Den bara dör!!!

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har köp mig en mini moto en kina moto eller va den heter! Och när jag kör me den så dör motorn hela tiden den startar med en gång.. så kör jag så dör den! Vad e fel????

Mögel skrev:
Jag har köp mig en mini moto en kina moto eller va den heter! Och när jag kör me den så dör motorn hela tiden den startar med en gång.. så kör jag så dör den! Vad e fel????

Vakum i tanken kanske. Prova och kör med lite mindre soppa i tanken och utan tanklock. Funkar den då så får du fixa så att tanklocket inte är helt tätt.

/7an

7an skrev:
Vakum i tanken kanske. Prova och kör med lite mindre soppa i tanken och utan tanklock. Funkar den då så får du fixa så att tanklocket inte är helt tätt.

/7an

Jo jag har testat att köra utan tanklock men det hände inte nåt. Det e typ som den får för lite bensin, Kör jag sakta så går den!! :confused:

Kolla så bensinslangen inte har vikt sig, dom är jävla veka. När du lika kollar så byt ut den mot en kraftigare.

RevRider skrev:
Kolla så bensinslangen inte har vikt sig, dom är jävla veka. När du lika kollar så byt ut den mot en kraftigare.

Nej den hade inte vikt sig. :( Hade varit kul om det va ett så enkelt fel. :confused:

Mögel skrev:
Nej den hade inte vikt sig. :( Hade varit kul om det va ett så enkelt fel. :confused:

Låter som om det inte kommer fram soppa. Vatten i förgasaren är inte ett ovanligt fel...

Mvh Joakim

jompe4 skrev:
Låter som om det inte kommer fram soppa. Vatten i förgasaren är inte ett ovanligt fel...

Mvh Joakim

Det är nog inget vatten i förgasaren...
Den krånglade redan när den va ny, och så stården inne i ett garage hela tiden.

Ja skulle tro att det inte kommer in tillräkligt me luft i tanken eller så är det nått vajsing i förgasaren. skit eller nått. Bara att plocka av och göra rent så vet man ju om det är där felet är eller om det är nått annat...

MVH Lusen

Lusen_nr1 skrev:
Det är nog inget vatten i förgasaren...
Den krånglade redan när den va ny, och så stården inne i ett garage hela tiden.

Ja skulle tro att det inte kommer in tillräkligt me luft i tanken eller så är det nått vajsing i förgasaren. skit eller nått. Bara att plocka av och göra rent så vet man ju om det är där felet är eller om det är nått annat...

MVH Lusen

Har du kollat trottelnålen?
På min hade dom monterad clipset och brickan i fel ordning vilket resulterade i att den gick för fett. då nålen åker upp för högt ibland.

ducce uno skrev:
Har du kollat trottelnålen?
På min hade dom monterad clipset och brickan i fel ordning vilket resulterade i att den gick för fett. då nålen åker upp för högt ibland.

Ska kolla de. Ville hälst inte plocka ner hela hojen :( men då får man väl passa på å trimma den oxå :)

Gör såhär.

Töm tanken och skölj bort alla plastbitar som ligger i.
Byt bensinfilter.
Töm förgasaren och rengör den.

I 9 fall av 10 fungerar den klockrent efter det.

Mögel skrev:

Rengör soppa kranen. Hade samma problem med min. Skit i kranen.
Har inte haft några prolem efter att jag byte soppa-filter.(BILTEMA) :tummenupp

Hopsan skrev:
Rengör soppa kranen. Hade samma problem med min. Skit i kranen.
Har inte haft några prolem efter att jag byte soppa-filter.(BILTEMA) :tummenupp

Ja kollade på förgasaren i dag men den va hur fin som helst :) Men de brensle filtret ska ja byta låg nån konstig svart plast bit som stängde så att bensinen inte kom fram, Tror att de e felet. Men jag får väl tömma tanken å göra rent allt. Bara haft problem me den jävla hojen skulle lagt ut mer pengar och köpt en blata :yoparty Men e man arbetslös får man nöja sig med de som e billigast :tummenupp

Mögel skrev:
Ja kollade på förgasaren i dag men den va hur fin som helst :) Men de brensle filtret ska ja byta låg nån konstig svart plast bit som stängde så att bensinen inte kom fram, Tror att de e felet. Men jag får väl tömma tanken å göra rent allt. Bara haft problem me den jävla hojen skulle lagt ut mer pengar och köpt en blata :yoparty Men e man arbetslös får man nöja sig med de som e billigast :tummenupp
Om det är originalfiltret så är den "konstiga svarta plastbiten" en magnet som är till för att dra till sig eventuella metallspån i soppan. Men byt filter du, det är att rekommendera.
I mina öron låter det som om du har skit i huvudmunstycket, då kan den starta, men såfort du drar på så dör den iom. att soppa/luft blandningen blir fel (den tar in alldeles för mycket luft i förhållande till soppan som inte kan komma igenom det igentäppta munstycket) Har själv haft mycket problem med detta då jag kör med ett öppet filter som bokstavligen talat drar till sig smuts. Men det är bara till att plocka isär och blåsa eller suga rent så är det fixat. Något tänkvärt är att vad du än gör, så gör inte rent förgasaren med papper eller trasor som lämnar små rester. Resterna, speciellt träfibrerna från pappret, klumpar ihop sig då du vrider på soppan sätter väldigt lätt igen munstycket som har en diameter på runt ~1mm.

Lycka till :tummenupp

Last edited:
Klabb med minibike

Jag har haft samma problem med min innan sålde min jag bytte mitt besinfilter och så funkade den igen. Oftast får den för lite bensin.

PUMAICEMAN skrev:
Jag har haft samma problem med min innan sålde min jag bytte mitt besinfilter och så funkade den igen. Oftast får den för lite bensin.

Jag har köpt/bytt besinfilter nu hoppas den fungerar nu.....

Testa att skruva lite på tommgången.
Antagligen är det att den är felinställd så när du släpper gasen på högt varv så dör den bara.

Dör den när du bara drar igång den också eller är det när du gasar hårt?

Mögel skrev:

Testa och byt tändstiftet, kan vara det som är fel. Kör du på extra hög oljehalt i bränslet så är det lätt hänt att det sotar!

Moonmoose skrev:
Testa att skruva lite på tommgången.
Antagligen är det att den är felinställd så när du släpper gasen på högt varv så dör den bara.

Dör den när du bara drar igång den också eller är det när du gasar hårt?

Nej den går nu det va nog bränsle filtret....... Men jag måste starta den med start gas annars får jag stå en hel dag och bara dra å dra... Svår startad som fan e den och min bror har en lika dan lika jävla svårt att starta den...

har en exakt likadan som är precis nyinköpt och jag har samma problem.
Den startar snällt med choke och går någorlunda med dhoken "på" men så fort man stänker av den så dör den direkt, låter ju som den får för lite soppa helt enkelt, men efter dessa kommentarer verkar det som man ska börja med att kolla bränslefiltret

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT