Dem och de på Sporthoj

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Bara jag som ser en felaktig ökning av användandet av dem? I övrigt bra inlägg blir lite sämre när folk inte kan de grundläggande skrivreglerna. Galet irriterande.

Håller med. Inte bara här. Ser det överallt. Har ni ingen aning så använd de. Då blir det i alla fall rätt 9 gånger av 10. Annars kan man ju byta ut mot oss och vi. En del har lättare att få det rätt sen byter man ut vi mot de och oss mot dem. Vi springer => de springer (oss springer heter det ju inte). Vi kastar oss i vattnet => de kastar dem i vattnet.
Sen finns det fall då det faktiskt kan vara svårt men de är få. Chansa då på de vilket oftast är det rätta.
Med vänlig hälsning,
Språkpolisen

Alternativt, om man inte har en aning så kan man använda dom, som ser lite sämre ut men är bättre än inkorrekta de och dem.

Bara jag som ser en felaktig ökning av användandet av dem? I övrigt bra inlägg blir lite sämre när folk inte kan de grundläggande skrivreglerna. Galet irriterande.
Är ökningen felaktig? Om den är "mätbar" kan den då vara "felaktig"?:rolleyes:
Nu när vi är inne i petimeterterräng så...
"...som ser en ökning av det felaktiga användandet av....":tummenupp

Bortsett från det så...jag håller med...f-n det vore mindre illa om de skrev dom överallt istället för dem hit och dit i tid och otid.

"Dom" är ett bra ord att ha!!

Dem skriver så illa nu för tiden... :D

Är ökningen felaktig? Om den är "mätbar" kan den då vara "felaktig"?:rolleyes:
Nu när vi är inne i petimeterterräng så...
"...som ser en ökning av det felaktiga användandet av....":tummenupp

Bortsett från det så...jag håller med...f-n det vore mindre illa om de skrev dom överallt istället för dem hit och dit i tid och otid.

Ja jävlar. Jag skäms å det grövsta och skyller på copy/paste-sjukan. Eller på ren okunskap. Eller slarv. Säkert är dock att jag pudlar.

Inte nog med att de och dem fullständigt har spårat ur, särskrivningen fortplantar sig som en eldsvåda i det Svenska språket.
Dem flästa nya programm i mitt jobb är sär skrivna så ini helvet i varenda diagnos programm att nån borde lära dem som sitter bakom tann jenterna lite rikssvenska, för bövelen.
Man får ju spader för mindre.

Och insektsnycklar!!1 Är det nyckelpigor LR? :mad:

Last edited:
Tack för den uppsträckningen. Noterat.

Vidare vill jag uttala ett dubbel-tvi över de som envisas med att använda han i text där det ska vara honom. Upphör genast med ofoget!

Det är bara Wasas bibel som styr det där så att folk tror det finns regler. Men det finns inge regler och språket skapas och omformas i ett dynamiskt och kreativt förlopp.

Jag tycker man skall få skriva som man vill. Det är mest liberalt.

:glömdet

Det är bara Wasas bibel som styr det där så att folk tror det finns regler. Men det finns inge regler och språket skapas och omformas i ett dynamiskt och kreativt förlopp.

Jag tycker man skall få skriva som man vill. Det är mest liberalt.

:glömdet

Så länge vi får tolka det som vi vill så får väl folk skriva som de vill.
Men vill man vara säker på bli för stådd så skall man väl inte för vänta sig allt för mycket?
Brun hårig sjuk sköterska kör last bil eller lång tradare medan den lång håriga piloten i sitt flyg plan är på väg längs landnings banan och i affären finns numera bara kassa biträden. Strål kastare lyser på bad boll när någon i bad byxor och bad lakan plockar upp den...

Last edited:
Vi springer => de springer (oss springer heter det ju inte). Vi kastar oss i vattnet => de kastar dem i vattnet.

Men den andra där är ju inte rätt. Rent syntaktiskt är det väl bara i förstaperson som man kan använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen?* Rätt borde vara "De kastar sig i vattnet".

*Detta gäller åtminstone på engelska, svenska syntaktiska regler har jag aldrig studerat.

EDIT: Både i första och andra person kan man uppenbarligen använda sig av objektsformen i reflexivt syfte vilket betyder att jag borde formulerat mig mer som "i tredje person kan man ju inte använda sig av objektsformen som reflexivt pronomen".

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...