Den gode bush

henrikkrueger skrev:
George Bush, denna gigant bland giganter...
Fast det mest skrämmade är att om han kläckt ur sig denna kommentar efter försvarsbeslutet så hade han nästan haft rätt... :mad:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=185057

Jo han är kul, men frågan är om detta är bland de värre grejorna han kläckt ur sig. Amerikanska presidenter brukar nog inte ha järnkoll på Sverige.
 
Chris Ash skrev:
Jo han är kul, men frågan är om detta är bland de värre grejorna han kläckt ur sig. Amerikanska presidenter brukar nog inte ha järnkoll på Sverige.

Nä, det är inte bland det värsta den liraren har sagt, men jag ser det som ytterliggare ett exempel på när den där människan bevisar sin inkompetens.
Och det tycker jag är ganska kul...
 
Chris Ash skrev:
Jo han är kul, men frågan är om detta är bland de värre grejorna han kläckt ur sig. Amerikanska presidenter brukar nog inte ha järnkoll på Sverige.

Ptjaaa,,, Bill Clinton AKA I did not have sexual relationship with that woman,
var ju här 01 på möte, gång på gång kallade han Pösmunken Persson för President istället för Prime minister... =p

Sverige må vara litet, så litet att inget vet villka vi är :arsele
 
henrikkrueger skrev:
Nä, det är inte bland det värsta den liraren har sagt, men jag ser det som ytterliggare ett exempel på när den där människan bevisar sin inkompetens.
Och det tycker jag är ganska kul...


....vaddå, Sverige har ju ingen armé, praktiskt taget.
 
Alla som är oroliga över arméknivarna kan lugna sig. Schweiz har både en armé och ett flygvapen. :)

Märklig inställning till försvaret för övrigt. Svenska försvarsmaktens personal uppgår till 300 000 man. Att det inte finns längre är att ta i rätt hårt, aftonbladet är ingen bibel.
 
Chris Ash skrev:
Märklig inställning till försvaret för övrigt. Svenska försvarsmaktens personal uppgår till 300 000 man. Att det inte finns längre är att ta i rätt hårt, aftonbladet är ingen bibel.

Nja inte så länge till, försvaret av territoriet skall ges upp i och med detta FB
 
Kiosken skrev:
Nja inte så länge till, försvaret av territoriet skall ges upp i och med detta FB

Japp det kan man säga,i alla fall ett försvar mot en storskalig invasion, men det är inte alla som förstår vad det innebär. I praktiken är dock invasionsförsvaret redan dött, det är bara begravningen som återstår.
 
John skrev:
....vaddå, Sverige har ju ingen armé, praktiskt taget.

Precis, vi måste mobilisera minst 1 miljoner nya färskingar för tänk om Nordkorea invaderar! Däremot bör vi fortfarande ha allmän värnplikt (selektiv) för att kunna upprätthålla nån form av resurs att erbjuda om FN så behöver.
 
andersbrink skrev:
Precis, vi måste mobilisera minst 1 miljoner nya färskingar för tänk om Nordkorea invaderar! Däremot bör vi fortfarande ha allmän värnplikt (selektiv) för att kunna upprätthålla nån form av resurs att erbjuda om FN så behöver.

Självklart ska vi ha ett försvar, men det ska ju vara ett försvar för tiden vi lever i. Utlandstjänst är ett bra exempel, jag tycker den nye ÖB verkar vara en man som klippt och skuren för jobbet som äntligen har börjat få fart på den gamla tungrodda skutan och åstadkommer förändringar.

Det enda jag personligen inte begriper mig på är varför återtagningsdoktrinen är skrotad. Är regeringen synsk?
 
Chris Ash skrev:
Alla som är oroliga över arméknivarna kan lugna sig. Schweiz har både en armé och ett flygvapen. :)

Märklig inställning till försvaret för övrigt. Svenska försvarsmaktens personal uppgår till 300 000 man. Att det inte finns längre är att ta i rätt hårt, aftonbladet är ingen bibel.

Märklig inställning vet jag inte, men jag som bara sitter och väntar på att försvarsbeslutet skall klubbas igenom och därmed börja undergräva FM möjligheter till rekrytering, fungerande underhållstjänst, utbilda artillerister mm, har tyvärr lite halvdåligt förtroende för vad vi egentligen håller på med. Förtroendet för FM har bara dalat de senaste åren.
Jag menar inte på något sätt att vi skall återgå till 80-talet. Håller med ÖB till stora delar vad gäller FM:s nya inriktning. Den ÖB vi har nu är faktiskt den enda ÖB jag har fullt förtroende för...
Tycker det är förbaskat vansinne att politikerna vill att vi skall ha mycket höga ambitioner vad gäller internationell tjänst utan att ge FM de ekonomiska resurserna detta kräver. Tänker främst på Batlle Group konceptet...
Så, nu har jag fått spy lite galla. Nu mår jag bättre igen! :3freak
 
henrikkrueger skrev:
Märklig inställning vet jag inte, men jag som bara sitter och väntar på att försvarsbeslutet skall klubbas igenom och därmed börja undergräva FM möjligheter till rekrytering, fungerande underhållstjänst, utbilda artillerister mm, har tyvärr lite halvdåligt förtroende för vad vi egentligen håller på med. Förtroendet för FM har bara dalat de senaste åren.
Jag menar inte på något sätt att vi skall återgå till 80-talet. Håller med ÖB till stora delar vad gäller FM:s nya inriktning. Den ÖB vi har nu är faktiskt den enda ÖB jag har fullt förtroende för...
Tycker det är förbaskat vansinne att politikerna vill att vi skall ha mycket höga ambitioner vad gäller internationell tjänst utan att ge FM de ekonomiska resurserna detta kräver. Tänker främst på Batlle Group konceptet...
Så, nu har jag fått spy lite galla. Nu mår jag bättre igen! :3freak

FM har ett flertal områden som i princip aldrig har varit bra, artilleriet och underhållstjänsten är just två sådana områden. Luftvärnet ett tredje.
Tanken är väl fö att pengar ska komma loss från överflödiga utbildningsplattformar som nu läggs ner och komma bland annat utlandsstyrkorna till godo? Dessutom verkar ÖB fast besluten att "städa" i officerskåren. FM har ju även mycket pengar uppbundna i olika materielprojekt som kan komma "Swedish Battle Group" till stor nytta om några år.
Det är nog svårt att åstadkomma förändringar över en natt, men jag håller med dig. Nye ÖB verkar vara en "riktig" ÖB....
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top