Demontering av SAS på KTM

Beställde just ny topp till min 03a.
Den gamla toppen ha inte ens "hålet" mellan utblåsen men såklart hade
den nya toppen det. Ganska lätt fixat men det suger ju med extramek...:huvet
Tycker ju att de borde skicka med pluggen
Jaja det är ju inte hela världen....

Senast imorrn ska den rulla igen...:yoparty
 
Är det svårt att få det tätt mellan avgasadapterplattorna, där rören sätts på.
Tycker man drar och drar, den nya pluggen kilas sakta men säkert in. Men får inte den högra plattan helt tät?

Bara att dra ännu mer? Finns lite kvar.
 
Är det svårt att få det tätt mellan avgasadapterplattorna, där rören sätts på.
Tycker man drar och drar, den nya pluggen kilas sakta men säkert in. Men får inte den högra plattan helt tät?

Bara att dra ännu mer? Finns lite kvar.


Satte du dit kopparbrickan innan pluggen?

Högra plattan? menar du utblåset?
 
Du har inte tappat bort ena packningen till grenröret?

Nej jag kom på var det var sen, testade först med att dra åt alla skruvarna lite till.. Givetvis gick en jävel av, jag som tyckte jag hade mycket kvar att dra. Fram med svetsen för att få loss den. Hade 4mm att festa på men det lyckades fyfan vilket slit.

När jag sedan tog loss ena packningen till grenröret såg jag att den hade luckrats upp i nederkant, givetvis var detta felet till läckan.

Kletade på lite tätningmassa men nu efter allt är monterat igen pyser den ändå ut lite avgaser, men väldigt lite, knappt så man tänker på det. Riktigt mycket ork att ta isär allt igen. MEN men, får köpa en ny packning så det blir helt tätt, men det blir en senare mekar-dag, nu är jag bara så trött på allt. Rätt skönt att se sängen och veta att hojen funkar och går som den ska imorn med en SAS mindre.
 
ktm 640 lc4- 06 strupt från ny ?

är det någon som vet om 640 här stypt från ny med annan gaskolvs lock eller brickor i dempparna

är det någon som vet om 640 här strypt från ny med annan gaskolvs lock eller brickor i dempparna
 
Last edited:
Trådlyft deluxe!!!

Ny på 660 och såg idag att tidigare ägare har dragit slangen från insuget(sas pryl) till en anslutning till fuggen. Vad jag har läst så ska anslutningen pluggas.
Vad kan det va för påhitt ?

Tycket att min hojj inte går som jag trodde en 660 skulle göra så jag hoppas att detta kanske kan vara en bidragande faktor.:näsblod

Bild på vilken pryl ifrån insuget slangen kommer ifrån.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=137579&d=1144258808

Går alltså till fögasaren :confused:
 
Trådlyft deluxe!!!

Ny på 660 och såg idag att tidigare ägare har dragit slangen från insuget(sas pryl) till en anslutning till fuggen. Vad jag har läst så ska anslutningen pluggas.
Vad kan det va för påhitt ?

Tycket att min hojj inte går som jag trodde en 660 skulle göra så jag hoppas att detta kanske kan vara en bidragande faktor.:näsblod

Bild på vilken pryl ifrån insuget slangen kommer ifrån.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=137579&d=1144258808

Går alltså till fögasaren :confused:

Den där skruvar du ut & ersätter med en skruv med lite loctite så den håller tät annars drar den in extra syre där. Ja de har varit en del av strypningen som gått till en backventil som har återcirkulerat en del av avgaserna!
 
Den där skruvar du ut & ersätter med en skruv med lite loctite så den håller tät annars drar den in extra syre där. Ja de har varit en del av strypningen som gått till en backventil som har återcirkulerat en del av avgaserna!


Ok får täta den i morgon, men hur gör jag med nippeln som den var ansluten till i förgasaren? Plugga där med?
 
Ok får täta den i morgon, men hur gör jag med nippeln som den var ansluten till i förgasaren? Plugga där med?

Förgasaren??? Inget är kopplat till förgasaren när det gäller SAS utan den du har ringat in är insuget, det är den nippeln som sitter på insuget du ska ersätta med en skruv!
 
Kollade idag var det var för nått, och det var så att dom tagit slangen och stoppat den på den lilla utstickande prylen på förgasaren, alltså ingen anslutning, dom använde piggen på förgasaren som plugg.
 
Kollade idag var det var för nått, och det var så att dom tagit slangen och stoppat den på den lilla utstickande prylen på förgasaren, alltså ingen anslutning, dom använde piggen på förgasaren som plugg.


Mmm har du bild på det där!
 
Jag som är kass på att förklara.
inget kostigt, det finns en "pigg" som sticker ut på förgasaren på vardera sida, det är inget hål i piggen. Nån har helt enkelt dragit slangen från inuget och tryckt på den på piggen så att den får agera plugg.

Tyvärr inga bilder nu.
 
Han menar att de har tryckt på slagen på en av förgasarens gjutna piggar som finns för ev andra utföranden av förgasaren på andra hojar.

Tommy, jag tror inte att det är något fel på din 660! på med ett slipon och i med en vassare kam!
 
Han menar att de har tryckt på slagen på en av förgasarens gjutna piggar som finns för ev andra utföranden av förgasaren på andra hojar.

Tommy, jag tror inte att det är något fel på din 660! på med ett slipon och i med en vassare kam!

Jaha nåväl så länge det inte var något hål i piggen!
 
Skulle det fungera lika bra att sätta en plugg i slangen som jag ringat in i rött på bilden och i övrigt låta allt sitta kvar?
 

Bifogat

  • SAS%20ventil.jpg
    SAS%20ventil.jpg
    36.1 KB · Visningar: 174
second air system, ska ta bort 50% av kolmonoxiden som bildas, fungerar genom att man tillför syre i avgaserna och åter leder en del in i förbärnings sonen
 
Har fått hem grejerna till detta projekt nu, monterat bort ventilen, pluggat insuget och ramen - men hur fan får ni bort vänster del av grenröret???

Känns som att man måste plocka dän hela vänstra kylaren för att kunna komma åt den inre fjädern och dess skruv. Är det verkligen så jävligt? Står ju inget i mekmanualen om det heller :(

Pilla in en elsladd (snöre eller liknande)i fjäderna ögla , tag sedan i elsaddens båda ändar i ena handen och dra .... -enkelt och billigt
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top