Den Har börjat Rassla Vad Hände?

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
Var på väg till träning igår. ganska bråttom.
Åkte väll å varva runt 10 000rpm 140km/h
Skulle stanna för rödljus..

Släppte gasen och drog in kopplingen.
Det uppstår ett ljud som om motorn "vänder" sammtidigt som jag hade växlat ner 2 växlar och dumplat kopplingen.

Vilket jag nu inte gjorde men det är svårt att beskriva ljudet.

Jaja i vilket fall som hellst så dog motorn och jag rullade in till vägkanten och stannade.

tänkte att nu har den väll skurit ihop totalt eller något..

jag trycker på elstarten. Inget händer. bateriet var totalt urladdat :confused: hur gick det till? nyss var de ju mer än tillräckligt me ström i hojjen..

Iof Gick det att rullstarta hojjen och köra vidare. Men nu rasslar det rejält om den när jag kör...

Batteriet laddades upp igen och nu funkar elstarten och motorcyckeln går att köra. men den rasslar :gnissla

Vad är det som kan ha hänt? jag förstår verkligen ingenting :huvet

Tack Tack //Rstu

Har du kollat så inte det bara är startmotorn som rasslar?

Såhär är det..

Det är en Yamaha TDR125 -98 2-takt

Och jag har vart med om att den rasslat lite grann förr också men inte ens 1/10 av va den gör nu.. men de konstiga är att den aldrig raslat när tanken vart full bara när den vart tom :S jag ska prova tanka snart å se ifall den rasslar mindre..

japp det är en dtr motor..

Hur kollar jag ifall de bara är startmotorn som rasslar? :P den rasslar inte när ja startar utan när jag kör. (om de nu har betydelse)

Det knasigaste måste ju vara att bateriet laddade ur?? något elsnille här?

Ta å lyssna var rasslet kommer från till att börja med. Dra igång motorn och gå av hojen, sen kryper du helt enklt omkring runt och lyssnar noggrant var det verkar komma ifrån. Blir mycket lättare då.
Det urladdade batteriet kanske har nåt med nåt glapp till generatorn å göra... Verkar dock konstigt. Kanske var nåt i generatorn som gick sönder och nu rasslar men ändå funkar eller nåt. Äh, jag vet inte. Hör var det kommer ifrån nu. :tummenupp

Skruvar ner den med grannen imorgon..

Han hade nån teorier om vad som hänt :-)

säger hur de går imorgon då =)

Speedsoda skrev:
Ta å lyssna var rasslet kommer från till att börja med. Dra igång motorn och gå av hojen, sen kryper du helt enklt omkring runt och lyssnar noggrant var det verkar komma ifrån. Blir mycket lättare då.
Det urladdade batteriet kanske har nåt med nåt glapp till generatorn å göra... Verkar dock konstigt. Kanske var nåt i generatorn som gick sönder och nu rasslar men ändå funkar eller nåt. Äh, jag vet inte. Hör var det kommer ifrån nu. :tummenupp

jag tror den värme nöp lätt då du kört hårt

läser du nr 2 där så kan du se hur de gick när min skramlade

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1540434&postcount=1

Nu är de så att de iof inte var tändspolarna det var fel på...

mr helmut: jag tror att ditt exempel nr1 stämmer bra in på det som hände mig. fast ja kanske hade tur och kloven inte är sönder så mycket. för den går ju bra att köra.
Även fast effekten sjunkit lite..

Men Ska byta Kolv nu å se om det blir nogon skillnad å se ifall ja hittar nå fel där på samma gång.

(Många mil sen förra kolvbytet^^)

Wish me Luck :) första gången kolvbyte på en Mc nu Snart :)

Last edited:
Urladdat batteri och rassel låter ju som om nåt har hänt med generatorn.
Kanske en spole som lossnat, har du kollat bakom svänghjulet (eller var nu generatorn sitter på den cykeln)

Har du mätt med en Voltmeter att batteriet inte har någon spänning, dvs 0V?

Annars kan det hända att det kom för hög spänning ur regulatorn när du körde på höga varv -> batteriet började koka -> det blev förstört.

Kortis är andra orsaken, isåfall är det troligen likriktaren/spänningsregulatorn som blivit kortsluten. Då borde batteriet också ha börjat koka.

Mät spänningen i batteriet, gärna också när du kopplar en 50W lampa till det. Vad är spänningen?

Nu är de så att anledningen till att batteriet laddade ur var nog inte pga att motorn dog.. utan att de nog inte var så specielt laddat när ja väl började åka.. å när motorn la av så har jag båda framlyktorna på helljus och de sliter nog ganska mycke ström ur batteriet...

Det är ingen tändspole som gått sönder de har ja kollat.. å det är nog inte vevlagren för de rasslar inte på "det sättet" säger lite mer erfaret folk.

Troligtvis så är det en kolvring eller nå som inte mår så bra.. så kolven rasslar i cyllindern när ja släpper på gasen...

har beställt kolv å den kommer väll nån gång hoppas jag =)

Tack hej //Martin

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...