Den "nya" ursprungskontrollen vid import av fordon inom EU.

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Kanske jag som börjar bli med åren men jag kan banne mig inte se någon sökfunktion längre till sidan..

Hursom, bott utomlands snart tre år. Planerar att köpa hoj här snart igen, tänkte eventuellt köra hem till Svea nästa år eller året därpå.

Upptäckte att det har hänt något i lagstiftningen på import av fordon, som de kallar för ursprungskontroll. Läste alla blanketter och fine - fattar poängen.

Är det fortfarande 2500 SEK för registeringsbesiktningen och sedan 500 SEK för ursprungskontrollen som måste vara ansökt och godkänd innan registeringsbesiktningen?

Körde hem en hayabusa förra året och sålde den, och köparen sa att ursprungskontrollen kan ta upp till flera månader att genomföra. Det kan väl inte stämma eller?

Så om jag kommer på vårkanten hem till Sverige, kan jag få vänta 3 månader på att få registera mitt fordon till Svenska plåtar från ett EU-land. (I mitt fall Irland).

Hojen är från 2008, alla papper finns så... Kan man förvänta sig byrokratisk långsamhet utan dess like för att få stopp på importerna? Någon som har erfarenhet av detta?

Det är inte så farligt! Har plockat hem 4 hojar dom två senaste åren och har aldrig fått vänta mer än 2veckor.. Går du in på Transportstyrelsen så ser du vilka ansökningar dom behandlar just idag..

Mvh Jimmy

Precis som Jimmy skriver tar inte ursprungskontrollen så lång tid, däremot brukar det ta en jäkla tid att få boka själva besiktningen. För min del gick det fortare att fixa det hos carspect än hos bilprovningen, så det är värt att ringa runt och kolla.

Ett tips är att hålla koll på TS hemsida och gå in under "mina fordon" där läggs sig ju hojen/bilen upp några dagar innan du får beslutet i brevlådan och på så sätt sparar du ju några dagar.. Så fort du fått ursprungskontrollen klar kan du ju börja använda hojen om du samtidigt ansökt om "tillfällig" registrering.. MEN glöm inte att skicka in ett bevis om trafikförsäkring samtidigt..

Hör av dig om du vill ha mer hjälp! :)

Vilka papper behöver man ha om man köper hoj i ex. england? Behöver man registera den där för export eller liknande? Ingen som har lust att lägga upp en liten "How To Do"?

Vilka papper behöver man ha om man köper hoj i ex. england? Behöver man registera den där för export eller liknande? Ingen som har lust att lägga upp en liten "How To Do"?

Allt du behöver egentligen är ägarbeviset/boken man får vid ägarbytet. Försök även få ett skrivet kvitto där säljarens identitet/organisation går att spåra. Det skulle jag rekommendera iaf. Tror det finns rätt bra beskrivet på transportstyrelsen igår när jag frågade google. Jag vet fortfarande inte vad som gäller iom att alla mätare främst har MPH och inte KMH. Ibland finns KHM i en mindre skala på hastighetsmätaren men jag antar att en nyskild och bakfull besiktningsman kan säkert finna något att klaga på om km/h saknas på mätaren.

Bra att veta: I UK är motorcyklar besiktningsskyldiga.
På Irland räcker det om du kan balansera ölen på tanken. Så, se till att servicehistoria finns dokumenterat. Finns även sidor för brittiska fordon som spårar historia för en mindre summa, och de säga göra ett riktigt bra jobb. Tror grabbarna från Top Gear rekommenderade det några säsonger sen.

Edit: För det fifflas tydligen rätt friskt med mätarställningar, inte bara i Sverige som vi vet..

Last edited:

Jag hade en blogg om min import. Det absolut viktigaste är att du får ett komplett V5C (regbeviset) och att alla uppgifter i det är korrekt. Det är vanligare än man kan tro att det står fel i britternas register.

Läses uppifrån och ner så borde det mesta du behöver veta dyka upp.

http://www.sporthoj.com/blogg/?import_from_uk

Last edited:
Ang mätare Kmh/Mph så går ju dom flesta nyare hojar att ändra med ett par enklare knapptryckningar men inte S1000rr utan där måste den in till BMW..
Förr så var Km/h skalan tvungen att vara den dominerande men så är det inte längre utan det räcker med att den finns.

Ursprungskontroll tar inte särskilt lång tid. Däremot är det ett helvete (iaf i Stockholm) att få tid till regbesiktning. Jag åkte ned på vinst och förlust till Bilprovningen i Högdalen och var väldigt trevlig. Det funkade:tummenupp

Skiljer det inte på flyttgods och import?

Jo. En hoj som tas in som flyttgods slipper moms och tull om den som importerar varit bosatt i importlandet och ägt hojen i minst ett år. Nackdelen är att man inte kan sälja hojen förrän tidigast efter ett år efter registrering i Sverige.

lång tid?

Jag skickade in allt som skall skickas in till transportstyrelsen för ca 5 veckor sedan och undrar lite vad som hände? är det någon som vet om man får något besked per post eller vad händer när man ansökt om ursprungskontrollen? man borde väl få ett "bra eller anus" svar så man vet vad som hände?

(hojen som importeras är från irland)

/Jompas

Det är inte så farligt! Har plockat hem 4 hojar dom två senaste åren och har aldrig fått vänta mer än 2veckor.. Går du in på Transportstyrelsen så ser du vilka ansökningar dom behandlar just idag..

Mvh Jimmy

hur bär man sig åt för att se vilka ärenden som behandlas just idag som du skrev.. hittar inte detta op ts...
/Jompas

Jag skickade in allt som skall skickas in till transportstyrelsen för ca 5 veckor sedan och undrar lite vad som hände? är det någon som vet om man får något besked per post eller vad händer när man ansökt om ursprungskontrollen? man borde väl få ett "bra eller anus" svar så man vet vad som hände?

(hojen som importeras är från irland)

5 veckor sedan?! Då borde du alla gånger fått ett besked!! Låter väldigt skumt! :va Ring dom ASAP för besked!
Såg att dom idag nu behandlade ärenden som kom in den 5é nov så ditt borde varit klart för länge sedan.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026