Den Officiella F1 Tråden

Ja snart får vi veta. jag tror du har rätt, men jag hoppas på mer straff. Tycker mest synd om Hamilton, pga honnom hoppas jag dom tar teampoengen och utestänger för nästa sesong.
 
Hoppas innerligt att McLaren åker dit. För att jag är Ferrari-fan :) Men riktigt synd om Hamilton. Han är värd något bättre. Men tror att deras uppgifter kan ha gjort deras bil betydligt bättre än Ferraris denna säsong.
 
McLaren hit by constructors' ban

McLaren have been stripped of their points in the 2007 Formula One constructors' championship after the outcome of the 'spygate' row.

The team was also hit with a record $100m (£49.2m) fine but drivers Lewis Hamilton and Fernando Alonso will be allowed to keep their points.

The team must also prove there is no Ferrari 'intellectual property' in its cars next eyar before they can race.

McLaren team chief Ron Dennis is due to speak at a 1915 BST news conference.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/6991147.stm

100 millioner svider paa pungen, men jag trodde dom skulle faa haardare straff..
 
Hoppas innerligt att McLaren åker dit. För att jag är Ferrari-fan :) Men riktigt synd om Hamilton. Han är värd något bättre. Men tror att deras uppgifter kan ha gjort deras bil betydligt bättre än Ferraris denna säsong.
Jag är iofs McLaren-fan, så jag är väl inte heller helt opartisk. :) Jag tror faktiskt inte att informationen använts i någon nämnvärd omfattning, av flera skäl:
- Det var inte många veckor som gick mellan att dokumenten ska ha lämnats över till att skiten träffade fläkten, och efter det skulle de knappast våga använda informationen.
- Coughlan var ju på väg att lämna McLaren (hade sökt jobb hos Honda), så varför skulle han hjälpa teamet. Verkar mycket troligare att han skulle komma in och glänsa hos Honda med informationen.
- Och sist men inte minst, McLaren spöade ju Ferrari redan innan de här dokumenten kom på vift. :tungan

Om informationen har spridits inom McLaren tror jag det är betydligt större risk att inspiration hämtas därifrån till nästa års bil. Antar att det är så FIA resonerar också när de låter förarna ha sina poäng kvar, men begär en noggrann undersökning av nästa års bil. Hade de ansett att förarna har haft någon nytta i år av att informationen fanns i teamet hade de förstås också förlorat poäng.

Att McLaren straffas så hårt (över en halv miljard i böter plus de missade konstruktörspoängen svider till och med för McLaren) beror väl på att man vill markera att ett team är ansvarigt för hur deras anställda agerar, även om det är ett kräk. Kräk ska man inte ha anställda...
 
Nu blir det spännande i Brasilien...

Måste säga att Hamiltons sätt att hantera det hela imponerar. När han kommer tillbaka till depån får han den oundvikliga frågan vems beslut det var att stanna ute så länge på de däcken. Han svarar bara "The tires were just... the tires were finished. And... these sort of things happen." Senare i en intervju med Martin Whitmarsh får vi veta att det var teamet som valde att hålla honom ute så länge det bara gick för att för att inte riskera att lägga på fel däck om vädret skulle slå om igen. Det hade varit så enkelt för Hamilton att skylla sitt misstag på att han hölls ute så länge att han körde på bara coorden, men han väljer ändå (bara minuter efter att hans chans att säkra mästerskapet gått om intet) att inte kasta någon skugga över teamet. Strax efteråt går han in i garaget och tackar alla sina mekar, en i taget.

Ytterligare några minuter senare i en lite längre intervju konstaterar han att det var hans eget misstag, och berömmer teamet för deras insats. Han verkar redan ha lagt detta bakom sig och bara ha Brasilien i sinnet. Han har ju gång på gång fått visa det tidigare under året, men den killen har en helt enastående förmåga att inte låta någonting påverka hans uppladdning och prestationer.
 

Att McLaren straffas så hårt (över en halv miljard i böter plus de missade konstruktörspoängen svider till och med för McLaren) beror väl på att man vill markera att ett team är ansvarigt för hur deras anställda agerar, även om det är ett kräk. Kräk ska man inte ha anställda...

men det hade väl kommit fram nya uppgifter som gör att saken inte är ur världen än? läste detta nån vecka efter domen och att mclaren riskerar att bli avstängda nästa säsong...

jag är också ett mclaren-fan men jag håller ju självklart på våra gamla landsmän i första hand :)
 
På grund av Ove Andersson, som ledde deras intåg i F1 för några år sedan.

Han meddelade för övrigt förra veckan att han går i pension nu. Tituleras "Motorsport legend" av f1-live, lite trist att det inte skrivits mer om honom här i Sverige.

Personligen tycker jag att det inte bara är trist, utan faktiskt konstigt att inte en människa som under sitt liv lyckats med det han gjort uppmärksammats mera i media.

Jag menar, karln började med två tomma händer i ett litet garage hemma på bondgården där han växte upp.

-Nu har han byggt upp en mångmiljardindustri inom en av världens hårdaste branscher.
 
Nu blir det spännande i Brasilien...
Det kan man väl säga att det blev, även om Hamilton inte lyckades med mycket till en början, och sedan hade en lite för jobbig uppförsbacke framför sig från 18:e plats.

Slutställningen i mästerskapet måste i alla fall vara den jämnaste någonsin:

1. Räikkonen 110p
2. Hamilton 109p
3. Alonso 109p

Svårt att klaga på spänningen i F1 längre...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top