Demontera motor på Fireblade

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
tjena.

måste kanske montera ner motorn på min CBR 900rr -98.

kan man ta ner hela klabbet i ett stycke, vill säja allt utom tanken, alltså hela motorn med förgasare o kablar o hela skiten, så man inte måste ha den i smådelar.

är det förjävla svårt om man är två st, lr bara komma ihåg vart allt satt så är det lungt? behöver inte tömma någon olja lr kylar-vatten?

verkar inte vara helt omöjligt i alla fall... :va
 
Jag plockade bort allt skräp. Fick ur motorn själv med en gipsad högerarm :D

/Fredrik


Alex 6R skrev:
tjena.

måste kanske montera ner motorn på min CBR 900rr -98.

kan man ta ner hela klabbet i ett stycke, vill säja allt utom tanken, alltså hela motorn med förgasare o kablar o hela skiten, så man inte måste ha den i smådelar.

är det förjävla svårt om man är två st, lr bara komma ihåg vart allt satt så är det lungt? behöver inte tömma någon olja lr kylar-vatten?

verkar inte vara helt omöjligt i alla fall... :va
 
Du måste tömma åtminstone kylarvätskan. Oljan kanske du kan komma undan med att ha kvar i, men om du ska ha isär motorn är det nog en god idé att tappa ur oljan också... Förgasarna måste bort så du får loss gasvajrarna också. Det kan vara idé att lossa svänghjulet med motorn i ramen, om du ska ha isär motorn.
 
Det blir garanterat mer krångel och tar längre tid om du ska försöka få ut maskinen med allt intakt. Kablage är väl det minsta bekymmret då allt sitter kontakterat, plug and play. Förgasare, kylare och sånt sitter med ett par skruv/klämmor, för att det ska vara lätt att ta bort vid behov. Töm alla vätskor för annars kommer du garanterat tömma dem där du inte vill ha dem, på golvet, i skorna, i bakluckan på bilen......
 
Alex 6R skrev:
tjena.

måste kanske montera ner motorn på min CBR 900rr -98.

Kolla först om du måste ta ur motorn! Det går att göra rätt mycket meck utan att ta ur den, det är en hel del jobb att spara.
Vad är det som har hänt?

/ Racerpelle
 
tack för svaren,..

jag måste kanske svetsa ena motorfästet i ramen, men bara i ramen, inget i själva motorn/blocket, därför tänkte jag bara om man kan ta ur motorfästeskruvarna o kablarna o "hissa" ner den" med kylarvattnet i den, funkar inte det?

jag ska alltså inte ta isär motorn på ngt sätt!

vilka bultar är viktiga att dra rätt moment??
 
Fan är evigt tacksamm för goda tips och sånt som man ska undvika...
 
Vad har hänt med motorfästet? Krökt? Lossnat?

Alla skruvar som ska sitta rätt förspända ska dras med moment!
På MC blir det så gott som alla skruvar.

/ Racerpelle
 
jag hade crashpuckar på i ramen, så kvaddade jag i höstat i en rondell, o pucken tog emot trottoarkanten, o själva "örat" som hänger ner från ramen och som man sticker motorbultern igenom har gått av.

det går nog att svetsa utan att ta ner, men jag vet inte om man måste komma åt ordenltigt runt om
 
Det borde kunna svetsas från utsidan bara.
Måste finnas någon i GBG som kan, kanske någon här på forumet vet.

/ Racerpelle
 
Alex 6R skrev:
jag hade crashpuckar på i ramen, så kvaddade jag i höstat i en rondell, o pucken tog emot trottoarkanten, o själva "örat" som hänger ner från ramen och som man sticker motorbultern igenom har gått av.

det går nog att svetsa utan att ta ner, men jag vet inte om man måste komma åt ordenltigt runt om


Precis samma sak som hände mitt "öra". Det gick av på mitten, dvs 180 grader av hålet kvar och resten av.

/Fredrik
 
Halloj....

Du kan svetsa det med motorn på plats hos en Alu svetsare!
Han gör en v fog från utsidan och fyller den.. :tummenupp

Har byggt helt nya fästen med Blackbird motorn som mall i ramen!
Funkar... :banana

Har lagat ett motorblock hos en svetsare utan att ens tappa ur oljan!!!
Gick bra det med...

Ta kontakt med en seriös svetsfirma och rulla dit hela hojen!
Finns säkert någon på forumet som hat tips om en sån om du inte redan känner till en!

Lycka till
 
tack för svaren,, då kanske det inte e helt omöjligt då..

Kamikazi Kid: vad menar du med att han lägger v fog från utsidan? jag ska lägga upp en bild snart så kan ni kolla in läget...
 
Alex 6R skrev:
tack för svaren,, då kanske det inte e helt omöjligt då..

Kamikazi Kid: vad menar du med att han lägger v fog från utsidan? jag ska lägga upp en bild snart så kan ni kolla in läget...

Om jag gissar rätt så har själva fästet gått av...
Det man gör är att ta de 2 delarna och slipar brottytan på var sida, så när du sätter ihop dom igen så bildas ett V format dike!
Där i lägger man svetsen för att det ska "bränna igenom" utan att lämna sprickor på baksidan!
Inget för den ovane att hålla på med när det gäller Alu!

Resultatet blir bra men det kommer synas...
Men kåporna täcker ju örat så det gör kanske inte så mycket.

Själv så var jag så jäkla seriös så jag slipade till mina ombyggda fästen och eloxerade om ramen.
Med det resultatet att dom fick 3 olika nyanser pga olika legeringar i materialet!
Silverfärg gick oxå bra! :huvet


Ge hit dina kåpor förresten! :7peta :tungan
 
Last edited:
ok så alla alu svetsar kan inte det? ska jag berätta det för dem att de ska glra så lr om de kan de?
behöver man inte svetsa runt om då utan bara på en sida så blir det svetsat "runt" om automatiskt?

tyvärr, mina kåpor måste jag ha, måste ju sälja hojen till hösten, till förmån för en gixxer 03a
 
Alex 6R skrev:
glra så lr

tyvärr, mina kåpor måste jag ha, måste ju sälja hojen till hösten, till förmån för en gixxer 03a


Va?
glra? lr?? vad menas???
Alla alu svetsare kan men det är en fråga om vilja!!!

Det där med kåporna förstog jag inte heller!! :lol
 
nja,,

kan alla alusvetsar det där med v-fogen menade jag? lr kan man ge dem det som ett tips, lr kan de inte det så ska man gå till någon annan.?
 
Alex 6R skrev:
nja,,

kan alla alusvetsar det där med v-fogen menade jag? lr kan man ge dem det som ett tips, lr kan de inte det så ska man gå till någon annan.?

Klart dom kan....
Ska inte vara några problem tycker jag.
Men det är ju frågan om dom är så imponerade av att du rullar in hela hojen och vill få ett litet öra fixat!
Kan tänka mig att dom tycker det skulle vara lättare att svetsa med ramen lös!
Jämfört med vad det innebär för dig så kan du ju lägga lite energi på att övertyga att det går bra såhär!!! :hihi

500 spänn för kåporna då?? :tummenupp
 
ett tips är o inte va dumsnål. Du kanske behöver lite nytt kylarvatten? Passa på o skaffa ny olja!

/ Hannes
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top