Dela med dig av knepiga platser i trafiken

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Har du något ställe där du är osäker på vilka regler som gäller på ett speciellt ställe i trafiken eller har exempel på luriga ställen kan du väl posta en kartlänk till dem här.

Här är ett ställe i Göteborg:
lyckansv-p-plats-enkelriktat.jpg
https://www.google.se/maps/place/57°41'41.3"N+11°58'43.3"E/@57.6950133,11.9803465,3a,60y,252.52h,88.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDuwe0doHR_owzE0ZyoCwJg!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d57.6948111!4d11.9786944?hl=sv

Lyckans väg som bilden utgår ifrån är en enkelriktad gata. Om du ska svänga vänster på Viktor Rydbergsgatan, vilken placering ska du då ha?
Rätt svar är till höger eftersom den lilla Lennart Torstenssonsgatan till vänster upphäver enkelriktningen. Tittar man snabbt ser den bara ut som en parkeringsficka.

Här är ett surrigt ställe i Uppsala (Tipset lånat från uppkörningsbloggen)

islandsbron-trefiligt-bara en som är ok.jpg
https://www.google.se/maps/@59.8545...EkgK-Xfl5-UI93vKkVTA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Får du åka över bron fast du inte har ärende till Bäverns gränd?
Rätt svar är Ja, men bara i högra körfältet. Inte så svår fråga att lösa framför en skärm kanske, men det är ett rörigt ställe om man är utsocknes.
 
Halmstad hade en period en mycket intressant skyltning. In i rondellen var det markerat både på skyltar och i marken att det var rakt fram i båda körfälten. Väl inne i rondellen hade de byggt ut refugen så bara det inre körfältet gick att köra i.

Mycket smart.
 
Här i stan är en rondell väldigt märkligt byggd..
Från vissa infarter är det prydligt tvåfiligt och inne i rondellen ryms två bilar utan problem bredvid varandra. Men när du ska ut ur den är det definitivt enfiligt. Händer väldigt många "nära ögat" situationer där, speciellt sommartid när det är många turister i stan. Kör man MC är det viktigt att veta så man inte blir prejad.
Finns inga skyltar som säger att det är 1- eller 2-filigt nånstans men det finns ju plats så folk kör ju som de kör..

https://goo.gl/maps/s5kDnwEfF7m
 
Utanför Focushuset i Göteborg. Två enkelriktade, tvåfiliga gator går ihop inför en rödljuskorsning. Vem skall lämna företräde till vem?

https://goo.gl/maps/Fqdzdeoc4wD2

Uppifrån:
uppifran.jpg

Från Åvägen:
avagen.jpg

Från Fabriksgatan:
fabriksgatan.jpg

Ingen av vägarna är huvudled och det sitter inga väjningspliktskyltar från något håll.

Ett sätt att se på saken är att det är körfält från två olika håll som går ihop och att det är vävning med varannan bil och ömsesidig väjningsplikt som skall tillämpas, men det sitter inga skyltar som antyder detta. Det borde väl alltså vara högerregeln som gäller, dvs de som kommer från Fabriksgatan skall lämna företräde till de som kommer från Åvägen?

I praktiken gäller nog snarare "snabbast in i korsningen vinner" i denna korsningen, men så är det rent allmänt i Göteborg, där ingen följer högerregeln.
 
Last edited by a moderator:
Jag tänker åtminstone högerregeln där men det känns inte självklart på grund av hur vägarna är utformade.
 
Haha ja hela Liseberg/Korsvägsområdet är en strid på kniven. Jäkligt tillitsfull trafiklösning att inte reglera med väjningsskylt. De har kanske räknat med att det ska komma fler fordon ur P-husets utfart mot Mölndalsån än som kör från motorvägshållet till och då är högerregeln rimlig. Riktigt bra exempel!
 
Last edited:
Utanför Focushuset i Göteborg. Två enkelriktade, tvåfiliga gator går ihop inför en rödljuskorsning. Vem skall lämna företräde till vem?
Såg inte riktigt problemet men det kanske känns annorlunda på plats, högerregeln gäller!
 
Låt mig presentera talltullen i katrineholm. Ett virrvarr av väjningsplikter...
Skördar årligen flera offer i form av lyktor och knögliga skärmar och kofångare.
Lite lugnare nu när trafiken från norrköping och nyköping leds runt stan istället för genom.
Oftast icke infödda bybor som inte vet hur man skall köra där. Screenshot_20170128-083914.jpg
 
Såg inte riktigt problemet men det kanske känns annorlunda på plats, högerregeln gäller!

Ja, det handlar mycket om hur man upplever det på plats. Korsningens utformning gör att oavsett vilket håll man kommer från uppfattar man att den väg man själv kör på är vägen som svänger, medan den andra vägen ansluter, som vid en T-korsning. Högerregeln fungerar inte i Göteborg ändå, men i just den här korsningen blir det extra illa och högerregeln är nog inte det som dyker upp först i huvudet hos folk när de kör här, utan man förväntar sig snarare att anslutande väg har väjningsplikt eller att vävning skall tillämpas. Leder till viss förvirring. De som kommer från Fabriksgatan bara kör på, trots att de skall lämna väjningsplikt, sannolikt därför att det är mest trafik från det hållet.
 
Ja, och den mötande trafiken kan teoretiskt sett komma direkt efter skylten.
Avstånd från faran i olika hastighetsbegränsningar:
50 km/h eller lägre: 5 – 75 meter
60 – 70 km/h: 50 – 200 meter
80 – 90 km/h: 150 – 250 meter
90 km/h eller högre: 200 – 400 meter
 
Här i stan är en rondell väldigt märkligt byggd..
Från vissa infarter är det prydligt tvåfiligt och inne i rondellen ryms två bilar utan problem bredvid varandra. Men när du ska ut ur den är det definitivt enfiligt. Händer väldigt många "nära ögat" situationer där, speciellt sommartid när det är många turister i stan. Kör man MC är det viktigt att veta så man inte blir prejad.
Finns inga skyltar som säger att det är 1- eller 2-filigt nånstans men det finns ju plats så folk kör ju som de kör..

https://goo.gl/maps/s5kDnwEfF7m
-

Syns tydligt på kartbilden att det ryms betydligt fler bilar än 2 inne i R o n d e l l e n (vad de nu ev. har där inne att göra)
Och inte finns det några körfält i rondellen heller... :lol
/H
 
Låt mig presentera talltullen i katrineholm. Ett virrvarr av väjningsplikter...
Skördar årligen flera offer i form av lyktor och knögliga skärmar och kofångare.
Lite lugnare nu när trafiken från norrköping och nyköping leds runt stan istället för genom.
Oftast icke infödda bybor som inte vet hur man skall köra där. View attachment 435419

Har kört den flera gånger. Första gången är det panik när man kommer mot den och inser hur icke-intuitiv den är. Nästa gång inser man att det nog är lättast att komma ihåg vilken väg man vill åka på och helt enkelt följa skyltningen.

Klart bekvämare nu med dirigeringen runt stan, slipper alla trafikljus och krångel genom stan.
 
OK, 5 meter senare då, men kollar man på baksidan av skylten är det enkelriktat först där den står :)

enkelriktatdubbelriktat2.jpg
 
Högersvängare vs vänstersvängare

OK, den här kanske inte är så knepig, men läser man gissningarna på olika körkortsforum får man tio olika svar:

Frågan lyder: Båda bilarna ska svänga som på bilden och båda bilarna kör redan på en huvudled och ska fortsätta på en huvudled - Vem har företräde och enligt vilken regel?

Det är fritt från trafik i övrigt (skit i fotgängarna och cyklisterna som bilden handlade om i boken)

vänster-möterhögerhuvudled.jpg
 
Här körde jag häromveckan, en bit fram ligger rondellen. Jag låg i vänsterfil och skulle rakt fram, enligt skyltning. Kärringen som klippte mitt bakhjul låg i höger fil men skulle av vänster / avfart nr 3.

Solklart?, nä för jag lär åka på det pga mitt fílbyte. Inte hon.
 

Bifogat

  • Traffic.jpg
    Traffic.jpg
    18.8 KB · Visningar: 42
OK, den här kanske inte är så knepig, men läser man gissningarna på olika körkortsforum får man tio olika svar:

Frågan lyder: Båda bilarna ska svänga som på bilden och båda bilarna kör redan på en huvudled och ska fortsätta på en huvudled - Vem har företräde och enligt vilken regel?

Det är fritt från trafik i övrigt (skit i fotgängarna och cyklisterna som bilden handlade om i boken)

View attachment 436944

Vänstersväng går sist vid lika väg. Bilen som kommer 'söderifrån' skall åka först.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top