Demontera bakaxel

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej.

Jag skall demontera bakhjulet och har följt Haynes. Har lossat hjulmuttern och lossat på kedjespännarna men jag stötte på patrull när jag skulle lossa hjulaxeln.

Den går trögt i genom hjulet, jag testade att knacka lite på den med en hammare och då flyttar den sig men nu är det som sticker ut i höjd med svingen på sidan jag knackar och jag orkar inte dra ut den med handkraft.

Skall det vara så här, jag hade fått för mig att den skulle löpa ganska lätt?

Frågan är nu hur jag skall lösa det här, är det någon risk att förstöra hjullager och axeln om jag sticker in något och knackar mer? Känns lite olustigt faktiskt.

Verkar som att det som tar emot är där axeln går in på högersidan på svingen, ser väldigt tight ut där.

Skall man palla upp hjulet på något vis? Jag har lagt en bräda under och försökt få det i en neutral position men axeln löpte inte lättare för det.

Tack på förhand!

använd en stång något mindre än hjulaxeln. exempelvis lång förlängning till 1/2" hylsnyckelsats och knacka ut axeln. Har aldrig upplevt några problem med det. Akta gängorna bara så de inte skadas. Allt för kraftigt knackande kan göra axeln tulpanformad i änden.

Att ha axeln i vad du kallar neutral position (såväl i höjd som i sidled) är nog en förutsättning för att få ut den utan allt för mkt våld. Försök slå tillbaka den och lägg på olja med en trasa alt spraya på teflon på så stor del av axeln som möljigt. Har du möjlighet att "följa med" axeln med ett rör av samma dimension som axeln så säkrar du att du har hjulet rätt placerat.

Tack så mycket för era svar!

Så det är alltså inget onormalt att det går trögt? Axeln verkar väl infettad så det är nog inte problemet. Är mest väldigt rädd för att förstöra något och lager och annat är ju känsliga grejer så vill inte använda för mycket våld.

Angående neutral position i sidled, skall jag dra åt justermuttrarna så att jag får mer slack på kedjan tro? Som det är nu är de lossade helt så de inte stoppar hjulet.

Tack så mycket för era svar!

Så det är alltså inget onormalt att det går trögt? Axeln verkar väl infettad så det är nog inte problemet. Är mest väldigt rädd för att förstöra något och lager och annat är ju känsliga grejer så vill inte använda för mycket våld.

Angående neutral position i sidled, skall jag dra åt justermuttrarna så att jag får mer slack på kedjan tro? Som det är nu är de lossade helt så de inte stoppar hjulet.

Prova att slacka kedjan helt och skjut fram däcket. Sedan kan du ta av kedjan från kuggen. Prova sedan att få neutral position i höjdled, brukar funka bra med en sko emellan golv och däck.

Jag försökte så gott jag kunde att få hjulet i neutral position men axeln gick ändå trögt så jag fick slå ut den med en förlängare.

Tog bort hjulet och testade sedan att föra igenom axeln genom svingen men kärvade även då så det är tight.

Problemet nu är att jag är rädd att jag förstört någonting. Två stycken grejer sticker ut på vardera sida om fälgen (se bilder) samt att kåpan eller vad man ska kalla det som drevet sitter i verkar ha lossnat lite granna...
Är grejerna sabb eller går det att trycka tillbaka?

Grejen som sticker ut på drevsidan kanske ska sitta så? Men bromssidan har ju grejen definitivt lossnat på något sätt...

Så trökigt det här när jag bara ville ha loss hjulet för att kunna få ett nytt däck.

Bifogat

• IMG_0507.jpg
    IMG_0507.jpg
    236 KB · Visningar: 60
  • IMG_0505.jpg
    IMG_0505.jpg
    232.9 KB · Visningar: 73
De mindre grejerna är de distanser som ligger an mot lagren, de är lösa när de inte sitter pressade med axeln och muttern. Se'n är drevet fastsatt i ryckutjämnaren, som är som små gummikuddar som hakar i varandra och jämnar ut ryck i drivlinan. Ryckutjämnaren går att bara lyfta ur och det gör alltså inget att den är lite lös. Lyft lös och kolla skicket på gummikuddarna du!

Det som sticker ut är distanser mot svingen, dom ska sticka ut :)

Var inte orolig, drevet sitter bara fast med gummi (dämpar rycket som blir när du släpper kopplingen!
Sakerna du ser antar jag är distanserna, dom ska också sitta löst!
Testa att ta bort drevet från fälgen(bara o dra loss) så ser du hur det funkar!
Se bara till att få tillbaka distanserna på rätt sida ifall dom är olika

MVH / Anders

Bugar och bockar för era kanonsvar, var riktigt skönt att höra!

Dock funderar jag på det som alltså är distansen på ena sidan, (bild) den ser ju ut som att den ska längre in men det är alltså bara att ge den en kyss så den sitter an mot fälgen ordentligt?
Som det är nu sitter den lite på sniskan och ser inte ut att sitta ända in så att säga.

Skall plocka loss drevet imorgon och se hur det ser ut, kanon att man kan lära sig massa saker så här!

Bifogat

• IMG_0503.jpg
    IMG_0503.jpg
    236.1 KB · Visningar: 57
Det ska inte behövas nå't speciellt våld för att få dit distansen, den bör gå att plocka lös med fingrarna och sedan tryckas tillbaka rakt med fingrarna.

Sitter en till sån där kullagergrej på insidan när du plockar bort drevet, ser lite annorlunda ut men kan ju vara bra att inte tappa bort den antar jag :D // mek-rookien

Last edited:
Nu hänger jag inte riktigt med!

En till kullagergrej bakom drevet:va

Ja inne i hjulet menar jag, distans heter det visst

sån här typ

3929992672_951294b674.jpg

Ja inne i hjulet menar jag, distans heter det visst

Ok lagerdistansen.

Nu är jag ingen expert men hjulaxeln kan vara lite kärv att få ut om men inte varit urtagen på länge. lite oxidation och rost kan kräva lite milt våld för att få ut den.

Distanserna skall däremot kunna tas bort och sättas tillbaka med handkraft i packboxarna.

Last edited:
Tjena.

Tack för all hjälp hittills. Ska få däcket påkrängt imorgon så blir intressant att se hur monteringen går.

Medan jag ändå är igång så har jag en till fråga som jag lurat på. Det fästet som bromsoket sitter i (bild) verkar ju sitta helt stumt.
Hur ska man då kunna justera kedjan när det fästet låser hjulet i den positionen?

Bifogat

• IMG_0513.jpg
    IMG_0513.jpg
    231.9 KB · Visningar: 68
Tjena.

Tack för all hjälp hittills. Ska få däcket påkrängt imorgon så blir intressant att se hur monteringen går.

Medan jag ändå är igång så har jag en till fråga som jag lurat på. Det fästet som bromsoket sitter i (bild) verkar ju sitta helt stumt.
Hur ska man då kunna justera kedjan när det fästet låser hjulet i den positionen?

Lossa bulten till momentstaget.

Lossa bulten till momentstaget.

Mja, fast visst är det väl nån form av leder på momentstagets ändar? Det ska ju bara vara att flytta hjulaxeln som man behagar.

Hett tips till trådstartaren: Ta isär allting och gör rent. Saker som går trögt och dummar sig underlättar inte nånting. "Axelblocken" inuti svingen ska löpa ganska lätt, liksom hjulaxeln genom sving och hjul.

Sen tror jag inte att du hade behövt plocka loss bromsoket bak, men det underlättar onekligen monteringen igen.

Tjena.

Fästet till oket följer hjulaxeln när du justerar kedjan:tummenupp

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard