt långa puckar.. sabbar inte dom motorfästet?

När man tänker på det så borde väll nylon puckar (eller liknande) vara bättre än alu. Är det inte så att alu kan bita till i asfalten lite väl kraftigt och därför få hojen att börja kulta :va

Skulle jag montera kraschpuckar med kolloenormus utstick hade jag nog sett till att montera dem på en genomgående stav(mellan förgasare och ram?) och fäst den med fästplattor till motorfästena. Det blir enorma brytkrafter på fästena med så långa puckfästen. Ide´n med fjädring är bra, jag kan tänka mig två vanliga ämnesrör med ett styrstift för att hindra rotation med en ventilfjäder från en 500 cui Keith Black med en tunnare nylonskiva längst ut för bra glid.

Hmmm..

Skulle jag råka tillverka ett par såna till racehojen i sommar så lovar jag att skriva "innovation by AleX" eller nåt. Ses vi därute kan du få ett Marabou i royaltie

Bifogat

• Puck.jpg
    Puck.jpg
    30.1 KB · Visningar: 88
Last edited:
!!!!!!!!!!!!!!!!

Här är mitt bidrag det svarta i botten är en volvo motorkudde och de sitter inte monterade i motor fäste längre så blir det även en "engine cage" till sommaren.

Och till peter the great byt innan du krashar så slipper du kanske svetsa ramen och motor fäste.

"Been there done that"

Bifogat

• puck.jpg
    puck.jpg
    86.8 KB · Visningar: 111
Yamaha original visade sig fungera alldeles utmärkt. Aluplattan böjdes vid pilen och nylonpucken slipades. Motor och ram oskadda, på det stället i alla fall...

Bifogat

• puck.jpg
    puck.jpg
    33.8 KB · Visningar: 127
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024