Den djävulsbesatta tvättmaskinen

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Hej Sporthoj-kollektivet. Hjälp mig.

Jag har en toppmatad Whirlpool som behagar förgifta veckans enda lediga dag med det värsta krångel den kunnat mana förutom att sätta eld på badrummet där den står.

Det gäller luckan till själva trumman. Fråga mig inte hur det går till, men den har en gång tidigare öppnat sig själv under gång och kilat fast trumman i det läge där den öppna luckan funnit något att hugga tag i.
Första gången den gjorde detta fastnade trumman med öppningen uppåt, således inget problem att stänga den igen och fortsätta med tvätten.
Nu däremot har den fastnat med luckan öppen nedåt och kilat sig så oerhört att jag åt varket håll kan rotera skiten en centimeter med all handkraft jag kan bringa. Maskinen är full med tvätt som jag hellre har på kroppen än fast i en maskin. Maskinen väljer nu alltså att behålla tvätten i sitt inandöme snarare än att låta mig snurra trumman för att komma åt.

Frågan är då; vad i helsikes kan jag göra för att lösa detta?
Kommer jag åt något vettigt om jag lyckas hitta mina förlorade torx-bits och skruvar bort sidopanelen?
Whirlpools servicetelefon har inte öppet på helger visar det sig, och jag är rädd att jag försakar någon form av garanti om jag själv ger mig i kast att demontera rackaren. Däremot är jag beredd att göra detta om det innebär att jag får ut min tvätt idag och slipper tas med tumlartekniker under vad som säkerligen kommer vara min egentliga arbetstid. Jag vet inte hur en tvättmaskin ser ut inuti. Vet ni?

5856980-origpic-b0d169.jpg

eller borra?

Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra?

Skämt o sido släng upp en bild för jag fatta inte vad du mena...

Stäng av med huvudströmbrytaren och sätt på den igen.

Du tänker på fel lock. Jag kan öppna huvudluckan för att komma åt trumman men trummans öppning är sedan riktad nedåt dit där ingen hand kan komma åt.

Bifogat

• Tvättmaskin.jpg
    Tvättmaskin.jpg
    99 KB · Visningar: 1,436
Last edited:
MAskinen går inte att stänga av eller sätta igång då?:va Anledningen till att luckan är fast i nedåtriktat läga och trumman inte går att rotera är väl att maskinen anser sig vara färdig och vill att du ska ta ut tvätten innan du gör något annat (vilket bevisligen inte går då den vänt trumman på fel håll). Men kan du kanske slå igång den och köra tvätten ett varv till?

MAskinen går inte att stänga av eller sätta igång då?:va Anledningen till att luckan är fast i nedåtriktat läga och trumman inte går att rotera är väl att maskinen anser sig vara färdig och vill att du ska ta ut tvätten innan du gör något annat (vilket bevisligen inte går då den vänt trumman på fel håll). Men kan du kanske slå igång den och köra tvätten ett varv till?

Nja, när den här maskinen är klar så kan man snurra trumman bäst man vill. Den låser sig aldrig.
Jag har haft viss framgång nu då jag upptäckte att man kan lossa en panel som sitter från insidan skylandes de där två ögonen man ser i trumman. Nu kunde jag medelst hushållstillhyggen lirka ut min tvätt genom hålen och se vad som är fel åtminstone. Luckan har öppnat sig och ryckt tag i värmeelementet som sitter i botten. Inte en sportmössa att man kan få loss den utan att uppifrån tvinga luckan stängd medelst böjd svetstråd eller liknande hakdon medan man roterar. Även om jag hade haft något sådant hemma så ser värmeelementet nu böjt ut och kommer sitta i vägen hela tiden om man inte lyckas böja tillbaks det förstås.
Vi får se. Någorlunda att ha fått ut tvätten i alla fall.

Du tänker på fel lock. Jag kan öppna huvudluckan för att komma åt trumman men trummans öppning är sedan riktad nedåt dit där ingen hand kan komma åt.

Jag tror att plastbiten som sitter under (nu) de ovala hålen går att ta bort om den
skjuts åt ena sidan. (Då kommer den att trilla ner och lägga sig på botten och kanske
vara ännu mer i vägen.)

I botten på behållaren som trumman roterar i finns en fördjupning med bla värmelement.
Det kan vara där trumluckan har fastnat.

Om du tar bort plastbiten vid de ovala hålen skulle du kanske med något långt och
smalt kunna rucka på luckan så att du kan få trumman att rotera.

Nja, när den här maskinen är klar så kan man snurra trumman bäst man vill. Den låser sig aldrig.
Jag har haft viss framgång nu då jag upptäckte att man kan lossa en panel som sitter från insidan skylandes de där två ögonen man ser i trumman. Nu kunde jag medelst hushållstillhyggen lirka ut min tvätt genom hålen och se vad som är fel åtminstone. Luckan har öppnat sig och ryckt tag i värmeelementet som sitter i botten. Inte en sportmössa att man kan få loss den utan att uppifrån tvinga luckan stängd medelst böjd svetstråd eller liknande hakdon medan man roterar. Även om jag hade haft något sådant hemma så ser värmeelementet nu böjt ut och kommer sitta i vägen hela tiden om man inte lyckas böja tillbaks det förstås.
Vi får se. Någorlunda att ha fått ut tvätten i alla fall.

Ja ungefär så.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph