Deklarationstråden

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag känner mig krenGt. Allt jag får tillbaka från skattevampyrerna är 6500 kr.
Känner mig så apatisk att jag inte orkar googla. Vänligen svara på följande frågor:

1. Varför betalar jag skatt för min "hemortskommun 2008"? Den tabellen är 2% högre än Stockholms. Jag må ha bott där 1 november 2008, men inte sedan länge. Hur länge ska jag fortsätta pumpa in pengar till den kommunen, i vilken jag vistas tre gånger per år? Jag är för tjyvens inte ens folkbokförd där, men tydligen ska de ha mina pengar.

2. Jag har jobbat över mycket i stötar. I vissa fall dubblat min månadslön. Det genererade en del skattepådrag. Gör de inte så att de slår ut den totala inkomsten under året och lägger lämplig skattesats på det, och justerar det nu här när man skall få tillbaka stålar?
Känns som det där överjobbet borde gett en massiv återbäring, men tydligen inte.

Jag hade tänkt mig typ 18 tusen eller någe.. :gråta

Last edited:
Jag fick tio gånger mindre tillbaka förra året jämfört med alla andra år - fan vad besviken jag blev. :mad:
Det var bara till att glömma planerade inköp av hojdelar...

Ni får pengarna till er själva och midsommarfestandet iaf.
Jag och andra företagare får inte pengarna förens i december vilket innebär att man allt som oftast slänger bort sin surt förtjänade pengar på presenter till släkten :mad:

:)

jag har inte fått mina papper än, men lite pengar tillbaka hoppas jag på så man kan resa nånstans.

Kan man enkelt få fram förra årets deklaration (inkomståret 2008)?
Har några avdrag jag skulle vilja jämföra.

Kan man enkelt få fram förra årets deklaration (inkomståret 2008)?
Har några avdrag jag skulle vilja jämföra.

Du kan alltid beställa kopia på din egen deklaration, bara att ringa till Skatteverket.

Nu var det ett tag sedan jag jobbade med taxering men om jag inte minns helt fel, jag är ju inte ens på kontoret, så räknas din kommunala skatt var du var folkbokförd 1a november inkomståret.

Skatten dras av din arbetsgivare på det aktuella beloppet och har man flera arbetsgivare kan det bli så att du borde ha betalat mera i skatt än vad du faktiskt har gjort. Det är bra om man har flera arbetsgivare att be dem dra en högre skatt av vad skattsedeln säger.

I och med att vi har progressiv skatt i Sverige så kan det ju slumpa sig att du kommer upp i statlig inkomstskatt och då tickar det iväg ganska raskt.

Last edited:
Skulle vi inte sluta gnälla?
Jag har som vanligt restskatt men grinar inte över det.

Det är sexigt att betala skatt!

jag har inte fått mina papper än, men lite pengar tillbaka hoppas jag på så man kan resa nånstans.

Bara logga in med bank id på skatteverket så ser du vad du får tillbaka eller får äran att betala...

Bara att försöka dra av så mycket man kan gärna så man nästan blir kriminell sen drar man av lite till,dom jävla snyltarna i vårat samhälle ska ha så lite pengar som möjligt från mig :fakta

>>Meorvingian

Du skattar på din förr kommun pga att "flyttanmälan" har en period mellan 1 Sept. till 31 Aug. Sen börjar den nya "kommunen" att gälla. Så hade du gjort en flytt anmälan före 1 sept. så hade du sluppit dom där 2 %

Okej, en fråga.

Har ett gäng utgifter som kommer att innefattas i avdrag för "Tjänsteresor". Dessa är i huvudsak i €. Har inte noterat vilken valutakurs som låg då utgifterna verkställdes. Ska jag schablonmåtta vilken eurokurs som låg under de tre månader som jag befann mig i Das Vaterland, eller är det eurokursen som gäller dagen då man deklarerar?

Har räknat initialt på en valutakurs på ~10,8sek - 1€, för perioden April-Juli 2009. Är jag rätt ute?

I värsta fall får det bli att sätta sig i kö till SKVs hjälptelefon under morgondagen. :gnissla

Bah, här är det restskatt i hela hushållet.

Det var på det berömda att jag klara mig den här gången!

Men, den där jefla kyrkoavgiften, måste man ha varit ur kyrkan under hela året för att slippa den? Jag gick ur under 2009, bara bita i det sura äpplet?

Det var på det berömda att jag klara mig den här gången!

Men, den där jefla kyrkoavgiften, måste man ha varit ur kyrkan under hela året för att slippa den? Jag gick ur under 2009, bara bita i det sura äpplet?

För att slippa kyrkoskatten måste du går ur svenska kyrkan senast den 1 november har jag för mig, annars får du betala skatt till dem i ett år till.

Sommaren blir fattig...

CSN I maj = 1700kr plus lite lön från jobbet på kanske 3000-4000kr.
Juni = 1300kr tillbaka i skatt (+ lite avdrag för resor till o från arbetet) + 3-4000kr i lön...
Juli = Äntligen kan man leva..

Blir inte bättre av att "frugan" vill resa till USA eller dylikt i Juni, puh.. kan man sälja sig själv? :näsblod

Fan jag har ju inga bra avdrag jag kan göra, verkar ju vara ett stort lotteri det där. Allts som oftast har jag fått några tusen tillbaka, i år 800 pix räcker ju inte ens till en kväll på krogen :mad:

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...