Demontering av övre kåpdel (thunderace)

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag väntar på att en Haynes ska droppa ner i brevlådan vilken dag som helst, men måste demontera övre delen av kåpan på min Thunderace redan idag, för att montera en ny hastighetsmätarvajer. Jag har tagit bort alla tänkbara skruvar men kåpan sitter fast i paketet med lyse/mätare. Är det någon slags snap-on/off? Är helt ny på det här med mekkande och vågar inte ta i och slita helt hur som helst....

Tacksam för tips :)

nazurro skrev:
2228356 Mmm jag har kollat där men tyvärr fungerar inte länkarna....
Hmm ok, hittade den på google, kanske funkar.

http://www.blackbears.ru/manual/files/Yamaha_YZF1000RJ(RJC)_Service_Manual.zip

nazurro skrev:
2228346 Jag väntar på att en Haynes ska droppa ner i brevlådan vilken dag som helst, men måste demontera övre delen av kåpan på min Thunderace redan idag, för att montera en ny hastighetsmätarvajer. Jag har tagit bort alla tänkbara skruvar men kåpan sitter fast i paketet med lyse/mätare. Är det någon slags snap-on/off? Är helt ny på det här med mekkande och vågar inte ta i och slita helt hur som helst....

Tacksam för tips :)

Är du helt säker på att alla skruvar är borttagna?
Kåpan brukar sitta i lyspaketet med typ 4 skruvar som sällan är dom lättaste att komma åt eller ens se.. Vet inte hur det är på en thunderace men iallafall. :)

Red skrev:
2228393 Är du helt säker på att alla skruvar är borttagna?
Kåpan brukar sitta i lyspaketet med typ 4 skruvar som sällan är dom lättaste att komma åt eller ens se.. Vet inte hur det är på en thunderace men iallafall. :)

Hehe nej säker är jag inte. Men jag har letat som en tok efter flera skruvar men det är ju så svårt att se nånting! Så trångt... Skruvade en hel del på två plastskruvar utan att något hände - tills jag insåg att både hel - och halvljuset plötsligt pekade upp i himlen =P

(med detta sagt inser ni nog att jag är rätt grön, tog kortet i maj och detta är min första hoj)

Svårt å säga...jag har själv plockat ner en thunderace i atomer fler gånger än jag vill minnas. Kolla runt efter skruvar igen....kolla extra noga runt "staget" under kåpan...där sitter det skruvar som kan vara svåra att upptäcka.

WuzUp skrev:
2228553 Svårt å säga...jag har själv plockat ner en thunderace i atomer fler gånger än jag vill minnas. Kolla runt efter skruvar igen....kolla extra noga runt "staget" under kåpan...där sitter det skruvar som kan vara svåra att upptäcka.

Hittade skruvarna till slut...men det krävdes att man plockade bort en hel del andra kåpor/skruvar innan man ens kunde få syn på dem. När väl dessa andra kåpor var borta kom jag dock åt att byta vajer utan att lossa kåpan från lys/mätarpaketet.

Men: det räckte inte med att byta vajer. Stoppar jag ena änden i en borrmaskin så rör sig nålen, stoppar jag samma ände i navet händer ingenting. Dvs hela drevpaketet i navet har skurit ihop....

Dyrt? Kommer ju säkert få lämna in den för detta.

nazurro skrev:
2228864 Hittade skruvarna till slut...men det krävdes att man plockade bort en hel del andra kåpor/skruvar innan man ens kunde få syn på dem. När väl dessa andra kåpor var borta kom jag dock åt att byta vajer utan att lossa kåpan från lys/mätarpaketet.

Men: det räckte inte med att byta vajer. Stoppar jag ena änden i en borrmaskin så rör sig nålen, stoppar jag samma ände i navet händer ingenting. Dvs hela drevpaketet i navet har skurit ihop....

Dyrt? Kommer ju säkert få lämna in den för detta.

vajern rör sig i röret också, kolla så att den bottnar i mätaren ordentligt. har för mig att när jag bytte på min, så hakade jag i den i mätaren först och sen nertill och då lirade det inte riktigt (kan ha varit tvärtom, minns inte riktigt). kolla så att den är bottnad först.

jag kommer åt att byta vajer utan att ta loss mer än kåpglaset på min, man får ha förlängare och lite fingertoppskänsla för att få loss mätarpaketet.

raiderpatz skrev:
2232901 vajern rör sig i röret också, kolla så att den bottnar i mätaren ordentligt. har för mig att när jag bytte på min, så hakade jag i den i mätaren först och sen nertill och då lirade det inte riktigt (kan ha varit tvärtom, minns inte riktigt). kolla så att den är bottnad först.

jag kommer åt att byta vajer utan att ta loss mer än kåpglaset på min, man får ha förlängare och lite fingertoppskänsla för att få loss mätarpaketet.

Bra tips! jag ska testa ikväll. Jag gjorde som du sa, nämligen skruvade i den i mätaren först så det kan ju vara problemet. Å andra sidan, när mätarn la av hade det gnisslat och knarrat duktigt från framdelen på hojen under ett antal mil. Strax innan den la av kände jag t.o.m några hugg i styret och jag har svårt att tro att en vajer kan överföra sådana krafter.

Men jag hoppas! Återkommer med svar hur det gick.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg