demonternade av styrstång och bakfjäder?

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Två stycken frågor idag.

Hur demonterar man styrstången (steering stem) på en GSXR750 -85 och samma sak på en R1 -99 från undre styrkronan? Det är hela framänden som ska bytas men det blir smidigast att behålla stången original. Såg inga gängor så jag misstänker att den är inpressad? Någon med erfarenhet?

Hur demonterar jag bakre stötdämparfjädern till en R1 -99 smidigast, provade att bända ihop fjädern med ett järn men det vissade sig fort vara farligt och ostabilt. Måste trycka ihop fjädern ca 20mm för att kunna ta loss "locket". Något hederligt bondknep kanske?

Tack på förhand :)

Två stycken frågor idag.

Hur demonterar man styrstången (steering stem) på en GSXR750 -85 och samma sak på en R1 -99 från undre styrkronan? Det är hela framänden som ska bytas men det blir smidigast att behålla stången original. Såg inga gängor så jag misstänker att den är inpressad? Någon med erfarenhet?

Hur demonterar jag bakre stötdämparfjädern till en R1 -99 smidigast, provade att bända ihop fjädern med ett järn men det vissade sig fort vara farligt och ostabilt. Måste trycka ihop fjädern ca 20mm för att kunna ta loss "locket". Något hederligt bondknep kanske?

Tack på förhand :)

bruka vara pressade..
om du håller den upprätt ska stången neråt.
tittar du undertill så ser du säkert en liten bricka i springan.. det är en stoppbricka för att den inte ska uppåt.
på min fzr1000 var den svetsad.
inte säkert det är samma storlek på pinnarna..
då kan man göra på lite olika sätt.

om fjädern vet jag inget :D

bruka vara pressade..
om du håller den upprätt ska stången neråt.
tittar du undertill så ser du säkert en liten bricka i springan.. det är en stoppbricka för att den inte ska uppåt.
på min fzr1000 var den svetsad.
inte säkert det är samma storlek på pinnarna..
då kan man göra på lite olika sätt.

om fjädern vet jag inget :D

Ska kolla upp det nästa gång jag är ute hos hojen. R1 stången är ungefär 1 cm kortare än gsxr-stången, därför måste jag byta. Sen underlättar det med originallager också. Gsxr-stången är även smalare så någon form av distanns måste svarvas. Om grejorna inte är svetsade så löser det sig nog bra, tack för hjälpen.

Nu är det bara fjäderproblemet kvar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...