Demontering av broms ok.

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
håller på att montera på motard grejerna nu, men får inte bort original distansen till bromsoket. Måste man slita bort gummi "ploppen"?
 
Last edited:
Nu ska vi se här om jag kan visa hur jag gör.

Normalt sitter oket fast i bultarna vid dom blå pilarna.
Lossar dom och skruva fast adaptern där, sen fäster du oket i dom yttre hålen på adaptern.
Jag har sett något kit till crosshojar där man ska byta ut den "fasta" delen av oket också, som på bilden med den guldiga adaptern. :)
 

Bifogat

  • ac_xr_brake.jpg
    ac_xr_brake.jpg
    56.4 KB · Visningar: 75
  • xr_magnet.jpg
    xr_magnet.jpg
    30.6 KB · Visningar: 52
Last edited:
Så där ser inte mitt ok ut, det sitter en adapter redan på original oket. Jag har monterat utflyttnings adaptern (din som är guldfärgad) men jag har en liknande fast mindre på oket.... någon som förstår?? jag är mongo på att förklara.
Bakom gummi pluppen sitter det en skruv (gula pilen9 som jag inte får bort. Eller måste jag ta bort broms beläggen (blåpilen)?
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    115.5 KB · Visningar: 42
Last edited:
joacimz skrev:
Så där ser inte mitt ok ut (tror jag) det sitter en adapter redan på original oket. Jag har monterat utflyttnings adaptern (din som är guldfärgad) men jag har en liknande fast mindre på oket.... någon som förstår?? jag är mongo på att förklara.

Fel av mig, ska byta bild så kanske det klarnar.

Sent på kvällen nu.... :)
 
jupp.. det är bara att dra loss orginal distasen. ta "pinnen" och montera den på den nya adaptern och tryck dit oket
 
Ta bort bromsbeläggen,dra isär ok-adapter,så ser du vad
du måste flytta över till motard-adaptern.

För att lossa beläggen är det bara att lossa "pinnen" med
insexskalle längst ner på oket,ta bort den så ramlar"nästan"beläggen ut.

En grej att tänka på är att det är bäst att ha ett set nya belägg
till motardskivan,när du sätter på lilla skivan igen så monterar
du beläggen som du har i nu :tummenupp
 
xrperra skrev:
Ta bort bromsbeläggen,dra isär ok-adapter,så ser du vad
du måste flytta över till motard-adaptern.

För att lossa beläggen är det bara att lossa "pinnen" med
insexskalle längst ner på oket,ta bort den så ramlar"nästan"beläggen ut.

En grej att tänka på är att det är bäst att ha ett set nya belägg
till motardskivan,när du sätter på lilla skivan igen så monterar
du beläggen som du har i nu :tummenupp

Tack för tipsen, får gå ut och kolla i morgon. :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top