Dela på gafflarna

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Mina gafflar läcker olja så därför ska jag byta packboxen.

Jag har tagit bort dammringen längst ut och innanför satt det en liten metallbit som verkade sitta som en spärr och den pillade jag också bort. Men dom verkade inte gå isär..... är det bara att rycka nu?

yz 125 - 98 om det spelar nån roll :)... upside down gaffel tror ja de heter :S

Hej

Gå in på www.enudromx.com www.soe.se där finns meksidor som du kan ta hjälp av.

steff skrev:
Mina gafflar läcker olja så därför ska jag byta packboxen.

Jag har tagit bort dammringen längst ut och innanför satt det en liten metallbit som verkade sitta som en spärr och den pillade jag också bort. Men dom verkade inte gå isär..... är det bara att rycka nu?

yz 125 - 98 om det spelar nån roll :)... upside down gaffel tror ja de heter :S

Ryck till bara.

Kan behövas några ryck men sedan skall det flyga isär. Förutsatt att det är låsringen du tagit bort (typ en fjädrande ståltråd/ring) Värm gärna ytterbenet med värmepistol eller gasol (lagom!) så kan det gå lättare.

Pebl skrev:
Ryck till bara.

Kan behövas några ryck men sedan skall det flyga isär. Förutsatt att det är låsringen du tagit bort (typ en fjädrande ståltråd/ring) Värm gärna ytterbenet med värmepistol eller gasol (lagom!) så kan det gå lättare.

okej får väl ta i mer... det jag funderar på är om det inte måste skruvas bort nått inne i gaffelbenet? det verkar som att vissa påstår det annars går ja ner å rycker nu :)?

UrbanTiger skrev:
Verkar inte vara exakt samma. Principen är lika men skillnaden är i så fall om Locket och muttern är båda fästade i stötdämparstången. Spelar ingen roll för det är bara lite mer att skruva.
Tror det är smart att plocka bort pluggen i botten och dra ur stången på samma sätt som dom gjorde på KTM:en

Ser inte ut som något allt för komplicerat. Sätt för allt i världen inte fast själva röret i något skruvstäd.

oki tack

gafflar == gaffelben ?
handarbetets vänner, adv. märka ord med röd tråd. gnm
/u

Ta hjälp av en kompis att trycka ner fjädern när du ska ha av muttern (14) så sparar du en j*vla massa fula ord. Sen måste man va lite våldsam när man ska rycka isär gaffeln också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT