Den eviga frågeställningen: oförklarligt seg dator

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fakta:
P4 2,4 GHz
1 GB RAM
Grafik Radeon X1650 512 MB RAM
Windows XP
Senaste drivrutinerna på allt. Inga virus, trojaner eller spyware. Inga onödiga program som ligger och kör i bakgrunden.

Datorn klarar inte ens av att spela upp Youtube-klipp i låg kvalitet utan att det hackar satan...
Det är inte uppkopplingen det beror på, filmerna buffrar snabbt.
Kollar jag i Task Manager så ligger CPU-belastning på 100% när jag försöker.
Vanliga lagrade filmer på hårddisken funkar nätt och jämnt.
Nog borde väl denna dator klara detta utan problem? Jag vet att P4 inte var nån bra processor, men långt äldre burkar har inte haft några problem.

Förslag?
Lösningar?

P4 2,4 GHz är inte något underverk av prestanda, det har skett en utveckling av mjukvara dom senaste åren, den hänger helt enkelt inte med längre.

Vad exakt är det som drar kraft från datorn (alltså om du kollar under "processes" i task manager?
Vilket browser använder du?

Sitter på en P4 2.0ghz just nu (med XP, 2gb minne, Firefox och har gått igenom processerna i aktivitetshanteraren för att kolla vad som låg och stal kraft och stängt av oviktiga saker). Den har en del problem sedan någon uppdatering av flash som kom i våras. Youtube fungerar ganska ok. Det är lite lotto om det ska fungera smärtfritt eller hacka till ett par gånger under en musikvideo på lägsta upplösning. Däremot så är web-tv på bl.a. Viasats kanaler en ren plåga att försöka titta på.

Tidigare i vår var det också en sak som orsakade stora prestandaproblem. Någon add-on jag hade installerat till Firefox låg och drog en massa kraft. Den addonnen fick plugin-container.exe att svälja allt mer ram-minne för varje minut Firefox var öppet och låg samtidigt på 100% processoranvändning. Efter att ha stängt av alla mindre viktiga add-ons så beter sig plugin-container.exe bättre nu.

Intel släppte sin 2.4 GHz P4 i april år 2002 - dvs det är dags att åka till återvinningen. Den snikigaste snorbilligaste icke-Atom icke-snik-AMD datorn idag kostar runt 3k5 och har 10 gånger mer cpu-prestanda än den där P4'an.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP