Dela MC med kompis?

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
Hej alla, mitt första inägg!

Om jag delar en hoj med min kompis så måste givetvis en av oss stå för den och för försäkringen, halvförsäkring i detta fallet. Båda uppfyller givetvis alla krav för försäkringen men min fråga är:

Om den av oss som inte står för försäkringen smäller hojen hur fungerar det för den som står för den? Finns det något som heter bonussänkning eller är det bara körkortsåret som spelar roll idag?

Detta handlar inte om en skenförsäkring vilket jag förstått inte är så poppis här utan en av oss kör lastbil i utlandet och är inte hemma så ofta vilket innebär att vi har inga problem att dela en hoj. Dock kan det ju bli problematiskt att räkna ut ett faktiskt värde på framtida försäkringar för den som står som reggad på hojen om den andra smäller den och det ger en högre premie för den reggade ägaren.

Någon som vet hur det fungerar?

ilstallione skrev:
Om jag delar en hoj med min kompis så måste givetvis en av oss stå för den och för försäkringen,
Någon som vet hur det fungerar?

Snabb gissning!
En av er står som ägare av fordonet och försäkringen!
The end!
Tråkigt men hoppas det inte stämmer för eran del!

Man får ta smällen med eventuell premiesänkning eller se till att skriva en överenskommelse om vad som gäller ekonomiskt: den som "utlöser" försäkringen betalar. Se bara till att den gäller vid utlåning och ha koll på självrisken. Den brukar vara dubbel om man lånar ut hojen...

Likaså bör ni naturligtvis dela premiekostnaden och ha det i skrift innan nåting händer. Det är inte roligt å stå där efteråt för någon av er om den andra nekar och vägrar stå för sin del, oavsett hur överens ni är nu.

prata med försäkringbolaget.
vissa har ju så att man får ut samam belopp o betalar in samma belopp.
man måste ju få "låna" ut bågen.

Jåke skrev:
Man får ta smällen med eventuell premiesänkning eller se till att skriva en överenskommelse om vad som gäller ekonomiskt: den som "utlöser" försäkringen betalar. Se bara till att den gäller vid utlåning och ha koll på självrisken. Den brukar vara dubbel om man lånar ut hojen...

Likaså bör ni naturligtvis dela premiekostnaden och ha det i skrift innan nåting händer. Det är inte roligt å stå där efteråt för någon av er om den andra nekar och vägrar stå för sin del, oavsett hur överens ni är nu.

Ni missuppfattar nog mig lite :)

Självklart ska en av oss stå för hoj och försäkring. Den som ev smäller tar givetvis alla kostnader. Dock är det framtida premier jag tänker på.

Exempel: Jag står för hojen, polaren smäller den och betalar allt. Kommer detta att medföra premiökningar för mig vid framtida försäkringar genom tex bonussänkning eller liknande?

ilstallione skrev:
Exempel: Jag står för hojen, polaren smäller den och betalar allt. Kommer detta att medföra premiökningar för mig vid framtida försäkringar genom tex bonussänkning eller liknande?
Självklart. Försäkringen står på dig och det är du som är snsvarig. Alltså drabbas din bonus av vad du är ansvarig för.

ilstallione skrev:
Exempel: Jag står för hojen, polaren smäller den och betalar allt. Kommer detta att medöra premiökningar för mig vid framtida försäkringar genom tex bonussänkning eller liknande?
Det beror på bolag och försäkring. Troligast inte genom att man i stort slopat det systemet, men skulle så vara fallet får han väl betala del i ökningen. Premien är ju isåfall inte högre för alltid utan går ju ner igen efter ett antal år.

yonsson skrev:
Självklart. Försäkringen står på dig och det är du som är snsvarig. Alltså drabbas din bonus av vad du är ansvarig för.

Ok, så det finns fortfarande bonussystem? Jag har sökt lite på google och hittar en massa olika uppgifter om det, mest att det idag verkar endast gälla vagnskada som vi ändå inte ska ha på hojen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park