Delar till renovering?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag skulle vilja renovera en gammal mc (oklart vilken), men har dåliga erfarenheter av problemen med att hitta delar. Jag försökte för några år sedan renovera en gammal moped, Husqvarna Trapper från tidigt 60-tal, men det visade sig vara omöjligt att få tag i delar. Det som behövdes var bl a tändplatta med magneter, men det gick inte att hitta detta på vara sig Tradera, Blocket eller hos mopedhandlare. Handlarna slutar väl lagerföra delar till så gamla moppar.
Drömmen nu är att hitta och renovera en gammal hoj, typ Honda XL 500. Men är det någon ide att försöka med detta, om det inte går att hitta delar?
Tänker då inte bara på slitdelar, utan även kanske packningar och lager till framgaffel, motordelar, elektronik och kanske delar till växellåda/koppling.
Delar till HD, Traja, Norton och liknande finns säkert, men halvtrista gamla japaner kanske ingen lagerhåller delar till?

Hittar du en hoj du är sugen på, kolla eBay först, får du några tusen träffar på delar är det bara att köra.

XL500 är inga problem

Ok, det är alltså utländska sajter som gäller. Det blir väl till att sätta sig in i hur detta fungerar då, och hoppas att det inte skiljer mellan olika länder vilka delar som sitter i. Risken finns ju att svenska trafiksäkerhets- och miljökrav gör att hojarna byggs på olika sätt för olika marknader.
Men det är ett smart tips att man kollar upp tillgången på delar innan man köper på sig ett visst objekt, bra ide.

Till engelska cyklar finns det flera handlare, till Suzuki Mc Shopen Karlstad, övriga Japaner Part Sweden (Lelles), De vanliga McHandlarna kan få fram mycket.
Mc Skrotar och veteranmarknader.
Ebay är ofta att gå över ån efter vatten, oftast dyrt.

Till engelska cyklar finns det flera handlare, till Suzuki Mc Shopen Karlstad, övriga Japaner Part Sweden (Lelles), De vanliga McHandlarna kan få fram mycket.
Mc Skrotar och veteranmarknader.
Ebay är ofta att gå över ån efter vatten, oftast dyrt.

Givetvis finns det en hel del i Sverige, även till mitt exempel XL500. Men jag förstår inte vad eBay skulle vara dåligt på? Kanske är du bara obekväm med att handla från andra länder?

Gamla japsdelar i Sverige är sviindyrt, även beg typ Spinning Wheel. På eBay är det vansinnigt mycket billigare att köpa tex förgasarrenoveringssater, packningar, kolv, mm mm

Delar till förgasar renovering är kanske billigare på ebay, men vad är det man får.
Om man tex köper från Mc Shopen, säger Torbjörn dessa grejor är bra!
Eller den skall du inte köpa, dessa tips får man inte på ebay.
Man kan ringa till honom, är ett levande uppslagsverk på Suzuki.
Begagnade delar är inte billigare utomlands, inte om man skall ha delar till äldre japanska Motorcyklar.
Sedan består ebay mest av eloxerade handtag.
Om man söker på delar till en viss modell kommer det mycket skit från Kina!

Delar till förgasar renovering är kanske billigare på ebay, men vad är det man får.
Om man tex köper från Mc Shopen, säger Torbjörn dessa grejor är bra!
Eller den skall du inte köpa, dessa tips får man inte på ebay.
Man kan ringa till honom, är ett levande uppslagsverk på Suzuki.
Begagnade delar är inte billigare utomlands, inte om man skall ha delar till äldre japanska Motorcyklar.
Sedan består ebay mest av eloxerade handtag.
Om man söker på delar till en viss modell kommer det mycket skit från Kina!

Jag renoverar 2-4 st japanska äldre hojar per år, det var tio år sedan Mc-Shopen behövde hjälpa mig med svåra delar.

Jag bläddrar förbi tiotusen eloxerade kinahandtag.....

Förgasarrenoveringssatser som från England kostar 200,- komplett, kostar kanske 1.500,- att plocka ihop i delar på Yamaha Center, som du dessutom måste betala i förskott!!!!

Dålig kvalité? Ja kanske men funkat hittills.

Däremot håller jag med om att begagnade delar sällan är billigare, jag har sålt en del svåra grejer själv, ända till Miami tex.

Ett typiskt exempel till, en japansk radfyra. Ska du köpa 4 st kolvringssatser tillsammans med förgasarrenoveringssatser i Sverige så är du uppe i runt 6000,-

På eBay för du dina grejer för 2000,-

Ett till exempel, köpte ett komplett motorrenoveringskit till Honda 250 fyrtaktcross -02 för 2000,- från England.

Kolv, stake, vevparti alla packningar, lager o-ringar, tätningar osv osv

eBay är inte bara Kina

Jag kollade eBay när jag drog av kopplingsvajern på min 750 LTD från -82. Hittade en firma i Tyskland som sålde för 115 kr eller så. Köpte två. 1999 köpte jag en i Sverige för 350-375 kr.

Jag har kollat delar till mina hojar och det finns mycket begagnat i bra skick till bra pris. Sedan finns det skräp till fantasipriser. Det är bara att kolla och bilda sig en egen uppfattning.

Jag köpte en kinatillverkad hastighetsmätare från en annan firma i Tyskland. Lite dyrare kanske men snabb leverans och lite säkrare tänkte jag.

Från Spinnin Wheel köpte jag lite grejer till min LTD. Hastighetsmätare från en Kawa 400 (mycket mindre än original, graderad till 180), ett bromshandtag från en gpz 750 och nya bromsbelägg till skivorna fram. 1400 kr plus 130 kr i frakt.

Bromsljuskontakt saknades på bromspumpen och de modellerna som jag har hemma passade inte.
De skickade en sprillans ny direkt utan kostnad.

Spinnin Wheel har mycket nya originaldelar till bl.a 80-tals Kawa. 250 spänn för två uppsättningar bromsbelägg (detta var iofs SBS) är inte dyrt.

I England finns det massor av delar till gamla hondor. David Silver Spares.

Förvånad att ingen nämnt www.cmsnl.com , kanske dyra men har ofta nya originaldelar eller reproducerade delar efter originalspecen.
http://www.motorsloop.com , https://www.motorparts-online.com , https://www.boonstraparts.com är för att bara nämna ett par skrotar där man ibland hittar det man behöver, sen att det ibland kostar för ju stå i färgen, delarna blir ju bara svårare o svårare att få tag i.

Sen vill jag också som i tidigare inlägg framhålla MC Shopen i Karlstad, när det gäller Suzuki är han riktigt grym.

M v h
Micke

Absolut bäst reservdelshållning har efterkrigsmodellerna av Norton Manx med featherbedram och Vincent Black Shadow. Går att bygga helt nya cyklar av tillgängliga nytillverkade delar. Annars är väl ett tips att leta efter nån hoj som sålts mycket av. Numera döda märken som gjordes i små serier kan vara helt omöjliga att hitta delar till.

IMZ/KMZ/Ural/Depr 650-750cc 50-tal och framåt. Alla delar finns billigt på nätet och du kommer definitivt få meka. Men är du ute efter en putsad hoj med bra finish så kanske du ska titta efter något annat.

För några år sedan köpte jag en hoj från ett dödsbo i Boråstrakten, en samlare har dött och jag fick se 2 olika lager med enorma mängder BMW delar typ 50-80 tal samt hundratalet 80 tals tankar alla märken 80-90 tal. Undrar ibland var allt blev av. Den åldrige brodern hade inget intresse.

IMZ/KMZ/Ural/Depr 650-750cc 50-tal och framåt. Alla delar finns billigt på nätet och du kommer definitivt få meka. Men är du ute efter en putsad hoj med bra finish så kanske du ska titta efter något annat.
Var faktiskt lite sugen på gamla öststatshojar för några år sedan, mest för att de verkade vara enkla rejäla brukshojar som går att meka med. Ofta tvåtaktare, typ Mz, Cz och Jawa. Även dessa blir dock alltmer sällsynta, vet inte om de skrotas ut eller köps upp av samlare.
Dnepr och Ural är iofs också sköna brukshojar, men lita väl saftiga till måtten. De ser ut att väga som en stridsvagn och går knappast in i min friggebod där jag brukar hålla till med mekandet.

Absolut bäst reservdelshållning har efterkrigsmodellerna av Norton Manx med featherbedram och Vincent Black Shadow. Går att bygga helt nya cyklar av tillgängliga nytillverkade delar. Annars är väl ett tips att leta efter nån hoj som sålts mycket av. Numera döda märken som gjordes i små serier kan vara helt omöjliga att hitta delar till.
Lite fel prisklass för mig. Tänkte mig snarare runt tiotusen och inte femtiotusen, som brukar vara vad Norton od kan kosta...

Var faktiskt lite sugen på gamla öststatshojar för några år sedan, mest för att de verkade vara enkla rejäla brukshojar som går att meka med. Ofta tvåtaktare, typ Mz, Cz och Jawa. Även dessa blir dock alltmer sällsynta, vet inte om de skrotas ut eller köps upp av samlare.
Dnepr och Ural är iofs också sköna brukshojar, men lita väl saftiga till måtten. De ser ut att väga som en stridsvagn och går knappast in i min friggebod där jag brukar hålla till med mekandet.
De är stora, tunga och otympliga helt klart. Konstruktionen ska ju tåla sidvagn+ett antal hundra kilos last och tuffa förhållanden. Fördelen är att de tillverkats under så lång tid och i så många miljoner exemplar att det finns en enorm internationell marknad för att hålla dom rullande. Och massor av entusiaster som delar med sig av sin kunskap på div forum.

Jag tycker att man inte skall oroa sig för att handla på ebay, tyvärr försöker jag vara lokalpatriot och handla i Sverige om det inte är farligt mycket dyrare för samma produkt. Det sorgliga jag upptäckte förra vintern då jag höll på som mest med mitt cafe bygge var att många gånger har de Svenska nätsidorna grejerna i lager för att sen då man klickat på köp få ett mail med meddelandet att dom är slut i lager och det är 2-4 veckors leveranstid, då känns det surt att veta att man kunde fått grejerna fortare och billigare från England.

Fördelen då man handlar på eBay från EU är att man ganska exakt vet då man får grejerna och att dom verkligen finns på en gång att skicka, ska man handla i Sverige så är det bara ringa och fråga och sen beställa.

Andra fördelen eBay och nätet i övrigt har är att alla affärer ska vara så ocentralt placerade ;) och då är det behändigt att få hem Honda grejer från England på 5-10 dagar mot att beställa till en handlare som sen skall skicka grejerna till mig.

För några år sedan köpte jag en hoj från ett dödsbo i Boråstrakten, en samlare har dött och jag fick se 2 olika lager med enorma mängder BMW delar typ 50-80 tal samt hundratalet 80 tals tankar alla märken 80-90 tal. Undrar ibland var allt blev av. Den åldrige brodern hade inget intresse.
Bröderna heter Claes och Torbjörn, och det ska finnas en liten rest kvar av MC-lagret, ev även hela registrerade MC, senast hörde jag om en Honda Ascot500, vet ej om den är kvar. Claes är den som varit mest aktiv att möta kunder, och han åkte runt på olika mässor och marknader och sålde MC delar, mycket BMW grejer såldes till tyskland.
Jag har själv besökt bröderna flera gånger och köpt mc delar. Jag och min kamrat Micke har gått runt och märkt upp med lappar på de saker vi kände igen, från vårt kära 80tal. Den som önskar få kontakt med dem, kan sända mig ett meddelande, så ger jag ut kontaktuppgifter, jag har ju inte kontaktat dem på ett tag, så det verkar mest shysst.
Jag vill i sammanhanget även tipsa om de svenska mc skrotarna, särskilt Spinnin Wheel i Kolsva, som har ett gediget lager för den som vill renovera äldre hojar.
Örebro bilskrot, MC skroten i Örebro, tömdes och alla delar ska ha transporterats till Polen.
MC skroten i Vänersborg har upphört, där gick det att göra verkligen fina fynd. Jag kan nämna en kul historia om killen som stod i depån på Årsrejset, med en Kawasaki KR1 250ccutan motor. Jag gick fram och snackade en stund med honom, och frågade var motorn var. Det är därför jag är här, svarade han, jag letar efter en KR1 motor.
Jag svarade honom att jag återkommer om en stund. En förare som haft goda kontakter med MC skroten i Vänersborg, hade köpt loss en del delar när skroten upphörde, och bland de delarna fanns ett renoveringsobjekt, KR1 250 motorn. 20 minter senare hade de gjort upp om köpet, hur det gick med renoveringen?, ingen aning, men det kommer väl fram nu när historien är presenterad!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back