Den går bara 3:e och 4:e

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
VORbergare, kz400B2
Satte ihop min z1000j motor igår och kände mig jä..ligt nöjd... ända tills jag försökte starta den. Först orkade batteriet inte snurra runt trots att det var nyladdat, tog hjälp av startkablar. Motorn startade efter en lång stund men gick bara på 3:e och 4:e cyllen. 1:a och 2:a var helt kalla utom ibland då den 2:a sköt genom förgasaren så hela bryggan höll på att lossna :3freak

Vad kan det vara för fel? Kaminställningen? Spolarna?
Har nya stift och ny soppa.

Skulle verkligen behöva lite hjälp

Jakke skrev:
Satte ihop min z1000j motor igår och kände mig jä..ligt nöjd... ända tills jag försökte starta den. Först orkade batteriet inte snurra runt trots att det var nyladdat, tog hjälp av startkablar. Motorn startade efter en lång stund men gick bara på 3:e och 4:e cyllen. 1:a och 2:a var helt kalla utom ibland då den 2:a sköt genom förgasaren så hela bryggan höll på att lossna :3freak

Har aldrig skruvat med en sån motor, men har du plockat i allt rätt? Inte vänt på något, förväxlat kammarna tex? Är kammarna rätt inställda?
Enklast är dock nog att kolla om tändkablarna sitter rätt...

Hoztic skrev:
Har aldrig skruvat med en sån motor, men har du plockat i allt rätt? Inte vänt på något, förväxlat kammarna tex? Är kammarna rätt inställda?
Enklast är dock nog att kolla om tändkablarna sitter rätt...

Jag märkte tändkablarna innan jag tog bort dom i vintras så dom sitter där dom ska. Tror att jag jag satte in kammarna rätt men måste nog dubbelkolla. Kan kaminställningen göra att den beter sig som den gör?

om kammarna står fel borde den väl inte gå riktigt på 3an o 4an heller?
det är inte olja som slagit igen stiften efter som du nyss satt ihop den så har du väl smörjt in cylindrarna väl och då kan dom slå igen stiften.

sven-anders skrev:
om kammarna står fel borde den väl inte gå riktigt på 3an o 4an heller?

Ungefär så tänkte jag också.

Fuggarna då? rs34or. Kan det vara igensatta munstycken? stift 1 såg lite blött ut men stift 2 var torrt och sotigt. Fuggarna flödar över ganska ofta men det är svårt att se exakt var bensinen rinner ut.

Min ZXR var också lite sådär när jag tog ut den för våren, men med lite startgas fick jag fart på alla cylindrarna och sen gick den fint.

Hur många spolar sitter det på den?
Är det två låter det ju onekligen som att en spole har sagt upp sig...

raukroland skrev:
Hur många spolar sitter det på den?
Är det två låter det ju onekligen som att en spole har sagt upp sig...

Det sitter två spolar på den. spole 1 är kopplad till 1:a och 3:e och spole 2 är kopplad till 2:a och 4:e (eller tvärtom, kommer inte ihåg). Har en spole pajjat borde det ju vara något av dessa par som inte tänder och inte 1:a och 2:a... eller :confused:

Jakke skrev:
Det sitter två spolar på den. spole 1 är kopplad till 1:a och 3:e och spole 2 är kopplad till 2:a och 4:e (eller tvärtom, kommer inte ihåg). Har en spole pajjat borde det ju vara något av dessa par som inte tänder och inte 1:a och 2:a... eller :confused:
stämmer mycket bra..
Tycker du ska prova rengöra det skitiga tändstiftet och prova med startgas.. spruta bara in lite och sen montera stiftet.. hoppas det funkar för dig sen...
Du sa att förgasarna flödar över ibland... inte bra... fixa..

Jakke skrev:
Nä, om en spole går till 1:an och 3:an och det är 1:an och 2:an som inte funkar lär det ju vara något annat...
Hmmm, strange... :va

raukroland skrev:
Nä, om en spole går till 1:an och 3:an och det är 1:an och 2:an som inte funkar lär det ju vara något annat...
Hmmm, strange... :va
om det är tändningen som är kasst så borde inte stift 2 bli så torrt oavsätt om de kom lite lite bränsle eller mycket.. borde vara mer åt blöta sidan eller är jag ute och cycklar?.. :confused:

Satte ihop min z1000j motor igår och kände mig jä..ligt nöjd... ända tills jag försökte starta den. Först orkade batteriet inte snurra runt trots att det var nyladdat, tog hjälp av startkablar. Motorn startade efter en lång stund men gick bara på 3:e och 4:e cyllen. 1:a och 2:a var helt kalla utom ibland då den 2:a sköt genom förgasaren så hela bryggan höll på att lossna

Om det är en Kawa så ska den vänstra spolen gå till 1 & 4 och den högra till 2 & 3 om du har samma färger på kablarna så ska svart & röd till vänsta och grön & röd till högra för den tänder 1 2 4 3

Så om den ska tända rätt ska man ha gnista på 1 & 4 när 1 tänder och 4 tömmer avgaser och tvärt om Samt så ska man ha gnista på 2 & 3 när 2 tänder samt 3 tömmer avgaser osv

Jakke skrev:

Inge kräm från batteriet fast det är laddat - har du kikat så det inte har kokat tidigare så det är dåligt med syra och spänningsregulatorn gått? Det problemet fick jag med min FZR... vilket resulterade i att bensinpumpen fick sig en törn vilket i sin tur gjorde att den gick på första cyl... knappt nåt på tvåan och inte alls på trean och fyran. Inte helt logiskt fel att hitta, kollade spolar, gnista, förgasare ja i princip allt. Men den törnen som pumpen hade fått (pga överspänningen) gjorde att den inte spottade ut jämt med bensin.

Kanske är långsökt, men du kan ju ha det i tanken!

Last edited:
Vi kan nog helt utesluta tändspolar.
Skulle gissa på skit i förgasarna eller tändstift. Enkelt skifta stiften och se vilka som tänder. Tänder samma så är det inte stift utan bränsle. Plocka den bryggan och gör rent.

Tack för tipsen! Imorgon gör jag ett nytt försök och då SKA den starta. Tänker ta isär och rengöra förgasarna, fixa till stiften och gå igenom elen. Sen är det väl bara att stå beredd med startgasen :tummenupp

nix har inte fått några grejer än får se om de kommit något idag
så t helgen hoppas ja på en provkörning

IT´S ALIVE!!!

Hade lite skit i bensinledningen i förgreningen mellan förgasarparen + att jag hade kopplat tändspolarna fel :kocko Man ska alltså INTE fixa med hojen när man är hungrig, trött och det är sent.

Batteriet är dött, måste köpa ett nytt men jag tog mig i alla fall en kort provtur igår och den gick jä..ligt bra :yoparty

Gött :yoparty

Ska till mitt vrak imorgon då ska den starta hoppas jag :gnissla :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey