Demontera dörrlås!?

andreasnoren

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2007
Hoj
ktm 690 smc -08
tjena jag hade tänkt byta ut min låskolv till ytterdörren, men jag ha´r fastnat i demonteringen, det jag måste få bort för att kunna få ut hela "lådan" är att ta bort den mässingscylindern som kolven sitter i, är det nån som har nåt tips på hur jag ska lyckas.

låset är ett assa scd

Bifogat

• P8240295.jpg
    P8240295.jpg
    229 KB · Visningar: 2,606
Ett sätt att ta bort låscylindern är:

*Skaffa dig en kraftig rörtång
*Vrid själva låscylindern så går bultarna som håller av.

Vips och du får bort låskistan.

Det brukar väl sitta skruvat på något sätt från insidan av dörren om jag inte missminner mig. Dom lås jag plockat isär har i alla fall varit så även om det är ett tag sedan jag gjorde det. Det har suttit två skruvar som varit skruvade genom låscylindern och in i låsmekanismen i dörren som man kommer åt först när man tagit bort täckbrickan som du gjort.

In med nyckeln, vrid den till 1210 ta bort en svart "fjäril" och sen vrider du den till 1150 och tar bort den andra och vips så tittar skruvarna fram.

okej... Har monterat/demonterat hur många lås som hellst... Och det bör vara fingängade stjärnskruv som sitter skruvade från insidan som sagt...

Edit... Såg nu att det inte är en helt vanlig låskolv så det är antagligen som ovan beskriver...

Last edited:
På undersidan sitter det en liten "tapp" peta in den (uppåt) med en fin skruvmejsel eller syl o dra sedan mässingshylsan utåt, den är inte skruvad

tack för hjälpen

ok tack för en lysande förklaring med fjärilarna.
ska testa det imorn,

egentligen ska jag inte bort med kistan utan det vara bara själva cylindern (kolven)

In med nyckeln, vrid den till 1210 ta bort en svart "fjäril" och sen vrider du den till 1150 och tar bort den andra och vips så tittar skruvarna fram.

måste vatt trött igår såg inte att du redan hade av "koppen" ,men då är de som ovanstående säger för o få väck,

hoppas du lyckades med cylinderbytet.

när du bytt cylinder så bör du montera tillbaka dom små fjärilarna då dom gör så att du får ett godkänt lås.

det har löst sig tillfälligt.
det var inge problem att få bort fjärilarna o på så sätt få bort allting.
nu hade jag bara ett "ovalt" lås som jag kunde sätta på utsidan, men får fixa en helhetslösning senare.

tack för all hjälp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...