Deklarationsfråga: totalrenoverat kök

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena, jag totalrenoverade köket i min förra bostadsrätt. Dvs. hela köket revs så bara rummet återstod. Golv, väggar, tak, vitvaror m.m. ja rubbet blev nya prylar.

Fråga: vad ska jag lägga in detta som i deklarationen?

Jag trodde att det var reparation och underhåll men blev lite osäker när jag kollade på länken längst ned. Någon som har koll och vet var detta ska in?

Val:
• ny-, till- eller ombyggnad
• förbättrande reparation och underhåll

http://www.ekonomiprogram.biz/avdrag_forbattringsutgifter.htm

Sorry, jag tolkade lite för mycket i det du skrev. Jag kommer inte att skicka in kvitton om de inte ber om det. När jag gör avdraget via internet så kan man välja att föra in renoveringenskostnaden/avdraget in en av rutorna:

1) ny-, till- eller ombyggnad
2) förbättrande reparation och underhåll

Jag tror att det är 2) som gäller men är osäker.

Vad är du ute efter då? :confused:

Sorry, jag tolkade lite för mycket i det du skrev. Jag kommer inte att skicka in kvitton om de inte ber om det. När jag gör avdraget via internet så kan man välja att föra in renoveringenskostnaden/avdraget in en av rutorna:

Har du rivit ut det befintliga köket och byggt ett nytt på samma ställe så ska det vara 2 som gäller. det är förbättrande reparation eller underhåll. du har ju inte byggt något nytt eftersom du bara ersatt det tidigare köket. Det är således i deras ögon en förbättring av bostaden men det är ju inte ny- till eller ombyggnad då du ju inte byggt ut lägenheten eller byggt ett extra kök.

Det är precis vad som gjorts. En sak som gjorde mig osäker var det om grundförbättringar bl.a. diskmaskin som inte funnits innan. Jag för in på 2) och håller i hatten.

Har du rivit ut det befintliga köket och byggt ett nytt på samma ställe så ska det vara 2 som gäller. det är förbättrande reparation eller underhåll. du har ju inte byggt något nytt eftersom du bara ersatt det tidigare köket. Det är således i deras ögon en förbättring av bostaden men det är ju inte ny- till eller ombyggnad då du ju inte byggt ut lägenheten eller byggt ett extra kök.

Vad har det för betydelse vad du ska fylla i när du ändå inte tänker styrka dina uppgifter?

:gnissla

Jag vill att det ska hamna i rätt ruta i alla fall. Jag skickar in om Skatteverket kräver, tänker deklarera via nätet och fyller i övriga upplysningar det jag (total)renoverat: kök, hall, sovrum och byggt en skjutdörrsgarderob.

Vad har det för betydelse vad du ska fylla i när du ändå inte tänker styrka dina uppgifter?

:gnissla

Vänta bara till du gör mattematiken för den uppskjutna sk vinsten och den sk schablonintäkten, på de kommande deklarationerna. Det låter skitfint med bara 0,5% till man riktigt sätter sig och räknar.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar? Jag har skjutit upp en tidigare försäljning och på den är schablonintäkten 1,67% medan det kostar mig 0,5% att inte betala in skatten. Det stämmer på öret.

http://www.driva-eget.se/darfor-ar-167-procent-samma-som-05-7110231

Vänta bara till du gör mattematiken för den uppskjutna sk vinsten och den sk schablonintäkten, på de kommande deklarationerna. Det låter skitfint med bara 0,5% till man riktigt sätter sig och räknar.

Man behöver bara ta upp detta i deklarationen året efter man har sålt lägenheten va? :va

(Renoverade kök 2009 men bor fortfarande kvar)

Det stämmer. Gör du vinst så gäller detta: "Om du sålde bostaden den 1 januari 2008 eller senare beskattas 22/30 av vinsten med en skatt på 30 procent. Det motsvarar 22 procent i skatt på hela vinsten.".

Man behöver bara ta upp detta i deklarationen året efter man har sålt lägenheten va? :va

(Renoverade kök 2009 men bor fortfarande kvar)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park