Dela en Fzr1000 motor,,..,,!!??

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Tjenare,

Om jag beslutar mig för o dela en Fzr1000 motor,,vad bör jag beställa innan,som behövs innan jag sätter ihop den igen.Typ i packningsväg o lager väg etc etc etc.............ect.....nåt som e ett måste menar jag,,nån som vet det på rak arm,,vill gärna ha allt hemma innan jag delar den så man kanske hinner med jobbet på en helg.

MVH//////

EDIT: det är en 89:a.

EDIT2:Ingen i skåne området som har en Verkstadshandbok o "låna" ut,,,,

Last edited:
Vad är det för jobb som ska göras, kolvringsbyte?

Iaf toppackning, cylinderfotspackning, ventilkåpspackning, sumppackning.
Sitter det en packning mellan motorhalvorna? Isf köp den, annars en tub flytande packning

Kolla stickyn, kanske finns verkstadshandbok att tanka där

Ljunghusen skrev:
Vad är det för jobb som ska göras, kolvringsbyte?

Iaf toppackning, cylinderfotspackning, ventilkåpspackning, sumppackning.
Sitter det en packning mellan motorhalvorna? Isf köp den, annars en tub flytande packning

Kolla stickyn, kanske finns verkstadshandbok att tanka där

Det är växelådsrenovering

Växellåda. Ok. Det betyder att du ju bara behöver generatorkåpans, kopplingskåpans samt ev tändningskåpans packningar. Ev oljesumpe
Sen axeltätningarna till vevaxeln samt till utgående drevaxeln byter du ju när du ändå är på g.
Kawasakibond eller Hylomar mellan blockhalvorna. Hermetite gul som plan B.

Dr.Bike skrev:
Växellåda. Ok. Det betyder att du ju bara behöver generatorkåpans, kopplingskåpans samt ev tändningskåpans packningar. Ev oljesumpe
Sen axeltätningarna till vevaxeln samt till utgående drevaxeln byter du ju när du ändå är på g.
Kawasakibond eller Hylomar mellan blockhalvorna. Hermetite gul som plan B.
Vad är Kawasakibond,Holymar,Hermetite Gul? Packningsmaterial eller på tub eller vad??

Har för mig att man behöver ett speceralverktyg för att demontera
cyllarna, som oxå är ett måste för att få isär lådan.
Detta är bara som jag har för mig men kanske någon som
kan erinera sig om detta :va

Peder Rosberg skrev:
Har för mig att man behöver ett speceralverktyg för att demontera
cyllarna, som oxå är ett måste för att få isär lådan.
Detta är bara som jag har för mig men kanske någon som
kan erinera sig om detta :va

Tror inte du behöver någon specialverktyg för detta. Men precis som du säger måste cyllen bort.

Tips, riv istär ena helgen och beställ delarna i veckan, montera nästa helg. Det blir med 100% säkerhet någon liten skitsak du behöver ändå.
/fredde

...splittade en sådan med lite assistans för några år sedan. Inget spec.verktyg behövdes vad jag minns. Om du ej skaffat delar har jag en fräsch (förutom 1st vevlager) res.delsmotor liggande till salu för några tusingar. Ska ha en verkstadshandbok &så nånstans, ...ska kolla upp om jag hittar den.

freddexwing skrev:
Tror inte du behöver någon specialverktyg för detta. Men precis som du säger måste cyllen bort.

Tips, riv istär ena helgen och beställ delarna i veckan, montera nästa helg. Det blir med 100% säkerhet någon liten skitsak du behöver ändå.
/fredde

Och om cyllarna ska bort behövs toppackning och cyl.fotspackning, + gärna ventilkåpspackningen

Ring-komp verktyg för MC eller många uppsättningar händer?

(klöv min motor en extra gång pga. att mina Mekonomen kolv-komp verktyg inte fick plats, monterade till slut cylindern på blocket liggande upp och ner, stoppade in kolvarna och stakar i cylindern innan jag monterade veven, staköverfallen och undre motorhalvan).

Last edited:
Köp ring.kompverktyg på biltema, kostar under hundralappen

Hur mkt olja dricker den och vad kostar kolvringar?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år