Demontera pressade lagerbanor på KTM-vev?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Håller på att renovera motorn och försökt i ett par dagar nu att få lagerbanorna från vevaxeln. Det är delade rull-lager där inre lagerbanan sitter pressad på veven. KTM har ett specialverktyg som kostar ca 800x2 vilket är för dyrt.

Har försökt slipa ur spår på lagerbanan och dra av med avdragare men omöjligt att få bra fäste i avdragar-klorna.

Kapade ut 4 skåror i ett järnrör och trädde på en avgasklammer som spände ihop järnröret över veven. Värmde upp den som fan för att lagerbanan skulle bli varm när man spände på skiten, funkade ej.. för lite värme gick från röret tilll lagerbanan antar jag.

Hur i HELVETE ska man få loss dessa lagerbanor utan att behöva betala ca 1600 spänn för jävla engångsverktyg.

Varför skall du ha av lagerbanorna?

Du skall väl ändå skicka veven på ompressning och då är det lika bra att de grabbarna demonterar banorna och sätter dit de nya. Det är supernoga att banorna hamnar på precis rätt bredd för att få korrekt spel, annars rasar det på nolltid....

Varför skall du ha av lagerbanorna?

Du skall väl ändå skicka veven på ompressning och då är det lika bra att de grabbarna demonterar banorna och sätter dit de nya. Det är supernoga att banorna hamnar på precis rätt bredd för att få korrekt spel, annars rasar det på nolltid....

Har redan varit iväg för att få dit ny vevstake. Glömde säga till/trodde jag själv skulle kunna få av lagerbanorna. Att shimsa de nya banorna rätt klarar jag nog av själv.

Varför de ska av? Ja borde behövas shimsas rätt när man bytt vev-lager+ramlager och så känns det dumt att bara byta "halva" lagret och köra på gamla lagerbanan. Nu finns det ändå ingen återvändå eftersom det är utslipade spår på ena banan.

Last edited:
Har redan varit iväg för att få dit ny vevstake. Glömde säga till/trodde jag själv skulle kunna få av lagerbanorna. Att shimsa de nya banorna rätt klarar jag nog av själv.

Då är det bara att handla verktyget och vara glad. Du kommer ändå att behöva det när du skall justera de nya banorna.

Då är det bara att handla verktyget och vara glad. Du kommer ändå att behöva det när du skall justera de nya banorna.

Återmontering kan ju inte vara svårt. Värma upp nya lagerbanan och veven i frysen. Se till att man mätt rätt och användt rätt brickor för att få rätt bredd på lagerbanan och sen borde nya lagerbanan nästan ramla på

Nä jag får ringa igen och be dem ha loss lagerbanan antar jag... :huvet Lär ju vara billigare än verktygen i alla fall

Du har redan varit på lagerbanan på ena sidan?

Jag tog en vinkelslip och slipar upp tre "jack" jämt fördelade på lagerbanan. Sedan tog jag en avdragare med tre klor och drog av lagerbanan. Jag värmde även på lagerbanan för att den skulle lossna lättare men tror inte det gjorde så stor skillnad då veven också snabbt tog upp värmen. Avdragare finns säkert på biltema, mekonomen, jula...gäller att hitta en stabil modell där klorna inte gärna kan glida ur de uppslipade jacken.

köp verktyget. skitsmidigt o snvända och verkligen inte engångs som du påstår. kostar 1092kr på krlströms.
Hur ska du veta att du har rätt shims bakom lagerbanan när du ska montera?

köp verktyget. skitsmidigt o snvända och verkligen inte engångs som du påstår. kostar 1092kr på krlströms.
Hur ska du veta att du har rätt shims bakom lagerbanan när du ska montera?

Mäta avståndet från packningsytan i blocken till inre lagerbanan, lägg till 0,3mm på det(packning) = totala hus-dimensionen och sen mäta tjockleken på veven och ta bort detta så vet jag det axiala spelet och vilka shims jag behöver ha på vevaxeln.

Låter inte så komplicerat som folk verkar antyda.

Kan efterkolla sen också om man sätter i veven i motorblocken, skruvar ihop och mäter hur mycket man kan dra veven på bredden.

Var hittar du verktyget på karlströms hemsida? Är det ett verktyg som passar för båda? KTM har ju två olika, en för varje bana.

EDIT: Glömde att skriva att jag åkte iväg till Dinmc igen, Ragnar fixa bort banjävlarna på 10min :tummenupp

Last edited:
Mäta avståndet från packningsytan i blocken till inre lagerbanan, lägg till 0,3mm på det(packning) = totala hus-dimensionen och sen mäta tjockleken på veven och ta bort detta så vet jag det axiala spelet och vilka shims jag behöver ha på vevaxeln.

Kan efterkolla sen också om man sätter i veven i motorblocken, skruvar ihop och mäter hur mycket man kan dra veven på bredden.

Var hittar du verktyget på karlströms hemsida? Är det ett verktyg som passar för båda? KTM har ju två olika, en för varje bana.

EDIT: Glömde att skriva att jag åkte iväg till Dinmc igen, Ragnar fixa bort banjävlarna på 10min :tummenupp

missa att du hade en 640. jag tänkte på RFS motorn. låter kass med två verktyg ju. jonte engdahl påstod att man kunde dremla ett spår och spräcka lagret med en huggmejsel eller liknande. kanske funkar.. jag kör med verktyget.
kan du mäta tillräckligt exakt på veven på det viset du säger? vi snackar ju shims i storleken 0,1mm.

Läs i manualen hur korrekt monterings och justeringsmetod för lagren är. Jag vågar sätta en hel del på att du inte kommer att få spelet inom spec på första pressningsförsöket.

När du pressat till vad du tror är rätt så monteras veven i blocket som sätts ihop. Därefter mäter man spelet med plastklubba och indikatorklocka. För litet spel= garanterat ras och sådana har jag sett många när icke erfarna monterat ihop sin KTM motor själv.

Läs i manualen hur korrekt monterings och justeringsmetod för lagren är. Jag vågar sätta en hel del på att du inte kommer att få spelet inom spec på första pressningsförsöket.

När du pressat till vad du tror är rätt så monteras veven i blocket som sätts ihop. Därefter mäter man spelet med plastklubba och indikatorklocka. För litet spel= garanterat ras och sådana har jag sett många när icke erfarna monterat ihop sin KTM motor själv.

Jag måste ha missat något men varför ska de vara svårt att få det rätt på första försöket? Enligt repair-manualen jag har så ska det gå till som ska jag skrev förut, kopierar in hit.

-The housing should be laid inside upwards, then measure the
distance from the sealing area to the inner rings of the roller
bearings. Note the readings and then add on 0.3 mm to allow for
gasket thickness.
– Measure the crankshaft at touching points and then subtract the
measured value from the housing dimensions. This figure will be the
axial play of the crankshaft, which should be 0.03- 0.12 mm (0.001-
0.005 in).

Om man är noga och mäter rätt sträckan mellan packningsyta och inre ramlagerbanan + tjockleken på veven så borde det blir helt rätt? Eller är kruxet det att få in lagerbanorna hela vägen in mot veven som är så svårt att få till? Vad jag förstod från Hagenblads renoveringstråd på soe så kunde han mer eller mindre släppa ner banorna på veven efter han värmt upp dem.

Pratade lite hastigt med Ragnar om det när jag var inne med veven igen för att få bort lagerbanorna. Han sa att jag antagligen inte kommer behöva andra shims än de som satt på innan eftersom det är samma lager överallt osv men att jag såklart ska kolla så det stämmer.

Efterkollen med indikatorklocka är däremot svårare om man som jag saknar en indikatorklocka som kan mäta avstånd här, har funderat på hur jag skulle kunna mäta här med skjutmått och få någorlunda mätningar men det lär inte bli några värden man kan lita på.

Men om det är väldigt vanligt som du säger Boris att folk som mig failar med det här så vill kommer jag självklart att ta hjälp av någon som kan kolla, med rätt verktyg(mätklockor osv) att jag fått rätt axialspel. Borde leta efter någon som jag kan åka iväg till med veven monterad i motorn.

Jag hade tänkt göra som killen i den här tråden gjort:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=632893&page=7

Kommer det vara stor risk för att det blir fel ändå?

Stor risk är väl att ta i men att inte mäta är dumt. Där finns åtminstone 2st på SH som ville göra jobbet själv och när de sedan monterat ihop cykeln gick veven tungt då den låg i spänn dvs 0,00 spel.

Du kopierade ur boken och spelet skall ligga inom 0,09mm. Inom det lilla fönstret skall variation i bredden på den nypressade veven, dina nypressade innerbanor och nypressade lager ligga. Vågar du lita på att du och vevkillen har sådan precision?
Där fanns en hel batch motorer från Husaberg (samma ramlagerkonstruktion och fabrik som KTM) som rasade kort efter att deras ägare plockat ut dem. Då hade fabriken inte mätt utan bara smackat ihop motorerna och produktionsprecisionen var inte bättre än att vissa låg under spec och rasade.

Stor risk är väl att ta i men att inte mäta är dumt. Där finns åtminstone 2st på SH som ville göra jobbet själv och när de sedan monterat ihop cykeln gick veven tungt då den låg i spänn dvs 0,00 spel.

Du kopierade ur boken och spelet skall ligga inom 0,09mm. Inom det lilla fönstret skall variation i bredden på den nypressade veven, dina nypressade innerbanor och nypressade lager ligga. Vågar du lita på att du och vevkillen har sådan precision?
Där fanns en hel batch motorer från Husaberg (samma ramlagerkonstruktion och fabrik som KTM) som rasade kort efter att deras ägare plockat ut dem. Då hade fabriken inte mätt utan bara smackat ihop motorerna och produktionsprecisionen var inte bättre än att vissa låg under spec och rasade.

Grymt tacksam för din hjälp Boris_JR! :Bugar Känner mig klokare på det här nu.

Läste samma sak som husorna fast om någon av ktms nyare crossar som också satt axialspelet väldigt tight på något annat forum.

I flera av renoveringstrådarna på advrider har de "kännt" när axialspelet blir för tight, någons vev gick inte ens att dra runt och någon annans gick väldigt trögt.

Kommer mäta upp i helgen och se om jag kommer fram till att jag behöver byta shims.

Ska iaf testa att se om det går att mäta hur mycket axeln sticker ut från blocket med skjutmått och sen banka lite lätt den åt andra hållet med gummiklubba och mäta om jag ser någon skillnad, lär inte bli några värden man kan lita på men i brist på bättre verktyg här hemma så.

Får se om jag hittar någon med nogrannare verktyg jag kan åka iväg med veven monterad i motorn med.

Känns ju jävligt dumt att renovera en motor för drygt 10k och sen vara slarvig med att det sätts ihop rätt

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!