Dela mapp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp,

Jag skulle vilja dela en mapp på min burk med musik i med en polare.
Inte via FTP, utan jag skulle vilja att han fick direkt tillgång till just den mappen så att han kan spela musik direkt därifrån utan att först behöva tanka hem.

Är detta möjligt?

Annat alternativ:
Jag kan koppla en disk direkt till min router. Jag vet utan att testa att den går att komma åt utifrån via FTP, men kan man komma åt den "direkt" ?

Last edited:
Jag har en ASUS WL-500GP router körandes TomatoUSB firmware där man kan ansluta sig via en OpenVPN-anslutning så att den externa datorn upplever det som att den var ansluten lokalt hemma hos mig i mitt lokala nätverk - och kan då komma åt resurser i mitt nät men även en disk ansluten till routerns USB-port.

Vad har du för router?

Enkelt

Tillåt "VPN passthrough" i din router. Ge honom IP adress, inloggningsnamn och lösenord så att han kan starta en VPN anslutning sen är han i ditt nätvek. Dela dom mappar som du vill han skall komma åt.

Done

Kör redan dropbox, och har faktiskt inte riktigt tänkt på att jag skulle kunna använda den på det här sättet. Kör dock gratisversionen, och jag tror inte att min (och hans) musiksamling får plats där.

Jag har en ASUS WL-500GP router körandes TomatoUSB firmware där man kan ansluta sig via en OpenVPN-anslutning så att den externa datorn upplever det som att den var ansluten lokalt hemma hos mig i mitt lokala nätverk - och kan då komma åt resurser i mitt nät men även en disk ansluten till routerns USB-port.

Vad har du för router?

Det är en Netgear WNDR3700.
Den har en löjligt massa features jag inte begriper mig på.... :)

Det är bara DD-WRT som har hyffsat stöd för WNDR3700, men OpenVPN är något som INTE funkar bra i DD-WRT utan man kan bara köra PPTP mot den - vilket räcker för det ni vill uppnå.

Dvs, om du installerar DD-WRT i din router och aktiverar PPTP så kan din polare ansluta direkt till ditt nätverk via Windows inbyggda VPN-klient. På parametrarna är det "username * password *" som måste sättas, nåt i stil med "nissehult * mysecretpassword *". Vad sjärnorna "*" betyder/gör har jag inte orkat brytt mig om att ta reda på.

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...