Demontera ram/sving - råd och tips, tack!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Detta platsar kanske bättre i tråden Garagestatus i Racingforumet. Men jag tror inte jag skulle få samma uppmärksamhet där så:

Överväger att lämna in ram och sving för pulvelackering. Men eftersom jag inte har något bra garage att skruva i eller förvara allt som blir över när ram och sving har separerats från resten av hojen är jag tveksam. För att kunna bestämma mig undrar jag: hur mycket arbete innebär det att demontera ram och sving? Några speciellt svåra moment på Hondan? Fordras specialverktyg? Uppskattad tidsåtgång för en småfumlig amatörskruvare?

Att montera ner ramen går fort. Det du behöver är specialverktygen för att lossa just svingen/motorfästena (de ser likadana ut, bara lite olika storlek på dem).
Slapptider.
Lyfta ut motorn 30 minuter.
Lyfta av gaffeln ink kronor 20 minuter(ska ju ha bort lite kablar o skit).
Lyfta av svingen, lossa stötdämparen, 20 minuter.
Plocka ur navet ur svingen, 10-15 minuter.

Sen kan du ju lägga på ytterligare någon timme overhead-tid, pilla sig i naveln, ljuga lite och dricka en öl.

Skulle dock råda dig till att hålla hus i ett garage.

Alltid bra med mycket plats,jag har ingen 2taktare men har precis rivit min tlR för att lacka ram och sving..mycket plats bör man ha:=)

Lägger du ut allt på golvet så tar det plats! Kan du lägga delarna i lådor/backar och packa dom smart så ska det inte ta så mycket mera plats än när hojen är ihopskruvad!

Har nästan en hel 250cc nerplockad till minsta skruv, plus reservdelar, som står i tre resväskor (80x50x30cm) under min säng (loftsäng). Det som inte är i väskorna är kåpor, tank, motor och framhjulet. Den ska byggas ihop i mitt kök nästa vecka (när köket blir ledig efter att har byggt ihop en annan 250cc där).

Allt går om man bara vill! Och nångång ska ju vara din första gång du skruvar av en sving; Nyteknik. Så varför inte nu? Lycka till! :tummenupp

Om du ändå tar isär allt så mycket så passa på att byta alla lager. Det är det värt.
Det är inte så jobbigt att ta isär delarna menett garage är ett plus helt klart. Tar lite tid att vara noggrann och sortera delarna så att du vet vart de ska tillbaka sedan så att du inte slänger alla skruvar i samma hink.

Jag har nyligen plockat isär o ihop min aprilia, den är nog inte lika avancerad som din, och du är nog bättre än mig på att komma ihåg saker, man om du inte har gort det tidigate så är faktiskt en digitalkamera eller en videokamera ingen dum ide, så att inte svingen hamnar där tanken ska sitta osv som i mitt fall.... Grymt värdefullt att ha bilder på "hur satt skiten nu igen".

Det är nåt jag borde ha tänkt på.. JAg slägde bara skruvarna i 3 lådor..
Låda 1: stryrkronan, framhjul. Ja allt som sitter i hela det partiet.
Låda 2: ramskruvar, motorfästen
Låda 3: alla skruvar som blev över.
Men sorterat har jag ju. :rofl Få se om jag får ihop det sen .. :rolleyes:
Ah just det.. glömde.. ligger en hög med överblivna skruvar på golvet.. kanske inte så smart.

Mr Brownstone skrev:
Jag har nyligen plockat isär o ihop min aprilia, den är nog inte lika avancerad som din, och du är nog bättre än mig på att komma ihåg saker, man om du inte har gort det tidigate så är faktiskt en digitalkamera eller en videokamera ingen dum ide, så att inte svingen hamnar där tanken ska sitta osv som i mitt fall.... Grymt värdefullt att ha bilder på "hur satt skiten nu igen".

Faktiskt tvärtom, racern är enklare att skruva med än aprila rs/suzuki rgv.
Hondamanualen täcker allt, med enkla steg för steg-förklaringar.
Fast det skulle iofs vara kul med en dokumentär hur det går för Nyteknik :)

oFFkeFF skrev:
Faktiskt tvärtom, racern är enklare att skruva med än aprila rs/suzuki rgv.
Hondamanualen täcker allt, med enkla steg för steg-förklaringar.
Fast det skulle iofs vara kul med en dokumentär hur det går för Nyteknik :)
Jag vet att de flesta skulle skaka sina huvuden och skratta uppgivet om de såg mig mecka. Jag lovar att dokumentera eländet.

*/ ?>
Back