Den effektstarkaste litershojen 2007 ?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Har någon fakta gällande vilken av litershojarna som har mest effekt på bakhjulet i originalskick? Eller kanske vet var man kan hitta korrekt information..

Tack/D.

Har någon fakta gällande vilken av litershojarna som har mest effekt på bakhjulet i originalskick? Eller kanske vet var man kan hitta korrekt information..

Tack/D.

Ett trick är att kolla Acrapovics hemsida...de har ju mätningar på i princip alla hojar, från samma bänk.

Tack/D.

Hmmmm ... för du statistik?

Dom ligger bra lika, med Hondan oftast några hästar bakom.

Ett bra Sucka-exemplar lämnar mer effekt än ett halvbra yamma-ex, och vise versa. Dock verkar väl suckan ha finast effektregister...

200.0 hk Ducati Desmosedici RR 2007
200.0 hk MV Agusta F4CC 2007

Visserligen inte på bakhjulet, men ändå!!
;):D

Dom ligger bra lika, med Hondan oftast några hästar bakom.

Ett bra Sucka-exemplar lämnar mer effekt än ett halvbra yamma-ex, och vise versa. Dock verkar väl suckan ha finast effektregister...

Jo jag har sett att det skiljer mellan olika exemplar. Min R1-01 ger 132 bakhjulshästar mot min kompis R1-03 (insprutningen skall max ge 2 hk) 139 hk. Men vi har iofs olika slipon, det kan ju göra en del har man sett.

/D.

Hmmmm ... för du statistik?

Hade jag fört statistik hade jag redan haft svaret:)

Nej, min grundtanke är så här:

Vi alla tenderar att i efterhand köpa slipon, K&N filter,helsystem, PC och andra "trim" prylar. Dessa prylar kostar gott om pengar och ger relativt lite effekt. Även grundpriset på litershojarna skiljer en del och om man nu är en sådan som vill ha mycket bakhjulseffekt kan det vara värt en del att redan från början välja rätt hoj. Givetvis är det massa andra parametrar som är viktiga men det är ändå värt att kolla läget.

Det som förundrar mig är att det skiljer relativt mycket på olika exemplar av samma modell. Om man nu skall lägga en massa pengar på småtrim vore det kanske smart att lägga pengarna på att bänka de olika exemplaren som finns i affären istället :rolleyes:

En sak är dock klar, skall jag lägga 75 papp emellan min 01:a och en 07:a skall det märkas klar effektskillnad, annars får det vara.

/D.

Senaste Bike hade dom testat slipon system. 10hk på en Yoshimura burk för dom pengarna är inte så farligt. Men effekten spelar mindre roll tycker jag. Jag inte nytta av alla mina 144hk direkt ofta. Så 40hk till som en sproillans gixxer eller så ger, känns onödigt. Däremot chassi, körställning bromsar osv kan motivera det. Men ska du bara gå efter effekt så är det väl MV Augusta, som klockade inte på 299.nånting uppmätt fart... På valfri bana får man iaf stryk av en liten 600 ;)

Vi alla tenderar att i efterhand köpa slipon, K&N filter,helsystem, PC och andra "trim" prylar. Dessa prylar kostar gott om pengar och ger relativt lite effekt. Även grundpriset på litershojarna skiljer en del och om man nu är en sådan som vill ha mycket bakhjulseffekt kan det vara värt en del att redan från början välja rätt hoj. Givetvis är det massa andra parametrar som är viktiga men det är ändå värt att kolla läget.

Det som förundrar mig är att det skiljer relativt mycket på olika exemplar av samma modell. Om man nu skall lägga en massa pengar på småtrim vore det kanske smart att lägga pengarna på att bänka de olika exemplaren som finns i affären istället :rolleyes:

En sak är dock klar, skall jag lägga 75 papp emellan min 01:a och en 07:a skall det märkas klar effektskillnad, annars får det vara.

/D.

Ok ... så du känner att hojen är begränsningen när du är ute och kör.
Det billigaste sättet är att köra på små 70-vägar; till det räcker din nuvarande hoj säkert mer än väl ... fast jag kanske har missförstått nåt .. :)

Ok ... så du känner att hojen är begränsningen när du är ute och kör.
Det billigaste sättet är att köra på små 70-vägar; till det räcker din nuvarande hoj säkert mer än väl ... fast jag kanske har missförstått nåt .. :)

Njaa nu är det väl så här att jag är berikad med gott om självkritik och är fullt medveten om att det ä jag och inte min hoj som är begränsningen. Det jag pratar om är inte förnuft utan mer intresse att ha det värsta när jag ändå skall bli fattig:gnissla

Hade en Aprilia RS 250 tidigare och den räckte gott på 70 vägar, det är bara det att man vill så mycket här i livet.:)

/D.

Njaa nu är det väl så här att jag är berikad med gott om självkritik och är fullt medveten om att det ä jag och inte min hoj som är begränsningen. Det jag pratar om är inte förnuft utan mer intresse att ha det värsta när jag ändå skall bli fattig:gnissla

Hade en Aprilia RS 250 tidigare och den räckte gott på 70 vägar, det är bara det att man vill så mycket här i livet.:)

/D.

Jo jag tänkte det :)
Ibland blir visheten bedragen, trots att den finns där.
Men det finns andra glädjeämnen, t ex att köra ifrån polarna på en hoj som bara har hälften så många hästar som deras hojar har :tummenupp
Det är roligare än att ha den vassaste hojen och dessutom betydligt billigare. Med lite träning så funkar det :)

/D.

Jag bytte från en R1 03 till en gsxr 05 nu i höstas och man märker en klar skillnad... gixxern lyfter ju framhjulet på endast gas på trean och är asfalten lite ojämn så lyfter det utan problem även på fyran och femman..
Det gjorde inte R1an även fast den var nerdrevad ett kugg...

Men i övrigt så tycker jag det är bromsar och slirkoppling som gör mest skillnad... På bana då.. Hade jag mest kört på vägen hade jag lätt haft kvar R1an...

/D.

Ska du vara värst så köp en turbo då har du dessutom 20 kkr kvar till däck och att muta besiktningsmannen med.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back