deklarations tips

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
sitter väl någon cool revisor som kan ge en lite tips på avdrag mm. Hur mycket kan man måla sina avdrag.

vad kan man dra av? rent konkret.

vad drar ni av och funkar det fint?

ge lite tips nu

Last edited:
Bruno skrev:
Hur mycket kan man "ljuga" eller snarare måla sina avdrag.

Så länge du håller dig till sanningen så kan du i princip yrka avdrag för vad som helst. Du kan ju inte få mer än ett nej eller en förfrågan att styrka dina uppgifter.

Att ljuga avråder jag ifrån.

menar inte ljuga, men säg att man lägger till 2 mil varje dag på det man redan kör.

hur är det med böcker? läser ju en del för att hålla mig upp to date med jubbet

Lugn skrev:
Så länge du håller dig till sanningen så kan du i princip yrka avdrag för vad som helst. Du kan ju inte få mer än ett nej eller en förfrågan att styrka dina uppgifter.

Att ljuga avråder jag ifrån.

tog bort ljuga, men det syns visst ändå i ditt söta citat :rolleyes:

Du måste ha skor på dig i jobbet? Dra av dem. Strumpor? Dra av dem. Du måste tvätta kläderna? Dra av för minst en tvätt i veckan. Du måste ha vindrutetorkare på bilen som du måste ha till jobbet? Dra av dem.
Dra av allt du kommer på, du kan aldrig få mer än ett nej. Börjar de kolla dig vilket är osannolikt, så spelar du dum och säger att du orkade itne läsa genom deras register på 674 sidor bara för några ynka avdrag.

Bruno skrev:
menar inte ljuga, men säg att man lägger till 2 mil varje dag på det man redan kör.

hur är det med böcker? läser ju en del för att hålla mig upp to date med jubbet

Lägger du till två mil så ljuger du. Det är skillnad på att komma med oriktiga uppgifter och att yrka på avdrag som du är osäker på om du är berättigad till. Det senare är OK, så länge de uppgifter du skickar in är riktiga. Sedan är det RSVs uppgift att granska din deklaration och komma med ett utlåtande.

Studiematerial är avdragsgillt, men jag vill minnas att det finns ett grundbelopp du måste överstiga. För övrigt borde väl din arbetsgivare ersätta dig för dina utlägg i detta fallet?

Bruno skrev:
tog bort ljuga, men det syns visst ändå i ditt söta citat
Japp, det är så det funkar :hihi

Lugn skrev:
Lägger du till två mil så ljuger du. Det är skillnad på att komma med oriktiga uppgifter och att yrka på avdrag som du är osäker på om du är berättigad till. Det senare är OK, så länge de uppgifter du skickar in är riktiga. Sedan är det RSVs uppgift att granska din deklaration och komma med ett utlåtande.

Studiematerial är avdragsgillt, men jag vill minnas att det finns ett grundbelopp du måste överstiga. För övrigt borde väl din arbetsgivare ersätta dig för dina utlägg i detta fallet?

Japp, det är så det funkar :hihi

arbetsgivaren ersätta :rofl , tjo ho du. du har varit i staterna för länge. jag är kommunanställd :död

slippy skrev:
skenförsäkrar du hojjen också ?

noooop, är för gammal för att det ska löna sig :D och vad fan har det med avdrag att göra. enligt lugn kan jag ju dra av allt som jag är osäker på och jag är osäker på hur långt jag har till jubbet :D

Bruno skrev:
sitter väl någon cool revisor som kan ge en lite tips på avdrag mm. Hur mycket kan man måla sina avdrag.

vad kan man dra av? rent konkret.

vad drar ni av och funkar det fint?

ge lite tips nu

Ladda ner/låna/köp
spcs skatteprogram (tror det heter spcs)
Där fyller du i ditt persnummer och reggar dig sen så finns allt om dig på din dator... och i varje vitt fält du ställer markören så kommer det upp "viste du att du kan göra avdrag för blabla blabla blablaa"

Det va så för 2 år sedan för då gjorde jag detta hos svärfar... Och jag kan ju säga att du behöver inte ljuga för att kunna dra av en hel del... :tummenupp
Detta är ingel fiffel utan en ren hjälp

sirSmokealot skrev:
Du får inte dra av studieböcker pga att du inte tjänar några pengar när du studerar...

Men nu kan det ju tex vara fråga om en certifiering som krävs för att kunna utföra arbetet. Borde alltså vara avdragsgillt, tycker jag.
Är du helt säker på att man inte får dra av för studiematerial?

Bruno skrev:
arbetsgivaren ersätta :rofl , tjo ho du. du har varit i staterna för länge. jag är kommunanställd :död

Så kommunen uppmuntrar inte till arbetsrelaterad utbildning bland sina anställda? Trist utveckling i den sektorn isf...

Dee_cati skrev:
Du måste ha skor på dig i jobbet? Dra av dem. Strumpor? Dra av dem. Du måste tvätta kläderna? Dra av för minst en tvätt i veckan. Du måste ha vindrutetorkare på bilen som du måste ha till jobbet? Dra av dem.
Dra av allt du kommer på, du kan aldrig få mer än ett nej. Börjar de kolla dig vilket är osannolikt, så spelar du dum och säger att du orkade itne läsa genom deras register på 674 sidor bara för några ynka avdrag.

Det e fel. Man kan visst få mer än ett nej.

yrkan man på stora avdrag som är helt fel, så kan man få straffskatt av vad de tycker är skäligt. jag ringde skattemymndigheterna förra året och kollade upp sånt. det var vad de sa.

Lugn skrev:
Men nu kan det ju tex vara fråga om en certifiering som krävs för att kunna utföra arbetet. Borde alltså vara avdragsgillt, tycker jag.

Så kommunen uppmuntrar inte till arbetsrelaterad utbildning bland sina anställda? Trist utveckling i den sektorn isf...

Jag har försökt dra av för böcker till univesritetsstudier, men de godkänndes inte...

VaRvStopPEt skrev:
Ladda ner/låna/köp
spcs skatteprogram (tror det heter spcs)
Där fyller du i ditt persnummer och reggar dig sen så finns allt om dig på din dator... och i varje vitt fält du ställer markören så kommer det upp "viste du att du kan göra avdrag för blabla blabla blablaa"

Det va så för 2 år sedan för då gjorde jag detta hos svärfar... Och jag kan ju säga att du behöver inte ljuga för att kunna dra av en hel del... :tummenupp
Detta är ingel fiffel utan en ren hjälp

sådana tips är jag ute efter :tummenupp

Lugn skrev:

jobbar som lärare, har de senaste 6 åren inte fått någon fortbildning :( , så det får man fixa på egen hand på sin fritid. trycker man på chefen så får man bara till svar att pengar inte finns. det är ruttet hur kommunerna behandlar elever och anställda.

Ibland kan man ju faktiskt "fuska" och det fortfarande är OK. Jag reser ungefär 16 mil till å från skolan varje dag. Det drog jag av som "resor till och från arbetet" (summan måste överstiga 12000:- eller så, innan man kan börja göra avdrag för det). Det gick igenom och såna fuskavdrag tycker jag man ska få göra, det gjorde att jag kunde betala hyran i somras och köpa mat. Men när man jobbar och tjänar pengar på riktigt är det inte OK att göra avdrag som inte stämmer!!!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon