Den ålar sig?

• Thread starter Thread starter DJM
  • Start date Start date

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
När man kör i långa kurvor och ganska snabbt rakt fram så känns det som att hojjen ålar sig. Alltså bakändan hinner inte riktigt med? Den är inte riktigt stabil. Rätt äckligt att åka så ibland

Va kan vara felet?
Är det stötdämparinställningarna? För sånt kan jag inte ett jota av..

Det gäller en cbr 600 -95

Red skrev:
2213875 Är bakdäcket i linje med framdäcket? Kan bero på det kanske.

Ja dom spårar det gör dom. Men bakdäcket kan ju sitta lite snett kan det ha betydelse?

DJM skrev:
2213921 Ja dom spårar det gör dom. Men bakdäcket kan ju sitta lite snett kan det ha betydelse?
:confused: :va

Har du rätt däcktryck?

Är däcken ok - alltså inte bara lagliga?

Får du upp temperaturen i däcken? Cykeln kan åla sig när däcken är kalla - blir extra tydligt på bana med mestadels högerkurvor, ormar i vänstern.

Har du justerat in hänget på fjädringen? Finns bra guider för grundinställningen, kolla t ex på Öhlins websida.

Sitter svärmor på bönpallen? Inte bra för väghållningen.

DJM skrev:
2213866 När man kör i långa kurvor och ganska snabbt rakt fram så känns det som att hojjen ålar sig. Alltså bakändan hinner inte riktigt med? Den är inte riktigt stabil. Rätt äckligt att åka så ibland

Va kan vara felet?

Det är inte så att det är glapp någonstans, tex svinglager osv...?

DJM skrev:
2213866 När man kör i långa kurvor och ganska snabbt rakt fram så känns det som att hojjen ålar sig. Alltså bakändan hinner inte riktigt med? Den är inte riktigt stabil. Rätt äckligt att åka så ibland

Va kan vara felet?

Plattslitet backdäck? Ålande i kurvor kan vara en pilote issue.

Sydney skrev:
2214366 Plattslitet backdäck? Ålande i kurvor kan vara en pilote issue.

har det fenomenet på min, lägger man sig precis på "kanten" i en kurva och drar på lite granna så får man hålla i sig när rodeon börjar.

Mitt tips är också plattslitna däck. Jag hade liknande symptom på min maskin, och funderade på varför det hade blivit så, men ett nytt bakdäck gjorde susen. :) . Tyvärr blir det ju så när man kör mycket gata, eftersom man inte ligger ute på kanten på däcken några långa stunder, och det hinner inte slitas ner något nämnvärt där.

RRacer skrev:
2213943 :confused: :va

Har du rätt däcktryck?

Är däcken ok - alltså inte bara lagliga?

Får du upp temperaturen i däcken? Cykeln kan åla sig när däcken är kalla - blir extra tydligt på bana med mestadels högerkurvor, ormar i vänstern.

Har du justerat in hänget på fjädringen? Finns bra guider för grundinställningen, kolla t ex på Öhlins websida.

Sitter svärmor på bönpallen? Inte bra för väghållningen.

När man spänner kedjan kan det ju komma nån millimeter snett. Tänkte om de hade nåt med det att göra.

Ja, när dom är kalla så märker jag det ännu mer.

Jag kollade hänget för några veckor sen, är tvungen att justera men har ingen såndär nyckel som man spänner fjädern med.

PacMan skrev:
2214598 Mitt tips är också plattslitna däck. Jag hade liknande symptom på min maskin, och funderade på varför det hade blivit så, men ett nytt bakdäck gjorde susen. :) . Tyvärr blir det ju så när man kör mycket gata, eftersom man inte ligger ute på kanten på däcken några långa stunder, och det hinner inte slitas ner något nämnvärt där.

Till er andra.

Det måste vara plattslitet däck som är själva boven. Bytte från ett halvslitet till ett väldigt slitet för jag var tvungen över helgen, då blev det värre men jag märkte tydligt av det innan fast däcket inte var så slitet. Men nu har jag köpt nytt bakdäck och det borde göra susen då!

Men jag skulle gärna justera in fjädringen så den är bra. Gjorde det på min förra hoj och det blev en riktigt skillnad. Kändes som man satt sig på en annan hoj.

DJM skrev:
2215480
Det måste vara plattslitet däck som är själva boven.

Bra tips! Jag har en Thunderace som ska vara typ världens stabilaste MC, men den ålar sig också genom kurvorna! Tänker jag efter så kan man ana fenomenet redan i låg fart genom att styret trycker i vänsterhanden i en vänsterkurva = hojen vill resa sig upp. Köpte precis min hoj och bakdäcket närmar sig slutet och är rejält platt.

Men som många skrivit här är fjädringen/dämpningen också viktig. Styvade upp framgaffeln som var alltför svampig, då blev den stabilare. Lättade sedan upp bakfjädringen som jag tyckte istället var lite för hård - då blev det värre. Så det var bara att spänna igen...

nazurro skrev:
2216615 Bra tips! Jag har en Thunderace som ska vara typ världens stabilaste MC, men den ålar sig också genom kurvorna! Tänker jag efter så kan man ana fenomenet redan i låg fart genom att styret trycker i vänsterhanden i en vänsterkurva = hojen vill resa sig upp. Köpte precis min hoj och bakdäcket närmar sig slutet och är rejält platt.

Men som många skrivit här är fjädringen/dämpningen också viktig. Styvade upp framgaffeln som var alltför svampig, då blev den stabilare. Lättade sedan upp bakfjädringen som jag tyckte istället var lite för hård - då blev det värre. Så det var bara att spänna igen...

Ah tack för tipsen! Ska forska lite med fjädring så får vi se!

PacMan skrev:
2214598 Mitt tips är också plattslitna däck. Jag hade liknande symptom på min maskin, och funderade på varför det hade blivit så, men ett nytt bakdäck gjorde susen. :) . Tyvärr blir det ju så när man kör mycket gata, eftersom man inte ligger ute på kanten på däcken några långa stunder, och det hinner inte slitas ner något nämnvärt där.

Ska göra ett däckbyte i veckan. Så, tog och burnade upp backdäcket och hade lite kul (för snål annars).

Hojen blev som beskrivet ovan med "plattslitet" bakdäck, mycket obehagligt.

Badger skrev:
2219018 Ska göra ett däckbyte i veckan. Så, tog och burnade upp backdäcket och hade lite kul (för snål annars).

Hojen blev som beskrivet ovan med "plattslitet" bakdäck, mycket obehagligt.

Kanske har ett tips till mig?

När jag lägger ned får man hålla emot styret mycket för det inte ska gå in i kurvan lixom, vill minnas inte förra cykeln gjorde så alls :3freak

raiderpatz skrev:
2214587 lägger man sig precis på "kanten" i en kurva och drar på lite granna så får man hålla i sig när rodeon börjar.

De där låter precis som minn gammelgixxer!!! Ska va så på dom :)

Mr Helmut skrev:
2219089 Kanske har ett tips till mig?

När jag lägger ned får man hålla emot styret mycket för det inte ska gå in i kurvan lixom, vill minnas inte förra cykeln gjorde så alls :3freak

Alltid är det någon som hittar den här gamla tråden och undrar samma sak. Jag kan därför bekräfta att jag efter att lagt på nya däck fram och bak så är hojen som ny!!! Nu går den genom kurvorna utan att man tvingas trycka i styret åt något håll! Hojen svänger snällt och "steglöst" och är plötsligt alldeles underbar! Mitt gamla plattslitna bakdäck var boven. Blev aningens bättre när jag fyllde på max lufttryck i det slitna däcket, för då bågnade det utåt lite mer och blev liksom lite "rundare".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg