Den mest "förlåtande" 1000cc supersport

paicapo

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
stocholm
Hoj
ingen
håller på att ta mc kort igen efter att blivit av med kortet för en 10 år sen, körde då 4 säsonger på en zx9r, tänkte nu hoppa på en 1 liters hoj på en gång efter jag tagit kortet vilket jag räknar med att vara klar med i maj, min fråga är vilken av supersporthojarna 1000cc som är mest förlåtande, har funderat på en aprillia rsv4 som jag även kört men jag har ingen erfarenhet av dom andra i klasen, nån som kan rekommendera någon av modellerna för en som kanske är lite ringrostig.

(och snälla, inga moralkakor om att man ska börja på EU moppe osv, min fråga gäller enbart vilken av hojarna i klassen som kan lämpa sig bästa som instegshoj i 1 litersklassen.

tack på förhand och glad påsk :tummenupp
 
Om du behöver en förlåtande hoj skall du nog seriöst se över och fundera på kopplingen mellan din hjärna och din högra hand! Alla hojar är precis så förlåtande som man låter dem vara...
Det är du som skall sätta gränsen och inte hojen som skall rädda dig när du ställt till det...för det är precis vad en om den nu fanns förlåtande hoj skulle kunna göra.

Fundera en vända till...
 
Alla supersport på 1+ liter lämpar sig ungefär lika bra som instegshoj för klassen skulle jag tro. Vill du ha skyddsnät för när du gör något dumt är det väl S1000RR, ZX10R och RSV4... Har för mig att det är de som har absolut mest anti-elektronik.
Men lär dig köra ordentligt istället för att lita på att hojen ska reda ut dina misstag.
 
Min erfarenhet är att nyare hojar är mer förlåtande (går mjukare)
Vill du ha ABS och anti-spin så är det s1000rr från 2010 eller ZX10r från 2011.

Kör själv ZX10R 2011 och är riktigt nöjd.
 
Rekommenderar starkt en hoj med ABS. Räddaren i vardagen och funkar i mitt tycke helt ok på bana.
Honda är ju kända för att vara förutsägbara i sitt beteende och de flesta åker riktigt fort på Firebladen.
Pratar man om ett förlåtande beteende så är nog valet av däck ganska primärt. Om du inte kör bana eller bara ngn gång per år så välj det snällaste alternativet av de två de flesta däcksfabrikanter erbjuder.
Glöm allt det där med effekt, det finns tillräckligt i alla maskiner och de som råkar ha lite mer har det oftast bara på absoluta toppen, ofta till priset till sämre drag i det registret man oftast befinner sej i.
Viktigt är att du sitter bra. Om du köper nytt, försök att få med ett par ställbara fotpinnar och eventuellt broms och kopplingsgrepp till ett bra pris.
 
ZX10R från 2011 och framåt. Minst effekt på låg- och mellanvarv och mest "anti-elektronik". Eller YZF-R1 från 2012 och framåt. Bäst trottelkontroll (enligt teorin om crossplane-konceptet och dess inverkan på förbränningsmoment vs. tröghetsmoment) och hyfsat med "anti-elektronik", dock ej ABS. Glöm S1000RR, RSV4 och Panigale. Gott om elektronik, men deras mellanregister kan bli nog så spännande för en oerfaren förare, om du inte tänker köra dem på regnläge hela tiden...

Huruvida någon av dessa är lämpliga som instegsmodell får någon annan avgöra...
 
Tja,
Jag förstår vad du menar med förlåtande,
Det är Honda CBR 1000RR du ska ha, den har mest linjär effekt av literhojarna och kommer att överraska dig minst vid full gaspådrag.
Krångligare än så är det inte! På dom nyare modellerna finns också ABS!
Rocka på!
 
tack för bra och informativa svar!! RymdBörje: om du inte förstår frågeställningen håll dig borta från tråden :dummer
 
Språkförbistring...

tack för bra och informativa svar!! RymdBörje: om du inte förstår frågeställningen håll dig borta från tråden :dummer
Som man frågar får man svar...förlåtande är för någon som mer än lovligt mycket räknar med misstag eller har relationsproblem.
Om du vill veta vilken hoj som har mest elektroniska hjälpmedel till hands så fråga då efter det, inte förlåtande...:fakta
Jodå, jag förstår din egentliga frågeställning mycket väl t.o.m rätt bra men att ställa en teknikfråga och formulera sig som om det handlade om ett relationsdrama? :confused:

Förlåtande är något annat än tekniska hjälpmedel...:rolleyes:
Nåja, ni skall få vara ifred...
 
Last edited:
Har haft en Honda fireblade 2010 med ABS och den var betydligt mer lättkörd både på bana och landsväg än min nuvarande Triumph street triple. Helt underbar linjär motor och stabilt chassi, antar att det gäller de flesta modernare 1000cc.
Men som tidigare skrivits i tråden så tycker jag också att rätt däck för din körning, samt ABS om du åker landsväg är mycket värt.
Har svårt att tänka mig att någon modern 1000cc skulle vara mer svårkörd än din tidigare zx9r:), provkör och köp den du gillar:tummenupp
 
Alla nya liters hojjar med ABS och antisladd och allt annat piss är väl mer "förlåtande"
 
Jag skulle nästan vilja påstå att just supersportmaskiner (oavsett märke) är de som är mest förlåtande i en knivig situation. På vissa "vanliga" hojar undrar man ju nästan om det är fel på bromsarna eller om chassit ska vara så där svampigt......och hur tänkte teknikerna på vanliga hojar när "allt möjligt" tar i asfalten vid minsta kurva.

Visst man blir kanske bortskämd med att ha chassit, bromsarna, slirkoppling, styrdämpare och fjädringskomponenterna (och resten) på sin sida.

Kan man hantera den vansinniga effekten utan att bli alltför berusad (detta är viktigt) så är en supersporthoj nåt man är glad att sitta på om nån gubbe i hatt gör en tokmanöver eller om det springer ut ett rådjur eller..........ja situationerna är många.

Köp dock en hoj som du sitter bekvämt på, jag sitter bekvämt på min R1:a även på långturer, men det är inte självklart att DU skulle tycka det. Allt är beroende av längd, kroppsform vikt osv. Välj hoj noga...............................och se till att alltid ha bra däck - Billig livförsäkring
 
Köp en Superduke 990 istället... den kan du plåga hur mycket du vill och du kommer alltid att bli förlåten :D
 
En fyrcylindrig hoj med abs och antispinn är nog den mest förlåtande hoj.

Problemet är bara att säkerhetssystemen och dom fina vägegenskaperna tar dig allt längre in i gränslandet. Så när det ''släpper'' då blir det en rejäl crash i mycket hög fart.
 
Last edited:
Literklubba är relativt

I garaget står bl.a. 3 sporthojar, det är 2 superbike och 1 supersport.

  • Den med mest kubik har lägst effekt.
  • Den som har minst kubik är störst.
  • Den som har mest effekt är minst.
:confused:

Vad är du ute efter? Mycket effekt? Eller mycket kubik?
 
Ja och vad finns det för budget?
Eftersom det redan pratats en del om ABS, traction controll, anti spinn osv... så rör det sej ju om relativt nya sporthojar.
Vi kan åtminstone utesluta stora twinnar (1200 cc) när vi pratar förlåtande literhojar. Det är bara med olika ''hjälpsystem'' som en 200 hk hoj med superchassie och superbromsar kan vara förlåtande. Motorn skall även vara lätt ''gaskontrollera'' vilket sällan är fallet på en stor twin.
 
Den mest förlåtande är nog en 600a. Om du är ute efter en sporthoj.
Annars Kawasaki ZX-10R 2011 eller senare eller Aprilia RSV4 APRC.
Tänk på att var det gäller ABS så funkar det före 2013 på de europeiska hojarna med Bosch ABS enbart som ett skydd mot att hjulen släpper när det är halt.
Inte mot att få stoppie och avsluta med att volta över framhjulet och få hojen över sig.
Finns en tråd här på SH om detta med BMW S1000RR.
Två SHare hade varit med vid en gruppkörning här i Sverige då detta drabbade en annan förare.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top