Kanske jag som börjar bli med åren men jag kan banne mig inte se någon sökfunktion längre till sidan..
Hursom, bott utomlands snart tre år. Planerar att köpa hoj här snart igen, tänkte eventuellt köra hem till Svea nästa år eller året därpå.
Upptäckte att det har hänt något i lagstiftningen på import av fordon, som de kallar för ursprungskontroll. Läste alla blanketter och fine - fattar poängen.
Är det fortfarande 2500 SEK för registeringsbesiktningen och sedan 500 SEK för ursprungskontrollen som måste vara ansökt och godkänd innan registeringsbesiktningen?
Körde hem en hayabusa förra året och sålde den, och köparen sa att ursprungskontrollen kan ta upp till flera månader att genomföra. Det kan väl inte stämma eller?
Så om jag kommer på vårkanten hem till Sverige, kan jag få vänta 3 månader på att få registera mitt fordon till Svenska plåtar från ett EU-land. (I mitt fall Irland).
Hojen är från 2008, alla papper finns så... Kan man förvänta sig byrokratisk långsamhet utan dess like för att få stopp på importerna? Någon som har erfarenhet av detta?
Hursom, bott utomlands snart tre år. Planerar att köpa hoj här snart igen, tänkte eventuellt köra hem till Svea nästa år eller året därpå.
Upptäckte att det har hänt något i lagstiftningen på import av fordon, som de kallar för ursprungskontroll. Läste alla blanketter och fine - fattar poängen.
Är det fortfarande 2500 SEK för registeringsbesiktningen och sedan 500 SEK för ursprungskontrollen som måste vara ansökt och godkänd innan registeringsbesiktningen?
Körde hem en hayabusa förra året och sålde den, och köparen sa att ursprungskontrollen kan ta upp till flera månader att genomföra. Det kan väl inte stämma eller?
Så om jag kommer på vårkanten hem till Sverige, kan jag få vänta 3 månader på att få registera mitt fordon till Svenska plåtar från ett EU-land. (I mitt fall Irland).
Hojen är från 2008, alla papper finns så... Kan man förvänta sig byrokratisk långsamhet utan dess like för att få stopp på importerna? Någon som har erfarenhet av detta?