Den här forumsdelen lär väl ha svar, eller?

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Den där foten som ni skickar ut i alla kurvor, vad har den för effekt förutom att sparka ihjäl eventuella fasaner som hoppa upp på vägbanan :confused:
 
Ullis skrev:
Den där foten som ni skickar ut i alla kurvor, vad har den för effekt förutom att sparka ihjäl eventuella fasaner som hoppa upp på vägbanan :confused:

Den har ingen effekt i ALLA kurvur, men i långsamma skarpa kurvor får man mer tryck på framhjulet och jag tycker jag har bättre kontroll på hojen då! Kanske eventuellt kan rädda ett släpp om man trycker till med foten, (speciellt på grus).
På lansväg har jag foten på fotpinnen!
 
jag lyckades rädda min gammla kåtem 640 från en marksyning så..gick max 30km/h o framdäcket var inte de bästa. de i kombination med kraftigt nedlägg på ett brunslock resultera i en liten slide med framhjulet.
kände på en gång satt ner foten o lyfte upp den ganska snabbt..vet inte själv hur de gick till men de gick bra :tungan :)
jag sätter bara ut foten vid långsamma kurvor eller om jag känner mig lite osäker...kommer man upp i hastighet blir de bara jobbigt med luftmotstånd o annat.
 
"Tyngden på dalskidan älskling!"

Vikten kommer fram och långt ner, dessutom ger det möjlighet att lägga ner cykeln nästan löjligt mycket vilket inte skulle gå om man skulle försöka ha foten kvar på pinnen.
48.jpg


Kom nu inte och släng fram din gipsklump när du kör roadracing, då kommer du bli svartflaggad för reglementet säger att man måste ha fötterna på pinnarna. I roadracing altsså, inte supermotard.

/HW
 
HW skrev:
"Tyngden på dalskidan älskling!"

Vikten kommer fram och långt ner, dessutom ger det möjlighet att lägga ner cykeln nästan löjligt mycket vilket inte skulle gå om man skulle försöka ha foten kvar på pinnen.


Kom nu inte och släng fram din gipsklump när du kör roadracing, då kommer du bli svartflaggad för reglementet säger att man måste ha fötterna på pinnarna. I roadracing altsså, inte supermotard.

/HW
Men rossi slänger ju ut sin fot då och då.. Eller nån av dom där i alla fall.. Gäller inte det i motogp?

Kommentatorerna: "oj nu slänger han ut sin fot så där igen, undra varför han gör det.."
Tror det var bla det rejset då han och gibernau krockades lite..
 
Viktfördelning innåt i kurvan typ. Att man ska få mer vikt på framhjulet gäller inte i motard (som jag fått veta iaf, och provat och tyckt fungerat.), då man redan har mycket eller för mycket vikt på framhjulet. Rädda med foten på asfalt är även det ganska svårt. Däremot när man kör i övergångarna mellan grus/asfalt så tjänar man på försöka rädda med foten.

Foten utanför fotpinnen e vad jag kör med. Funkar bra. Går det fort så e dom på pinnarna båda två.
 
Hannes (HW) har självfallet helt rätt. Se hans svar.

Lägger upp en idolbild på mig själv (Ejes kurva på Gelleråsen, gamla hojen) för att visa hur det ser ut från sidan. Försökte ett par varv ha kvar foten på pinnen men det får helt enkelt inte plats. Allt funkar helt enkelt bättre med "foten fram"...
Hur fotpinnen ser ut efter en sån dag visas i den andra bilden.
 

Bifogat

  • ___SM borås örebro 010.jpg
    ___SM borås örebro 010.jpg
    105.3 KB · Visningar: 154
  • ___SM borås örebro 032.jpg
    ___SM borås örebro 032.jpg
    94.1 KB · Visningar: 136
mr_rockster skrev:
Å mina fotpinnar kostar +2000:- / paret.. suck...
Å andra sidan kör ju du på sånt vis att det inte är nån fara för dina pinnar :arsele :tungan

Fat det har jag ju inga belägg för att säga eftersom jag inte sett dig på hojen en endaste gång på hela året........... :7peta
 
hmm.. ni säger att man får mer vikt på framhjulet, men om man sätter ner foten i backen resp trycker med foten mot backen så borde det bli mindre vikt på hojjen., dvs mindre vikt på framhjulet :va :)
 
DwD skrev:
hmm.. ni säger att man får mer vikt på framhjulet, men om man sätter ner foten i backen resp trycker med foten mot backen så borde det bli mindre vikt på hojjen., dvs mindre vikt på framhjulet :va :)
Det är ju inte så att man TRYCKER ner foten utan bara håller den där och sätter i först när det släpper.
Jag brukar få kramp på kvällen efter man kört en del. Det blir jobbigt som fan efter ett tag, stövlen väger en del och skinnstället är inte direkt ett par sidenbrallor.
 
Okej, nu e jag med....när man ser fotona e det ju orsaken klockren. Inser att min fasanjakt var helt "ur bild".
 
Ullis skrev:
Okej, nu e jag med....när man ser fotona e det ju orsaken klockren. Inser att min fasanjakt var helt "ur bild".
Jag tror ändå det handlar lite om fasanagg... :)
 
HW skrev:
Kom nu inte och släng fram din gipsklump när du kör roadracing, då kommer du bli svartflaggad för reglementet säger att man måste ha fötterna på pinnarna. I roadracing altsså, inte supermotard.

/HW

Jobbigt för Rossi som är ute och flaxar med sitt vänsterben i var och varannan inbromsning... :D
(Varför gör han så förresten? Nån som vet?)
 
Macke skrev:
Jobbigt för Rossi som är ute och flaxar med sitt vänsterben i var och varannan inbromsning... :D
(Varför gör han så förresten? Nån som vet?)

Rossi har nollkoll... eller hur var det nu igen? :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top