Demontera axel på R1 styrkrona

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Håller på med ett Caféracer bygge med en japscustom som stomme.

Införskaffade mig en R1 gaffel idag som provmonterades ikväll. Som jag misstänkte så passar inte övre styrlagret i ramen på hojjen (för stor). Originalaxeln som sitter i styrkronan (den som går igenom ramen) kan förmodligen flyttas över till R1:ans gaffel, problemet är att jag inte får bort axlarna.

Axeln på R1:an är av aluminium, denna sitter benhårt fast i den undre styrkronan, vet inte om den är gängad eller pressad på plats.

Någon som vet hur denna demonteras?

Tack på förhand!

Lysande!

Tack för tipset!

Ngn som vet vart man kan få detta gjort i Sthlm området?

Nästan varje bilverkstad har en press, sväng in och fråga med lite pengar i handen så kan dom säkert hjälpa dig!

Var förbi Ava-mc nu på förmiddagen. De ville ha minst 850 för jobbet vilket enligt dem är 1 h jobb.. Förmodligen skulle det kosta mer, så jag drog iväg till en vanlig bilmeck. Vet inte kostnaden än.. återkommer!

HALLÅ.. Han var på AvA:D
Ja, så jag blir faktiskt lite förvånad! Jag har fått kanonhjälp när jag har köpt grejer där, Svante är kanon bakom reservdelsdisken tex! :tummenupp Jag köpte ett kullager för nått år sen, och dom drog av det gamla och tryckte på det nya på axeln, det ingick i köpet så att säga :tummenupp
Polka fick kanonhjälp när hon provade ställ också. Det är väl mc-försäljningen som brister lite...

Det finns en ledig mekplats till dig,om du vill fixa det...:D
Om det inte vore för den plötsliga gikten så :D

Last edited:
Mors igen!

Helt magiskt hur fan man kan ta ut sånna ockerpriser för en skitgrej.
Jag har tyvärr ingen hydraulpress hemma i garaget, annars hade jag fixat det själv. Blev som vanligt bemött av en tröttgök bakom kassan som masade sig iväg och hämtade en ännu tröttare meck. Båda 2 stod och stirrade på styrkronorna i 5 min, suckade och åmade sig. Ett jävla skämt hur fan man kan få kunder om man beter sig på detta sätt.

Var även där i somras och frågade vad de ville ha för att E85 konvertera hojjen (läs byta munstycken i förgasarna). Fick svaret att det skulle gå på 5-8k beroende på jobb! Sket i dom och gjorde jobbet själv under ett par kvällar.

Herre gud säger jag bara...

Var förbi Ava-mc nu på förmiddagen. De ville ha minst 850 för jobbet vilket enligt dem är 1 h jobb.. Förmodligen skulle det kosta mer, så jag drog iväg till en vanlig bilmeck. Vet inte kostnaden än.. återkommer!

Helt otroligt. Förra året bytte jag styrlager på min K3:a. Var nere på mc-service. De pressade då ut stången för att få ut den gamla lagerbanan och pressade sen tillbaka den. Det tog tio minuter och kostade inget.

Problemet löst!

Lämnade det som sagt till en gammal jobbarpolare.
200 spänn + att han anpassade den gamla axel till den nya med svetsing + svarvning.

AVA släng dig i väggen!

haha.. tänkte precis säga till dig o skicka upp den till mig så hade de blitt billigare :D tur din polare fixa det :tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D