Den dör efter ett tag!?

eskimo

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
Yamaha
Hej, Jag har en fråga. Jag vet att det inte är ett forum för mopeder, men snälla låt denna tråden vara vid liv så jag kan få hjälp, jag har inte hittat nåt "moppe-forum" nånstans.

Hursomhellst, Min Yamaha DT -91.a beter sig konstigt, jag är inte så motorkunnig därför tänkte jag fråga er, för ni borde ju kanske veta!
Om man kickar igång den och kör iväg kan man köra 100-200 meter innan den lägger av, då går det inte att få igång den igen på ett tag.

Det måste ju vara nåt löjligt litet fel med att den får för mycket/lite bränsle eller så, men jag vet inte hur jag ska åtgärda det felet.

Tacksam för alla svar!!

PS. Administatörer; Om ni inte låter tråden vara vid liv, snälla länka till nåt bättre forum för mopeder eller motorer för jag hittar inget när jag letar själv! tack!

eskimo skrev:
Hej, Jag har en fråga. Jag vet att det inte är ett forum för mopeder, men snälla låt denna tråden vara vid liv så jag kan få hjälp, jag har vid liv, snälla länka till nåt bättre forum för mopeder eller motorer för jag hittar inget när jag letar själv! tack!

du har av någon anledning stopp på soppa flödet, kolla soppafilter, kolla i tanken om du har smutts som sätter igen något, hjälper inte det får du göra rent förgasaren.

Tack Fluxir! Du var till betydligt mer hjälp än Lindén iaf! Ska prova det du sa! tack igen!

Prova att köra med tanklocket öppet. Det kan vara så enkelt som att det blir undertryck i tanken: D.v.s. ingen soppa kommer ut genom slangen.
Annars skulle jag nog skruva bort soppakranen och kolla så inte filtret är igensatt.

Kolla om du har gnistan när den har stannat(den skall vara blå)
Kan vara tändspolen.

Rengör förgasaren,skjöl ur tanken,byt stift och sätt på ett besinfilter på slangen.

Hade samma problem med 125an när filtret sattes igen.. förgasaren tömdes på bensin sen fick man stå vid vägkanten ett tag tills den fyllts upp igen.. kolla flödet.. rengör förgasaren kan hända de ligger lite skit i den som lägger sig vid munstycket när de suger på bra..

Finns ju också en enkel grej att börja med , Byt tändstift , Kan ju faktiskt vara så enkelt.

Ett tips vid generell felsökning är att Alltid börja med det Lättaste och sen jobba sej nedåt.

Mvh\Christian

Kondisen.

Du jag är 99% säker på att det är kondensatorn.. har själv nytt ett par gånger på min gamle fs1a

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT