Delar och idéer till slip-on hållare?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tja!
Har köpt ett par slip-on till min TRX. Hållarna som ska fästas i fotpinnarna är varken snygga eller bra, så jag tänkte knåpa i hop ett par själv. Har letat efter bra "grund material", typ snygg slangklämma med diameter ca 100 mm, men har gått bet. Hittar jag nåt sånt så fixar jag till en aluminium plåt eller liknande att fästa denna i mot passagerarfotpinnarna.

Är det någon som har bättre förslag, eller som vet var man kan hitta lämpligt grundmaterial?
/Hasse

Fästena ritar du upp hur du vill ha dem med mått och allt.
Leta sedan upp en mekanisk verkstad som kan fräsa ut dem i aluminium :tummenupp

Sweedo skrev:
Fästena ritar du upp hur du vill ha dem med mått och allt.
Leta sedan upp en mekanisk verkstad som kan fräsa ut dem i aluminium :tummenupp

Tjena,
menar du att man fräser ut dem ur ett större kubiskt stycke eller? Jag tänkte mig att bocka en typ 2 mm aluminium plåt, men jag vet inte om det håller. Dämparnas centrum ligger ju in te rakt under fästena på ramen, så jag vet inte hur stabilt det blir...
Stora "problemet" är dock vad som skall sitta runt själva dämparen. Det finns inga som helst fasta fästen på dämparna, de är helt släta... Ett "plåtband" funkar ju, men blir inte så snyggt :-(
/Hasse

2 mm dural borde hålla. Inte så supersvårt att meka till själv.

Ta rostfri plåt om du är osäker på hållbarheten.
Borstad plåt kan bli riktigt snyggt.
//Tobbe

HansJ skrev:
Tjena,
menar du att man fräser ut dem ur ett större kubiskt stycke eller? Jag tänkte mig att bocka en typ 2 mm aluminium plåt, men jag vet inte om det håller. Dämparnas centrum ligger ju in te rakt under fästena på ramen, så jag vet inte hur stabilt det blir...
Stora "problemet" är dock vad som skall sitta runt själva dämparen. Det finns inga som helst fasta fästen på dämparna, de är helt släta... Ett "plåtband" funkar ju, men blir inte så snyggt :-(
/Hasse
Jag om du vill ha lite annorlunda form, annars håller nog 2 mm al-plåt.
Prova att beställa band från från samma firma, rf-plåt som är bockad och något gummimaterial som ligger emellan.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP