Demohojar

Cornholio

I am Cornholio!!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
SV1000
Har en fråga gällande köp av demohoj. om man hittat en hoj som gått under 100 mil som demo, vad kan man räkna med för slitage på den jämfört med om man gjort en korrekt inkörning de första 100 milen. Man kan ju utgå från att den blivit pressad bra mycket mer än rekommenderat enligt instruktionsboken för inkörning. Någon som har erfarenhet?

Cornholio skrev:
Har en fråga gällande köp av demohoj. om man hittat en hoj som gått under 100 mil som demo, vad kan man räkna med för slitage på den jämfört med om man gjort en korrekt inkörning de första 100 milen. Man kan ju utgå från att den blivit pressad bra mycket mer än rekommenderat enligt instruktionsboken för inkörning. Någon som har erfarenhet?

Ingen hoj lär väl kunna plågas sönder på 100 mil även om dom säkert är av mer hänsynslös karaktär.
Det du måste fråga dig själv är om prissänkningen motsvarar vad du tycker det ska vara värt.

T.ex. så köpte jag min 12:a med årsmodellsrabatt ~40 tusen ned. (ej demo utan 0 mil på mätarn).

Lycka till.

Ok, tack. såg att det redan fanns en sådan här tråd sedan tidigare. Den hojen jag sett är nedsänkt i pris till 85 tusen från 100 så.. sedan ingår 1a service vid leverans så det kanske är något man skall satsa på trots allt.

det är väl bara att själv provköra den hårt och se om den är frisk.
Lånar man ut grejorna till en massa folk kan man räkna med att nån jäkel kan lyckas att förstöra nåt.

moderna motorer är välbalanserade från fabrik. Inkörning kan kanske vara bra men det är knappt av stor betydelse för prestanda eller livslängd. En klok rek. är att ta det lite lugnt (ffa inte segdra & inte med kall motor) första 10! milen sen är det fri gas som gäller.

Jag har haft många nya sporthojar varav flera rettor av samma årsmodell som jag kört in / inte kört in. Ingen skillnad på prestanda = den som kördes in var slöare!! Vilket jag tolkar som att den var ett "måndagsexemplar" asså inte att inkörningen gjorde prestandan sämre iaf

M a o så skulle jag inte oroa mej hur den använts. :hej

Köp

Tror att det är lugnt att köpa.

100 mil knäcker sällan en ny hoj. Om någon har kört sönder den så är den ju trasig (och det är den väl inte, för då köper ingen den) eller reparerad (o i så fall är den ju hel).
Kolla så den inte skramlar mer än normalt och låt säljaren ta ett kompprov om du är osäker.
Kolla hur det är med nygarantin, från vilket datum?

Lycka till / Racerpelle

Besökte en fabrikant nere i Bologna. Det stod två killar i slutet av monteringen som ledde en varje ny hoj i ett rum med avgasutsug. Satte på en del diagnostic-apperatur och sedan så startade de hojen på ett rullband och gav fullt på alla växlarna ett par gånger. Ingen varmkörning där inte. Det gjorde de på alla hojarna, inklusive samlarmaskinen MH-e och en ny maskin till Bayliss som de ledde ut ifrån Corse-avdelingen dekaltrimmad och klar.
Samma sak gör iaf. Triumph, men säkert fler av tillverkarna.

FireSalle skrev:
Besökte en fabrikant nere i Bologna. Det stod två killar i slutet av monteringen som ledde en varje ny hoj i ett rum med avgasutsug. Satte på en del diagnostic-apperatur och sedan så startade de hojen på ett rullband och gav fullt på alla växlarna ett par gånger. Ingen varmkörning där inte. Det gjorde de på alla hojarna, inklusive samlarmaskinen MH-e och en ny maskin till Bayliss som de ledde ut ifrån Corse-avdelingen dekaltrimmad och klar.
Samma sak gör iaf. Triumph, men säkert fler av tillverkarna.

Jag jobbar på Husqvarna motorsågar o där gör vi precis likadant. Full gas från kallstart i 90 sek.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT