Dela avgassystemet på TZR

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Någon som kan förklara hur man delar på dämpare/krök på tzrn? Jag hade tänkt sota kröken och då bör väll inte dämpare sitta på? Problemet är att dämparen ser ut att sitta fast med en svets skarv i kröken. På undersidan av dämparen sitter det även en mutter, vad den däremot gör för nytta förstår jag inte (testade att skruva ut den men dämparen satt fortfarande lika hårt).
Tyvärr har jag ingen bild men det kommer nog en i morgon.
 
Varianten kapa och svetsa verkar vara gjort på mitt ena system så det stämmer säkert att det är så man ska göra.
 
Det tänker jag alla fall göra. Med tanke på hur mycke sot det lär vara i mitt avgasrör. Oljepumpen har vart ganska generös när det gäller olja. Vore rätt kul om man kunde hitta en ny ljuddämpare att svetsa på när man ändå är igång. Men då kanske besiktningen blir ett problem när man som jag bara har ett system.
 
I min begreppssvärld består avgassystemet till en 2takt av: krök, expansionskammare, ev. slutrör, ljuddämpare. Ska du dela innan ljudd. så vore det bra att fixa nåt skruvbart fäste så kan du byta ljudd som du vill. Dela krök-exp.kammare gör man normalt endast om man vill bygga om det f ett annat varvtal.
Men rengöra alltihopa kan du nog göra utan att dela. Fyll alltihopa m varmt/ljummet vatten o kaustisk soda (avloppsrengöring) o låt det stå nån timme. Spola ur o kolla. Ev. gör om. Obs fräter som f-n. Akta ögon o hud. Spola ur avlopp länge.
En annan variant är att hetta upp/bränna ur det. Mkt riskabelt o blir fult som f-n.
/u
 
Jag sotade ur ett mopperör en gång. Fyllde skiten med bensin. Lät det ligga i några timmar. Sen fjuttade jag på. Det brann i 20 minuter. Men sen var det faktiskt bara att skaka lite på det så kom större delen av sotet ut :p
 
Out_Spinner skrev:
Jag sotade ur ett mopperör en gång. Fyllde skiten med bensin. Lät det ligga i några timmar. Sen fjuttade jag på. Det brann i 20 minuter. Men sen var det faktiskt bara att skaka lite på det så kom större delen av sotet ut :p


hehe... den välkända bensin metoden har väl alla testat som meckat moppe.. :D dock är den inte speciellt lyckad..
 
Ingen som sotat ur som jag brukar? Jag brukar nämnligen ta en gammal vajer (kopplingsvajer eller gasvajer) och sätta fast båda ändarna i en borr, sedan stoppar jag in ögglan i kröken och kör utav bara helvete! Sen plockar jag av dämparen och kör från andra hållet. Funkar dock inte så bra om hojen får för mkt 2-t olja eller om man kärringkör hela tiden, då är det bara gegga i avgasröret som inte går bort med "min" metod...
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top